Know to make. A diagnosis of the reading comprehension of first-year student at School of Economic Science of Universidad Nacional de La Plata

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e058

Keywords:

academic literacy, access to university education, reading comprehension skills

Abstract

This study expounds the first outcome of a diagnostic test of Reading comprehension to the first-year students at the School of Economic Science of UNLP without Degree in Tourism. This test, studied one of the components developed during the research project: “Development of a methodology for the identification of students in situations of academic vulnerability in first-year at FCE – UNLP” which was originated by a group of professors and researchers of the subject “Management I” (Introduction to Management and Organisational Studies) in the views of the fact of the high level of desertion in the university, perceiving during the first semester of the FCE UNLP. We understand than this problem is multicausal and it’s too difficult to estimate. However, this study focuses on knowing the reading comprehension level, which students have at first years of the Degree. In order to draw the attention and collect the conditions of Reading comprehension from the Degree’s students to detect which are the difficulties that students confront to read, understand and write while their universities’ studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gabriela Mollo Brisco, Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Licenciada en Administracion - MBA - Investigadora -

References

Chiroleu, A. (2009). “La inclusión en la educación superior como política pública. Sus alcances en Argentina y Brasil”en Pro-Posições, Campinas, v.20, n.2.

García de Fanelli, A. (2007). Acceso, abandono y graduación en la educación superior argentina. SITEAL (Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina). Diálogos y Debate. Fecha de consulta 5 de julio de 2020. Disponible en

http://archivo.siteal.iipe.unesco.org/debates/47/educacion-y-mercado-laboral

García de Fanelli, A. y Jacinto, C. (2010). Equidad y educación superior en América Latina: el papel de las carreras terciarias y universitarias. Revista iberoamericana de educación superior, 1(1), 58-75. Fecha de consulta 5 de julio de 2020. Disponible en

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722010000100005&lng=es&tlng=es

García de Fanelli, A. (2014) Rendimiento académico y abandono universitario modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina; Universidad Tres de Febrero; Revista Argentina de Educación Superior; 8; 6-2014; 9-38. Fecha de consulta 5 de julio de 2020. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4753763

García de Fanelli, A. y Deane, C. (2015). Abandono de los estudios universitarios: dimensión, factores asociados y desafíos para la política pública. Universidad Austral. Revista Fuentes. I.S.S.N.: 1575-7072 e-I.S.S.N.: 2172-7775.

Himmel, E. (2002). Modelo de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad en la Educación, (17), 91-108.

doi:https://doi.org/10.31619/caledu.n17.409

Montenegro, J. (2016). Políticas de acceso a la Universidad Nacional de La Plata. Un análisis de las estrategias de ingreso desde la sanción de la Ley de Educación Superior (1995-2015). Tesis de posgrado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Memoria Académica. Disponible en:

http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1325/te.1325.pdf

Pierela, M. (2014). El ingreso a la universidad pública: diversificación de la experiencia estudiantil y procesos de afiliación a la vida institucional. Universidades, (60). Fecha de consulta 15 de noviembre de 2019. ISSN: 0041-8935. Disponible

en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=373/37333038006

Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research

Arena, E. y Cetrángolo, O. Coords. (2018) Argentina en PISA 2018. Informe de resultados. Secretaría de Evaluación Educativa. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. Presidencia de la Nación Argentina. Recuperado el 4 de julio de 2020. Disponible en

https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/argentina_en_pisa_2018_informe_de_resultados.pdf

Published

2021-07-30

How to Cite

Mollo Brisco, G., Blanco, D., Santoro, J. A. ., Gallarreta, L., & Coppola, J. P. (2021). Know to make. A diagnosis of the reading comprehension of first-year student at School of Economic Science of Universidad Nacional de La Plata. Trayectorias Universitarias, 7(12), 058. https://doi.org/10.24215/24690090e058