New challenges for historical pedagogical questions. Assessment in the context of a pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e021

Keywords:

challenges - evaluation - virtualization - pandemic

Abstract

Faced with the abrupt transition from face-to-face to virtual classes at the National University of La Plata, within the surprising context of a pandemic, questions and aspects appear that seem new but are actually based on historical dilemmas. One of them is evaluation.

The students wonder how they are going to evaluate me? What activities are compulsory? How can I get a grade? How can I avoid missing the year? Etc. And teachers also ask ourselves how to evaluate, are our virtual teaching proposals facilitating learning? Is it necessary to put a numerical grade on each job? How to verify that students are learning the minimum content of the subject to accredit it?

KEYWORDS: challenges - evaluation - virtualization - pandemic

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez Méndez, J. M. (2000) “Evaluación cualitativa: delimitación conceptual y caracterización global” y “Métodos y técnicas de evaluación desde la perspectiva cualitativa”, en Didáctica, currículo y evaluación. Ensayos sobre cuestiones didácticas. Buenos Aires: Miño y Dávila
Anijovich, R (comp) (2010). “La evaluación significativa”. Buenos Aires: Editorial Paidós
Bain, K. (2007). “¿Cómo evalúan a sus estudiantes y así mismos?”, en Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Barcelona.
Bertoni, A. Poggi, M. Teobaldo,M. (1995). “La evaluación: nuevos significados para una práctica compleja”. Buenos Aires: Ed. Kapelusz.
Carlino, P. (2005). “Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica”. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina S.A.
Celman, S. (1998). “¿Es posible mejorar la evaluación y transformarla en herramienta de conocimiento?”, en Camilloni, A y otras. La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Buenos Aires, Paidós Educador.
Freire, Paulo. (1970). “Pedagogía del oprimido”. Montevideo: Tierra Nueva.
Lion, C (2018). “Videojuegos: un prisma para comprender los escenarios culturales contemporáneos”. Buenos Aires: Noveduc.
Lion, C (2020) 5° Webinar“Educación y creatividad en tiempos de coronovirus” 31 de marzo de 2020.Universidad Nacional de Quilmes Virtual y Wikimedia Argentina. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=zvXzlVghLo4&list=PLFKNtUouDuswcf7RKmEJpt5O9ByFWMg81&index=6&t=37s
Lipsman, M (2013). “El enriquecimiento de los procesos de evaluación mediados por las TIC en el contexto universitario”. En Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2), 215-222.
Lipsman, M. (2020) 13° Webinar¿De qué hablamos cuando hablamos de evaluación en tiempos de distancia social? 5 de mayo de 2020. Universidad Nacional de Quilmes Virtual y Wikimedia Argentina. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=R6CM9G3ueXw&list=PLFKNtUouDuswcf7RKmEJpt5O9ByFWMg81&index=14&t=0s
Litwin, E. (2008). “El oficio del docente y la evaluación”, en El oficio de Enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.
Maggio, M (2020). 2° Webinar“Educación y creatividad en tiempos de coronovirus” 26 de marzo de 2020. Universidad Nacional de Quilmes Virtual y Wikimedia Argentina. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=Cu1t247HMqQ
Molina, I entrevista a Maggio, M (2020). “Clases virtuales: el desafío es que las plataformas no nos deshumanicen”. Publicada el 23 de marzo de 2020 en Revista Red/acción. Recuperado de https://www.redaccion.com.ar/clases-virtuales-el-desafio-es-que-las-plataformas-no-nos-deshumanicen/
Sala, D (2016). “Evaluemos sin miedo. Propuesta de un sistema de evaluación de los aprendizajes de los estudiantes, en las prácticas de formación profesional en la Facultad de Trabajo Social”. En Revista Trayectorias Universitarias. Vol 02. N° 02. UNLP

Published

2020-07-30

How to Cite

Sala, D. (2020). New challenges for historical pedagogical questions. Assessment in the context of a pandemic. Trayectorias Universitarias, 6(10), 021. https://doi.org/10.24215/24690090e021