Field work in virtuality. A possible group technique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e051

Keywords:

social representation, health, grouptechnique, social work

Abstract

Thisworkispart of theannual tetra researchproject T103 “Social representationsabout“ health ”and“ work ”and theirtransformations in universitystudents of the Social Workcareer (UNLP). A cohortstudy of 4th and 5th yearstudents 2020-2021 respectively ”. Itwasaccredited and funded in 2018 (UNLP). ItsExecutingUnitistheInstitute of Studies in Social Work and Society (IETSyS) of theFaculty of Social Work. Itisthefirstresearchproject of theCollectiveHealthchairmade up of allitsteachers, a student, a FaHCEteacher and anexternalcollaborator.

Wepropose to accountforthemethodologicalchallengefaced in thecontext of a pandemic (COVID 19) to continuetheresearchduring 2020, takingspecialconsideration in thegroupinformationcollectiontechniqueimplementedwithintheframework of thevirtualization of theclasses. Ourobjectiveis to describe and analyze in a preliminarywaythegroupactivitydevelopedduringthesecondsemester of thisyear. Wewill try to share howweplannedthetask, whattoolswereused, howwemadethecall, whichwerethemoments of theactivity and howitwascarriedout to finallyoutlinesomepreliminaryresults.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carina Scharagrodsky, Instituto de Estudios en Trabajo Social y Sociedad | Facultad de Trabajo Social | UNLP | Argentina

Carina Scharagrodsky es Licenciada y Profesora universitaria en Psicología. Magister en Ciencias Sociales CEDES/FLACSO (2002). Doctora en Ciencias Sociales (UNLP, 2017). Directora del Proyecto de Investigación tetra anual acreditado y financiado por UNLP (2019-2022) T103. Integrante de numerosos proyectos de investigación sobre la construcción del conocimiento profesional y apropiación de prácticas inclusivas FaHCE y Facultad de Psicología (UNLP). Codirectora de proyectos de extensión universitaria sobre Promoción de la Salud (FTS). Se ha especializado en la enseñanza sobre el Holocausto (Yad Vashem, Jerusalén 2019). Docente universitaria de grado y posgrado en las Facultades de Trabajo Social y Humanidades y Ciencias de la Educación (UNLP) y conferencista en la Universidad de Barcelona (2019) en el marco del Master Oficial Erasmus-Mundus en Psicología del Trabajo, de las organizaciones y de los recursos humanos (European Master on Work, Organizational and Personnel Psychology (WOP-P). Ha integrado equipos profesionales en varios niveles del  subsector público de Salud en La Plata y Ensenada (Unidades Sanitarias, HIGA San Martín, CIC El Dique) y en la Obra social provincial (IOMA, Área de Discapacidad). Actualmente trabaja en el Instituto Provincial de Formación Laboral dependiente del Ministerio de Trabajo de la Provincia de Buenos Aires.

 

References

Abric, J. (2001). “Metodología de recolección de las representaciones sociales”. En J. Abric (Coord.). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán, p. 53-74.

Charaudeau, P. & Maingueneau, D. (Dirs.) (2005). “Diccionario de análisis del discurso”. Buenos Aires: Nueva Visión.

Dubar, C. (2001). "El trabajo y las identidades profesionales y personales". En: Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, Año 13 (7). Buenos Aires.

Dussel, I. (2020). “La clase en pantuflas”. Conversatorio virtual organizado en el espacio Diálogos sobre pedagogía, Buenos Aires: Instituto Superior de Estudios Pedagógicos. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=6xKvCtBC3Vs.

Erausquin C. y D' Árcangelo M. (2018). “Unidades de Análisis para la construcción de conocimientos e intervenciones en escenarios educativos”. En Interpelando entramados de experiencias. Cruce de fronteras e implicación psico-educativa entre universidad y escuelas. La Plata, Provincia de Buenos Aires (Argentina). Editorial de la Universidad de La Plata: EDULP.

Iriart, C.; Waitzkin, H.; Breilh, J.; Estrada A. & Merhy, E. (2002). “Medicina Social Latinoamericana. Aportes y Desafíos” En: Revista Panamericana de Salud Pública. v.12(2) p.128-136.

Jodelet, D. (2000). “Representaciones sociales: contribución a un saber sociocultural sin fronteras”. En D. Jodelet y A. Guerrero, Develando la cultura. Estudios en representaciones sociales. México: Facultad de Psicología-UNAM, p. 7-30.

Menéndez. E. (2009). “De sujetos, saberes y estructuras. Introducción al enfoque relacional en el estudio de la salud colectiva”. Buenos Aires: Lugar editorial.

Moscovici, S. (1989). “Des representations collectives aux representations sociales: elementes pour une historie”. En D. Jodelet (Ed.), Les representations sociales. Paris: PUF.

Published

2021-08-23

How to Cite

Nogueira, M. C., Scharagrodsky, C. ., Savino, G. ., & Dutria, F. . (2021). Field work in virtuality. A possible group technique. Trayectorias Universitarias, 7(12), 051. https://doi.org/10.24215/24690090e051