Report of an experience of approaching the mainstreaming of gender and violence problem in the Introductory Course, FCNyM, UNLP

Relato de una experiencia de abordaje

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e070

Keywords:

higher education, gender, violence, strategies

Abstract

In this paper, we intend to relate the experience of the FCNyM entrants, mainstreaming the perspective throughout the course and identifying it in a specific action on the occasion of the international commemoration of the 8M.

As a strategy, we worked from the beginning of enrollment in the Faculty with different materials and strategies to highlight the need to consider these problems as linked to accessibility and inclusion in higher education.

We optimize to think about your design information, content and reflections shared within the framework of the STPG, of the Dirección de Políticas de Género DDHH , UNLP 

Thus, having the virtual classroom and its possibilities of reaching the entire enrollment, in a safe, respectful and caring environment, we capture in a commemorative activity a diversity of issues worked on and addressed in previous courses.

We hope that this article allows us to deepen and share our reflections, concerns and challenges about the practices of mainstreaming inclusion policies and support strategies in Higher Education

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ciudadanía y Convivencia Digital. (2021) Dirección de Asuntos Estudiantiles FCNyM, UNLP. https://entornos-educativos.fcnym.unlp.edu.ar/images/ingreso-2021_ciudadania_digital.pdf

Dippolito A., C. Landini y P. Posadas. (2017) Transitar la universidad: implementación de una propuesta de evaluación continua, diagnóstico y acompañamiento. En Inclusión, trayectorias estudiantiles y políticas académicas en la universidad. Compiladoras: Ros, M., Benito, L., Germain, L., Justianovich, S. 173-190 pp disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/6

Dippolito A., (2020). ¿Cómo se organiza un curso virtual? Docentes en Línea FAHCE, UNLP. https://www.academia.edu/43782990/C%C3%B3

Lago F. y A. Dippolito. (2016) EL CURSO INTRODUCTORIO DE LA FCNyM: EXPERIENCIA MEDIANTE AULAS WEB EN EL MODULO DE BIOLOGIA. Encuentro Nacional de Servicios de Orientación Universitaria. “Hacia una mirada interdisciplinaria”. UNLP. Actas. Disponible en http://blogs.unlp.edu.ar/encuentroorientacionuniversitaria/files/2016/11/ponencias_estrategias_de_ingreso.pdf

Ottaviano, C (2020). Derecho humano a la comunicación: desconcentración, diversidad e inclusión. UNDAVE Ediciones.

Proyecto Nexos UNLP, Cap 2 Género. (2018) Dir de inclusión educativa y articulación UNLP. CIN, RENAU y TVU. Dippolito asesora de contenidos, Juan Martín Luis participación. https://www.youtube.com/watch?v=_CFRgIpgTkg

Recomendaciones para redactar correo electrónico y conformar un perfil de usuario. (2021). Dirección de Asuntos Estudiantiles FCNYM, UNLP. https://entornos-educativos.fcnym.unlp.edu.ar/media/attachments/2021/04/09/correo-electronico-y-perfil-de-usuario-2.pdf

Untoiglich, G. et al. (2013). En la infancia los diagnósticos se escriben con lápiz. Buenos Aires. Noveduc. Colección conjunciones. Tomo 33. Pág. 62-63. ISBN 978-987-538-373-9

Published

2021-12-28

How to Cite

Dippolito, A., & Lago, F. (2021). Report of an experience of approaching the mainstreaming of gender and violence problem in the Introductory Course, FCNyM, UNLP: Relato de una experiencia de abordaje. Trayectorias Universitarias, 7(13), 070. https://doi.org/10.24215/24690090e070