Human Rights and Gender: transversal axes to strengthen university management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e065

Keywords:

mainstreaming, human rights, gender, University

Abstract

The article points out the importance of mainstreaming the perspectives of human rights and gender in university management policies, taking as a reference the institutional experience built together with the team of professionals that make up the Human Rights Office of the National University of La Plata. Initially, it introduces a reflection on the term mainstreaming itself, and then proposes some ideas from which to scaffold the challenge of working across human rights and the gender issue in university politics. Finally, it shares some closing considerations that warn about the deep concern that denial movements arouse and the “right-wing” of practices and discourses that deprive those who make a living from work of the possibility of exercising their rights within the framework of a coexistence democratic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Verónica Cruz, Prosecretaría de Derechos Humanos | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Doctora y Magíster en Trabajo Social. Facultad de Trabajo Social, Universidad Nacional de La Plata (FTS UNLP). Especialista en Docencia Universitaria, UNLP. Especialista en Gestión de la Educación Superior. Instituto de Investigación en Educación Superior. Facultad de Odontología, (IIES-FOLP) UNLP. Ex Decana y ex Secretaria Académica de la FTS-UNLP. Profesora Titular Ordinaria de la asignatura “Debate contemporáneo en el Trabajo Social” FTS-UNLP. Actualmente es Prosecretaria de Derechos Humanos UNLP. Investigadora y miembro del Consejo Directivo del Instituto de Estudios en Trabajo Social y Sociedad, FTS-UNLP. Coordinadora Ejecutiva de la Red Interuniversitaria Por la Igualdad de Géneros y Contra las Violencias (RUGE CIN) Docente de posgrado. Compiladora y autora de cuatro libros y de numerosos artículos relacionados con sus temas de investigación.

References

Abrate, J. P. (2029). Derechos Humanos y Educación Superior. Capítulo en Badano, M. R (comp). Educación Superior y Derechos Humanos. Reflexiones, apuestas y desafíos. Editorial UADER, CIN_RIDDHH. Paraná, Entre Ríos, Argentina. (pp 67-77)

Aleman, J. (2021). Es un deber ético que no haya negacionismo, ni genocidio, ni el delito de lesa humanidad o la explotación que lo hacen posible. (en línea) https://www.hijos-capital.org.ar/2021/03/28/es-un-deber-etico-que-no-haya-negacionismo-ni-genocidio-ni-el-delito-de-lesa-humanidad-o-la-explotacion-que-lo-hacen-posible/

Butler, J. (2020). El capitalismo pandémico hace desechable la vida de los trabajadores. En Milenio https://www.bing.com/search?q=capitalismo%20pandemico%20butler&pc=0MOX&ptag=C10N1000AD053135386&form=CONBDF&conlogo=CT3210127#:~:text=el%20capitalismo%20pand%C3%A9mico-,https%3A//www.milenio.com/cultura/judith-butler-el-coronavirus-y-el...,-30/5/2020

Castoriadis, C. (1997-2007). La institución imaginaria de la sociedad 1ª. Ed. – Buenos Aires: Tusquets Editores.

Cruz, V y Morandi, G. (2021). Educación superior, derechos humanos y género: claves para repensar la Universidad pública. Cap. 1 en Cruz, López y Luquet (coord.) Transversalizar la perspectiva de género. Aportes desde una experiencia colectiva en el ingreso universitario 1a ed. - La Plata : EDULP, 2021. Libro digital, PDF.

Cruz, V. (2017). La universidad de los debates en https://www.debates.unlp.edu.ar/2017/03/09/universidad-y-derechos-humanos/

Feierstein, D. (2007). El genocidio como práctica social. Fondo de cultura económica. Buenos Aires.

Godoy, G. (2020). Sistematización de la experiencia del programa "Reparación, digitalización y preservación de legajos de estudiantes, graduadxs y trabajadorxs de la UNLP víctimas del Terrorismo de Estado" TFI presentado en el marco de la Especialización en Gestión de la Educación Superior IIES-FOLP UNLP. en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115279

Millet, K. (1995). Política Sexual. Madrid: Cátedra.

Rodríguez Gustá, A. (2008). Las políticas sensibles al género: variables conceptuales y desafíos de intervención. En Temas y debates, (16), 109-129

Torlucci, S.; Vazquez Laba, V.; Pérez Tort, M. (2019). La segunda reforma Universitaria: políticas de género y transversalización en las universidades. Revista Científica de la Red de Carreras de Comunicación Social (REVCOM). https://perio.unlp.edu. ar/ojs/index.php/revcom/article/view/5742

Published

2021-12-28

How to Cite

Cruz, V. (2021). Human Rights and Gender: transversal axes to strengthen university management. Trayectorias Universitarias, 7(13), 065. https://doi.org/10.24215/24690090e065