Reconfigurations of academic trajectories: Between inclusion and the repercussions of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e116

Keywords:

trajectories, inclusion, pandemic, university

Abstract

In this paper we asked: How did the pandemic influence the academic trajectories of the students of the different undergraduate careers of the Academic Units of the National University of Salta in the years 2020-2021? We worked with a Stratified sampling (n:380) and primary and secondary data. The results show that the expansion policies favored the sustained growth of enrollment, with the exception of the year 2020. The factors that influenced the trajectories are: lack of technological devices and/or connectivity, overlapping of activities at home and of Be careful with academic activities, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gloria Carolina Velarde, ICSOH | CONICET | Facultad de Humanidades | Universidad Nacional de Salta | Argentina

Profesora en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Salta, Argentina. Es Especialista en Infancias y Juventudes (CLACSO). Doctoranda en Humanidades en la Universidad Nacional de Tucumán, integrante del Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades (ICSOH-CONICET-UNSa). Se formó en Estadística Aplicada a la Investigación Social y en Estudios y Políticas de Juventud en América Latina.

Iris María de los ángeles Olarte, Facultad de Humanidades | Universidad Nacional de Salta | Argentina

Profesora en Ciencias de la Educación egresada de la Universidad Nacional de Salta, Argentina. Es Especialista en Gestión y Evaluación de Instituciones Educativas y está cursando el Doctorado en Demografía. Se formó en Estadística Aplicada a la Investigación Social y en Metodología de la Investigación en Humanidades.

References

Chiroleu, A. (2009). La inclusión en la educación superior como política pública: tres experiencias en América Latina. Población, 9(3.1), 17-0.

García de Fanelli, A. (2015). La cuestión de la graduación en las universidades nacionales de la Argentina: Indicadores y políticas públicas a comienzos del siglo XX. Propuesta educativa, (43), 17-31.

García de Fanelli, A. y Adrogué de Deane, C. (2016) Abandono de los estudios universitarios: dimensión, factores asociados y desafíos para la política pública. Revista Fuentes, 16, 85-106.

Pogré, P. (2020). ¿Y ahora qué? Políticas y formación docente en América Latina. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer (Comp.) Pensar la educación en tiempos de pandemia II. Experiencias y problemáticas en Iberoamérica. pp. 45-57. UNIPE: Editorial Universitaria.

UNESCO, IESALC. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones.

Yuni, J. y C. Urbano (2014). Técnicas para investigar 1: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Editorial Brujas.

Published

2022-12-29

How to Cite

Velarde, G. C., & Olarte, I. M. de los ángeles. (2022). Reconfigurations of academic trajectories: Between inclusion and the repercussions of the pandemic. Trayectorias Universitarias, 8(15), 116. https://doi.org/10.24215/24690090e116