Performing arts and scientific training: A didactic and playful experience to improve communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e136

Keywords:

glance, body, scene, voice

Abstract

Scientists must communicate their research and/or knowledge in front of peers, in the classroom, or before a lay audience, tasks for which they have no specific training in their academic career. The performing arts can improve their communication skills by inquiring and experimenting about the body and registering its possibilities. I start from the premise that when a student, a researcher or a teacher appears before an “audience”, they also go on stage and we attend a small show. In this work I report an experiential proposal whose objective is that the bodies do not interfere with the purpose of communicating but rather that they become allies. It is a training that involves our materiality and our intangible products: voice and glance. The process requires confidence, dedication, willingness to play, concentration, patience and courage. It seeks to go through the moments of exposure with the minor stress, transforming that situation into an enjoyable experience. The successful call and the diversity of stakeholders highlights the demand for alternative work spaces, which can improve the skills of scientists and prevent something interesting to transmit from being devalued or being completely frustrated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rosana Mariel Aramburú, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Licenciada en Biología y  Doctora en Ciencias Naturales por la UNLP, Diplomada Universitaria Superior en Comunicación Pública de la Ciencia por la Facultad de Ciencias Sociales, UNCPBA y Diplomada en Ciencia, Arte, Tecnología y Educación Superior por la Universidad Nacional de Quilmes (CONUSUR, Colaboratorio Universitario del Sur). Dramaturga, actriz, directora y comediante. Actualmente es co-coordinadora del Programa de Artes Escénicas y Cultura Científica del Instituto Cultural de la provincia de Buenos Aires; y es co-fundadora de PopER, el primer grupo de stand up científico de Latinoamérica y del Grupo de Estudio en Ciencia y Escena (GECE).

References

Agudelo Gómez, C. J. (2015). El teatro en el escenario jurídico. Advocatus 12(25), 231-252. https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.25.972

Aramburú, R. M. (2011). La ciencia y el teatro en el Museo de La Plata: una experiencia de convivencia. Experiencias en Extensión, 6, 1-9. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/102412

Aramburú, R. M. (21-25 de agosto de 2017). La escena como vehículo de la ciencia. XV Congreso de la RedPOP, “Conexiones, nuevas maneras de popularizar la ciencia”. Universidad Nacional de La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72744

Aramburú, R. M., Farina, M. E., García de Souza, J. y Saponara, J. (21-25 de agosto de 2017). Stand Up Científico (Popularización entre risas). XV Congreso de la RedPOP, “Conexiones, nuevas maneras de popularizar la ciencia”. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72735

Artesi, C. (2015). Desde el teatro hacia la inclusión socioeducativa. Revista Lindes, (9),1-14.

Corapi, E, M., Marcías, L, Aramburú, R., Chiaramoni, N., Farina, M, García de Souza, J., Hoijemberg, M., Saponara, J. y Kristoff, G. (2018). Ciencia y Humor=Popularización Entre Risas. Química Viva, 17(1), 1-6.

Chapela, A. y Garritz, A. (2013). Ciencia en escena: Tres acercamientos a la Química. Educación química, 24(3), 262-267.

Garcia de Souza, J. R., Garcia, P. F. y Aramburú, R.M. (2022). Caracterización de propuestas que combinan el teatro con las ciencias en Argentina. VIII Congreso Internacional de Comunicación Pública de la Ciencia y la Tecnología. San Carlos de Bariloche, Argentina.

Marines, M. del S, Heredia, N. G, Solís, L. E. y Mena, D. A. (2014). Taller multidisciplinario para el desarrollo de competencias de comunicación lingüística de la investigación. Formación universitaria, 7(2), 41-50. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000200006

Mercado Palacio, O. (2019). La praxis teatral y dancística: estrategia pedagógica para el mejoramiento de la convivencia escolar. [Trabajo de grado, Universidad de la Costa]. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5169

Osorio, A. (2021). El teatro va a la escuela. Colección Metas Educativas, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Vega. R. (1997). El teatro en la educación. Editorial Plus Ultra.

Weitcamp E. y Almeida C. (2022). Science & Theatre: Communicating Science and Technology with Performing Arts. Emerald Publishing Limited.

Published

2023-12-22

How to Cite

Aramburú, R. M. (2023). Performing arts and scientific training: A didactic and playful experience to improve communication. Trayectorias Universitarias, 9(17), 136. https://doi.org/10.24215/24690090e136