The importance of accessibility in the Architecture career: Building inclusive spaces from university education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e125

Keywords:

accesibility, architecture, rights, education

Abstract

Understanding accessibility as a characteristic of the environment that allows many people to access or be excluded, to be part of a certain social activity, to be included in the community or to be excluded, it is considered essential to assume the responsibilities and obligations that this entails, both in university training spaces and in professional life.

The question then arises of how to make the issue visible and sensitize students, future professionals, about the impact of design on the well-being of people, considering the diversity of users and their rights when designing, projecting and then building.

The teaching of accessibility in architectural education is essential to promote an equitable, democratic and inclusive society, since architecture has a direct impact on people's lives. Addressing this topic from the degree, promotes a change of perspective among future professionals, incorporating from a perspective of rights, knowledge and skills to design accessible and functional spaces for all people, regardless of their abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Florencia Zaslascky, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Arquitecta, Universidad Nacional de La Plata.
Magister en Accesibilidad Universal y Diseño para todos. Universidad de Jaén, España.

Viviana Nora Di Lucca, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Arquitecta, Universidad Nacional de La Plata.
Especialista en Gerontología Comunitaria e Institucional, Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata.
Magister en Gerontología y Modelo de Atención Centrado en la Persona, Universidad Internacional de Valencia, España.

Mabel Peiró Aparisi, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Arquitecta, Universidad Nacional de La Plata. 
Magister en Accesibilidad Universal y Diseño para todos. Universidad de Jaén, España.

María Alejandra Sofía, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Periodista, Universidad Nacional de La Plata. 

References

Consejo Nacional de Coordinación de Políticas Sociales, ODS Argentina, Presidencia de la Nación. (s.f.). Los 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.argentina.gob.ar/politicassociales/ods/institucional/17objetivos

Convención Interamericana sobre la Protección de los Derechos Humanos de las Personas Mayores. 15 de junio de 2015. Ratificada en Argentina el 23 de octubre de 2017. https://www.oas.org/es/

Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad (2006). Ley Nacional 27.044 (2014). https://www.un.org/es

Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata. 13 de enero de 2009. https://unlp.edu.ar/institucional/unlp/gobierno/estatuto_unlp-4287-9287/

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno.

Merlau Ponty, M. (1945). Fenomenología de la percepción. Gallimard.

Palacios, A. (2008). El modelo social de la discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (Col. 36). CERMI. https://dds.cepal.org/redesoc/publicacion?id=4010

Sassen, S. (2005). La ciudad Global: una introducción al concepto y su historia. Brown Journal of Word Affairs, 11(2), 27-43. https://bjwa.brown.edu/11-2/the-global-city-introducing-a-concept/

Published

2023-09-12

How to Cite

Zaslascky, F., Di Lucca, V. N., Peiró Aparisi, M., & Sofía, M. A. (2023). The importance of accessibility in the Architecture career: Building inclusive spaces from university education. Trayectorias Universitarias, 9(16), 125. https://doi.org/10.24215/24690090e125