University Democratization and Curriculum: The experience of the Provincial University of Ezeiza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e134

Keywords:

university, student trajectories, training, curriculum

Abstract

Access to university education has increased steadily in the last 30 years. The surveys carried out at the Provincial University of Ezeiza (UPE) show that just over 80% of the students are the first generation of university students in their family, that is, their immediate environment has never accessed higher education.

This reality requires strategies that, with the aim of guaranteeing entry, permanence and graduation from a democratizing perspective, present the university space as an area that surpasses its traditional classrooms and social representations.

In 2019, the UPE addressed a curricular reform, modifying the study plans and generating specific programs that comprehensively address axes that today constitute the agenda of the national university system with a focus on: rethinking the teaching and learning modalities, focusing the strategies on the student and deploying training alternatives mediated by technology; analyze the hours that students invest in taking and studying, recognizing that they have different profiles and biographies; Identify and expand intermediate certifications; work on inclusive internationalization processes; incorporate university extension into study plans; among others.

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Author Biography

Macarena Forneris, Universidad Provincial de Ezeiza, Argentina

Profesora en Ciencias de la Educación, UNLP. En 2009 inicié mis actividades profesionales en la Dirección de Educación Secundaria de la Provincia de Buenos Aires coordinando proyectos referentes a la articulación de la escuela secundaria con el resto de los niveles y modalidades del sistema educativo. En el año 2010 me incorporé como docente y miembro de la Secretaría Académica de la UNNOBA y entre 2013-2018 me desempeñé como Directora de Articulación, Ingreso y Permanencia de esa Universidad. Desde el año 2010 me desempeñé como docente en IES. Colaboré en diferentes publicaciones y coordiné proyectos vinculados con el ingreso, la permanencia y el egreso de los estudiantes a los estudios universitarios. He participado en varios proyectos de investigación, así como en diversos programas y proyectos de extensión y vinculación educativa. Entre los años 2016 y 2019 coordiné el PROGRAMA DE ARTICULACIÓN EDUCATIVA NEXOS de la SPU y en el año 2018 asumí como Secretaría Académica de la UPE, en 2023 fui elegida Vicerrectora por el Consejo Superior de dicha universidad. Actualmente se encuentra elaborando su tesis de maestría.

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Published

2023-12-22

How to Cite

Forneris, M. (2023). University Democratization and Curriculum: The experience of the Provincial University of Ezeiza. Trayectorias Universitarias, 9(17), 134. https://doi.org/10.24215/24690090e134