Experiences of internal level articulation policies from the National University of Quilmes.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e132

Keywords:

interlevel articulation, educational community, higher education

Abstract

This article presents a series of educational articulation experiences that took place between the National University of Quilmes and the provincial and national educational institutions during the period 2022-2023. These projects are in line with the institution's interest in inter-level articulation and reflect an institutional policy that seeks to guarantee the right to education and the continuity of higher studies. Furthermore, these projects establish the University as a reference in the collective construction of knowledge in the region.

 In this writing, we will refer to implemented activities related to the design and development of joint activities for both teachers and students, to reflection, training and professional updating, to the dissemination of knowledge, to the circulation of educational resources and materials, and to the production of knowledge from, for, and with actors from the territory. These actions are currently at different stages of development, advancing with their adjustments and continuities. For the purpose of thematic organization, we decided to make a brief institutional presentation, recovering the main actions that historically characterized the National University of Quilmes in terms of articulation policies with the educational community. In a second section, we will present a description of these experiences, focusing on those aspects that defined organizing criteria: the period in which these actions were carried out, the frequency with which they were deployed, the recipients of these actions, the objectives that guided them, the areas of interest they involved, the productions made, and the materials developed. Finally, we will present a series of analysis dimensions that contribute to the construction of some notions that help identify future problems, learning, and challenges that continue to nourish and enrich the construction of an institutional perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Araujo, R. J. (2009. Articulación universidad-escuela secundaria como política pública: un análisis de los programas implementados por la Secretaría de Políticas. Revista de Gestión Universitaria, 2(01).

Badino, M., Belizan, A., Capello, M. y Wainmaier, C. (2019). Aportes de la didáctica de las ciencias para el trabajo en el aula: la idea de energía. Universidad Nacional de Quilmes.

Bilbao, B. y Moroni, D. (2019). Lenguajes artísticos en el aula: las vanguardias argentinas del siglo XX. Universidad Nacional de Quilmes.

Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe (2018). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.

García Cedro, G. (2019). Modos de leer: los medios en nuestra vida diaria. Universidad Nacional de Quilmes.

Guerrero, G. N. y García, D. (2019). Economía, territorio y desarrollo: contribuciones para pensar desde las aulas. Universidad Nacional de Quilmes.

Ley 23749 de 1989. Por la cual se crea la Universidad Nacional de Quilmes. 23 de octubre de 1989. D. O. Nº 26748.

Ley 24521 de 1995. Ley que conforma el sistema de educación superior. 20 de julio de 1995. D. O. Nº 28204.

Ley 26206 de 2006. Por la cual se regula el ejercicio del derecho de enseñar y aprender consagrado en la Constitución Nacional y los tratados internacionales. Asegura una educación de calidad con igualdad de oportunidades y posibilidades, con prioridad nacional, y se constituye en Política de Estado. 27 de diciembre de 2006. D. O. Nº 31062.

Ley 27204 de 2015. Ley de implementación efectiva de la responsabilidad del estado en el nivel de educación superior. 28 de octubre de 2015. D. O. Nº 33254.

Marano, G., Molinari, B. y Vallese, M. (2017). La articulación entre la educación secundaria y la universidad: algunas reflexiones a partir de la implementación de políticas públicas en la última década. VIII Encuentro Nacional y V Latinoamericano. La Universidad como objeto de investigación - La Reforma Universitaria entre dos siglos. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/95010

Marano, M. (2018). Políticas de articulación entre el nivel secundario y la universidad en el período 2007-actual: propuestas educativas y relaciones intraestatales. El caso bonaerense. X Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata, Ensenada, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/82275

Massa, P. (2019). Articular la articulación educativa ¿Pleonasmo o utopía? Revista Masquedós, 4(4), 39-45.

Nayar, A. J. (s.f.). La articulación entre escuela secundaria y universidad. Universidad Católica Argentina.

Sira, S. (2011). Equilibrio entre las funciones de docencia, investigación y extensión en ingeniería. Desarrollo histórico. Ingeniería y Sociedad-UC, 6(1), 51-57.

United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2023). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2023: Edición especial. United Nations. https://doi.org/10.18356/9789210024938

Vargas Larrea, J., Fernández Busse, M., Ferrari, F. A. y Cordero, M. C. (2017). La Extensión Universitaria en procesos de articulación Universidad-Escuela Media. 4º Jornadas ITE. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.

Published

2023-12-22

How to Cite

Grassi, L., Belizan, A., Alonso, M., García, J., Sabaini, M. B., & Leguizamón , L. (2023). Experiences of internal level articulation policies from the National University of Quilmes. Trayectorias Universitarias, 9(17), 132. https://doi.org/10.24215/24690090e132