Social organizations and territory: Spaces for knowledge production in a proposal of integrated curricular articulation
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e156Keywords:
social organizations, formation, technological and social linkage, conurbano bonaerenseAbstract
The article seeks to reflect a first approach in the implementation of the educational innovation proposal proposed in the Final Integrated Project (TFI) of the Specialization in University Teaching (UNLP), carried out during the first semester of 2024.
The TFI proposes to produce an annual plan that allows the curricular articulation of the Interdisciplinary Laboratory Social Networks and Living Conditions. Social organizations in action, a subject taught at the Instituto del Conurbano of the Universidad Nacional de General Sarmiento (ICO-UNGS). Theoretical perspectives on the curriculum, its transversalization and curricular articulation are developed.
Then, some methodological aspects of the proposal are presented, which, in a flexible way, aims at planning a continuity of the formative instances promoted by the Laboratory, while encouraging its relationship with the institutional spaces of technological and social linkage of the UNGS.
By way of closing, some challenges are raised, after having gone through a first approach to some aspects of its implementation. It also addresses the flexibility required to achieve its purpose, in a complex social and economic context at the national level that affects the conditions of the university institutional context.
Downloads
Metrics
References
Abramovich, A. L, Da Representaçao, N. y Fournier, M. (Coords.). (2012). Aprender haciendo con otros. Una experiencia de formación universitaria en articulación con organizaciones sociales. Universidad Nacional de General Sarmiento.
Coscarelli, M. R. (2015). Debates curriculares y formación de educadores. [Material de trabajo] Seminario de la Maestría en Educación, Orientación en Pedagogía de la Formación. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.
Coscarelli, M. R. (2019). Currículo y prácticas universitarias de vinculación curricular. Trayectorias Universitarias, 5(9), e010. https://doi.org/10.24215/24690090e010
Díaz Barriga, A. (2012). Curriculum. Entre utopía y realidad. Amorrortu.
Matus, C. (1987). Política, Planificación y Gobierno. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social, ILPES.
Sánchez Carreño, J. (2014). Los debates en el currículo universitario. Realidades y desafíos. Saber, 26(1), 68-73.
Zabalza Beraza, M. (2012). Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional. Redu. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 17-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anabella Zamora Albornoz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Trayectorias Universitarias los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Trayectorias Universitarias depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.