Curricular reforms at UNAHUR from a rights-based approach
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e154Keywords:
curriculum design, credit system in higher education, fundamental right to education, higher educationAbstract
The article recovers the quests and meanings guiding the curriculum transformation initiated at UNAHUR during the 2022-2023 cycle up to the latest advances in 2024.
The section Starting point (“Punto de partida”), presents a characterization of UNAHUR's programs and their students, in conjunction with official statistical data on graduation in the Argentine University System, focusing on the gap between the theoretical and actual duration of academic programs.
The following section describes the so-called First curricular turn (“Primer giro curricular”), developed in the 2022-2023 cycle, where credits were incorporated, and the duration of six technical programs was modified. This ongoing experience allows for the inclusion of diverse formative experiences in the curricula that acknowledge the construction of knowledge outside the classroom, while also providing an opportunity for each program to capture the transformations and trends of its disciplinary field and incorporate credit proposals to address them.
Finally, the Second curricular turn (“Segundo giro curricular”), , in this year 2024, is presented, where progress is made in modifying study plans through the implementation of the Argentine System of University Academic Credits (SACAU) approved by Resolution ME 775/2023.
Downloads
Metrics
References
Castells, M. (1997). La era de la información. Alianza Editorial.
Ramírez-Montoya, M. S. (2020). Transformación digital e innovación educativa en Latinoamérica en el marco del CoVId-19. Campus Virtuales, 9(2), 123-139.
Terigi, F (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Fundación Santillana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Melina Fernández, Guido Gabriel Gualtieri, María Delfina Carou
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Trayectorias Universitarias los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Trayectorias Universitarias depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.