Right to higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e011

Keywords:

human rights, higher education rights, institutional habitus, university trajectories

Abstract

Human rights constitute the universal legal guarantee for a free and dignified life. The legislation obliges mainly States, and other agents, as the ones responsible for its realization and to act against the impediments that hinder and impede its realization. Its formal recognition is a reality that contrasts with the situations of discrimination and exclusion that are verified in various particular situations. The extension and effective realization of the right to university education does not escape the aforementioned problem. With formal recognition in international, regional and national regulations, the problem becomes evident in the various institutions of university education.

The article aims to reflect on some guidelines of the critical theory in order to guarantee the right to university education. It focuses on the analysis of the “institutional habitus” as one of the key factors for university level institutions to exercise their responsibility as a key agent in their guarantee. Finally, it refers to the institutional project of preventive nature of academic failure developed at the National University of Cuyo (UNCuyo) called Student Academic Career (TRACES).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abad, Sebastián y Cantarelli, Mariana (2010). “Habitar el Estado”. Buenos Aires:

Bourdieu, Pierre (1997). “Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción”. Barcelona: Anagrama.

De Souza Santos, Boaventura (2010). “Descolonizar el saber, reinventar el poder”. Montevideo, Uruguay: CLACSO: Trilce Editorial.

------(2014). “Derechos humanos, democracia y desarrollo”. Bogotá: Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad, Dejusticia.

Del Valle, D. y otros (2017). “El derecho a la Universidad en Perspectiva Regional”. Buenos Aires, Argentina: CLACSO/IEC-CONADU.

Gentili, P. (2009). “Marchas y contramarchas: el derecho a la educación y las dinámicas de exclusión incluyente en América Latina (a sesenta años de la Declaración Universal de los Derechos Humanos)”. Revista Iberoamericana de Educación, nº 49, pp. 19-57.

Herrera Flores, Joaquín (2008). “La reinvención de los derechos humanos”. Andalucía, España: Editorial Atrapasueños.

Herrera Flores, Joaquín. (2005). “Los derechos humanos como productos culturales. Crítica del humanismo abstracto”. Madrid: Libros de la Catarata.

Mc Donough, Patricia (1996). “Cómo elegir universidades: cómo se estructuran la clase social y las escuelas”. Oportunidad Nueva York: Universidad Estatal de Nueva york.

Meirieu, Phillippe (2006). “Carta a un joven profesor. Por qué enseñar hoy”. Barcelona: Editorial GRAÓ.

Nicastro, Sandra y Greco, M. Beatriz (2009). “Entre trayectorias. Escenas y pensamientos en espacios de formación”., Bs. As.: Homo Sapiens.

Sánchez Rubio, D. (2015). “Derechos humanos, no colonialidad y otras luchas por la dignidad: una mirada parcial y situada”. Campo Jurídico, 3 (1), pp. 181-213.

Universidad Nacional de Cuyo (2012). Ordenanza CS23/12. Aprobación Proyecto TRACES. Mendoza.

Published

2019-12-16

How to Cite

Paparini, C. H. (2019). Right to higher education. Trayectorias Universitarias, 5(9), 011. https://doi.org/10.24215/24690090e011