Some reflections on the methodologies used in university teaching in contexts of pandemic and post-pandemic COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e138Keywords:
pandemic, post-pandemic, university teaching, teaching strategies, scienceAbstract
The COVID-19 pandemic imposed many changes in daily life, and university teaching activities were not exempt from this situation. Its transit and that of the post-pandemic was an abrupt and disturbing awakening for many of the teachers in faculties strongly linked to research and science. The lack of professional training, institutional traditions, the lack of precise teaching strategies and methodologies, was a reality in which many of us found ourselves immersed. Reversing this situation was the engine to approach new fields and disciplines, seeking to learn new didactic strategies for teaching, knowing that the path begun to rethink the practice is constant, long, difficult, with permanent changes and adjustments, advances and setbacks, but continuous and coherent with a situated practice and in context.
References
Araujo, S. M. (2012). Didáctica. Universidad Nacional de Quilmes.
Barroso, E. M. y Meljin, M. B. (2017). Escenarios virtuales de aprendizaje y práctica docente universitaria. IV Jornadas de TIC e Innovación en el Aula. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Bransford J. D., Brown A. L. y Cocking R. (1999). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. The National Academy Press.
Cifuentes, R. M. (2014). Formulación de proyectos pedagógicos para mejorar la enseñanza universitaria: fundamentación, redacción, evaluación. Novedades Educativas.
Davini, C. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Paidós.
de la Torre, S. (2009). La Universidad que queremos. Estrategias creativas en el aula universitaria. Revista Digital Universitaria, 10(12), 1-17.
Díaz Barriga, Á. (1991). Didáctica. Aportes para una polémica. Aique.
Díaz Barriga, Á. (1997). Didáctica y currículum, Convergencias en los programas de estudio. Nuevomar.
Furman, M. (2021). Enseñar distinto, Guía para innovar sin perderse en el camino. Siglo Veintiuno.
Kemelmajer, C. (9 de abril de 2020). Educación en tiempos de pandemia: consejos de especialistas para enriquecer las aulas virtuales. https://www.conicet.gov.ar/educacion-en-tiempos-de-pandemia-consejos-de-especialistas-para-enriquecer-las-aulas-virtuales/
López Noguero, F. (2007). Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria. Narcea.
Maggio, M. [@jornadassobrelaspracticasd4567]. (9 junio 2020). Las prácticas docentes en el marco de la crisis: innovación, mutación y reinvención. [Video de YouTube]. https://youtu.be/PT1WLeRaaoQ?si=2bUhpxRq-DxLcLYg
Manuale, M. (2007). La planificación didáctica como una tarea intelectual del docente. Aula Universitaria, 1(9), 7–18.
Núñez, J. C., Solano, P., González Pienda J. A. y Rosário P. (2006). El aprendizaje autorregulado como medio y meta de la educación. Papeles del Psicólogo, (27),139-146.
Panadero, E. y Alonso Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450-462.
Ramírez, S. M. y Mancini, V. A. (2017). Reflexiones acerca de algunas consideraciones para el diseño de propuestas didácticas en ciencias exactas y naturales en el nivel universitario. Trayectorias Universitarias, 3(5), 11-20.
Turpo Gebera, O. (2013). Perspectiva de la convergencia pedagógica y tecnológica en la modalidad blendedlearning. Revista de Educación a Distancia (RED), (39), 1-14.
Zabalza, M. A. (2009). Ser profesor Universitario hoy. La Cuestión Universitaria, (5), 68-80.
Zavaro Pérez, C. A. (2022). La Construcción metodológica como marco de análisis de las Prácticas Integrales. Entramados, 9(11), 272-289.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nathalie Arnal, M. Fernanda Álvarez, Veónica Mancini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













