El derecho a la educación en las escuelas y aulas hospitalarias: hacia una mejora de la calidad educativa

Authors

  • Antonio García Alvarez Universidad Autónoma de Madrid

Abstract

Research regarding hospital schools and classrooms suggests debates concerning acquisition and support of rights for education and access to these educational services. This article focuses on this topic from a comparative point of view. Thus we make a revision of legislation existing within the international framework, Argentina and Spain. Then, we finish with a proposal of practical rights to be considered and evaluated at this kind of educational places

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio García Alvarez, Universidad Autónoma de Madrid

Universidad Autónoma de Madrid

References

Alonso, M. A. y Funes, A. (2000). Unidades escolares de apoyo en instituciones hospitalarias de la Comunidad de Madrid. Consejería de Educación de la Comunidad, Madrid.

Amigó, I.; Fernández, C. y Pérez, M. (1998). Manual de psicología de la salud. Ed. Pirámide, Madrid.

Casanova, M. A. (2007). Atención educativa al alumnado enfermo en la Comunidad de Madrid. Consejería de Educación, Dirección Nacional de Promoción Educativa, Madrid.

Costa, M. (2000). El juego y el juguete en la hospitalización infantil. Nau Llibres, Valencia.

De la Cruz, J.; Pallás, C. y Medina, M. del C. (2000). Apoyo al desarrollo de los niños nacidos demasiado pequeños, demasiado pronto. Diez años de observación en investigación clínica en el contexto de un programa de seguimiento. Real Patronato de Prevención y Atención a Personas con Minusvalía, Madrid.

Grau, C. (2004). Atención educativa al alumnado con enfermedades crónicas o de larga duración. Ediciones Aljibe, Málaga.

Grau, C. y Ortiz, M. del C. (2001). La pedagogía hospitalaria en el marco de una educación inclusiva. Ediciones Aljibe, Málaga.

Guillén, M. y Mejía, A. (2002). Actuaciones educativas en Aulas Hospitalarias: atención escolar a niños enfermos. Narcea, S. A. de Ediciones, Madrid.

Heward, W. L. (1998). Niños excepcionales. Una introducción a la educación especial. Prentice Hall, Madrid.

Lizasoáin, O. (2000). Educando al niño enfermo. Perspectivas de la Pedagogía Hospitalaria. Ediciones Eunate, Pamplona.

M. E. C. (1999). Actas de las VII Jornadas de Pedagogía Hospitalaria, de 22-23 de mayo de 1997. M. E. C., Madrid.

M. E. C. (1999). Volver a la escuela. Guía para maestros de niños con enfermedades oncológicas. M. E. C., Madrid.

Méndez , F. J. (1999). Miedos y temores en la infancia. Ed. Pirámide, Madrid.

Méndez, F. J. y Olivares, J. M. (2000). Hospitalización infantil. Repercusiones psicológicas. Biblioteca Nueva Psicología, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.

Palomo del Blanco, M. P. (1999). El niño hospitalizado. Características, evaluación y tratamiento. Ed. Pirámide, Madrid.

Published

2021-02-19

How to Cite

García Alvarez, A. . (2021). El derecho a la educación en las escuelas y aulas hospitalarias: hacia una mejora de la calidad educativa. Law and Social Sciences, (3), 248–267. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/dcs/article/view/11266