Monument to Julio Argentino Roca: traces of silence

Authors

  • Sergio Martin Lobosco FADU-UBA

DOI:

https://doi.org/10.24215/18522971e066

Keywords:

Julio Argentino Roca, sculpture, territory, violence.

Abstract

 

The sculpture that is the object of our research is dedicated to the former president of the nation Julio Argentino Roca (1880-1886 and 1898-1904). It is located on the avenue that bears the same name and Peru Street, in Buenos Aires City. It has been done by José Luis Zorrilla de San Martin and inaugurated in 1941.

The whole sculptural ensemble seems like a kind of ship that sails calmly and peacefully towards the nerve center of power. It represents the project in which the country was directed by an elite decision.  At that time the new trace projects were emerging in the city of Buenos Aires. A diagonal and rational city project designed in the French boulevard style. This rationality in the trace hid the violent imposition of blind progress, in which it was believed as if it were a new religion, regardless of the means by which it would be imposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Martin Lobosco, FADU-UBA

Diseñador gráfico (FADU-UBA). Director del proyecto SI-FADU/UBA “La Fotografía como testimonio de la tensión entre lo público y lo privado”. Integrante del equipo del programa Tiempos Americanos, Programa Jorge Ramos de Dios, IAA-FADU. Jefe de Trabajos Prácticos de las materias “Historia Urbana de Buenos Aires” (Arquitectura, FADU-UBA) y de “Historia y Teoría de la Técnica” (Diseño Industrial, Diseño de Imagen y Sonido y Diseño Gráfico, FADU-UBA) e investigador del proyecto UBACyT: “Cinceles y martillos, balanzas y espadas: representaciones escultóricas de la Justicia en Buenos Aires” (Dir. Andrea L. Gastrón), Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires

References

Amante, M. A. & Cuellar Camarena, M. A. (2018). “Idas y vueltas de La justicia, de Lola Mora. El viaje no planeado”. En Cinceles y martillos, balanzas y espadas: las representaciones escultóricas de la Justicia. Buenos Aires: UBACYT, Secretaría de Investigación de la Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires, inédito.
Gastrón, A. L. (2018). “De negros anónimos y racismos invisibles: el ‘Monumento a Falucho’, de Francisco Cafferata y Lucio Correa Morales”. En Cinceles y martillos, balanzas y espadas: las representaciones escultóricas de la Justicia. Buenos Aires: UBACYT, Secretaría de Investigación de la Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires, inédito.
Pando H. (2014). Historia urbana de Buenos Aires: 1536-2007. Buenos Aires: Nobuko.
Martínez Juez, F. (2002). Contribuciones para una Antropología del diseño. Méjico: Gedeza editorial.
Nietzsche, F (2014). El nacimiento de la tragedia. Buenos Aires: Losada.
Rins C. & Winter, M. F. (2002). La argentina, una historia para pensar (1776-1996). Buenos Aires: Kapelusz.
Saussure, F. (1965). Curso de lingüística general: filosofía y teoría del lenguaje. Buenos Aires: Losada.
Silva, A. (2006). Imaginarios Urbanos. Bogotá: Arango.
Terán, O. (2008). Ideas en el siglo: intelectuales y cultura en el siglo XX latinoamericano. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Zatonyi, M. (1997). Una estética del arte y del diseño de imagen y sonido. Buenos Aires: Kliczkowski.

Published

2020-04-09

How to Cite

Lobosco, S. M. . (2020). Monument to Julio Argentino Roca: traces of silence. Law and Social Sciences, (22), 1–17. https://doi.org/10.24215/18522971e066