Percepciones sobre el envejecimiento en estudiantes ingresantes y avanzados de Trabajo Social de la UNPAZ

Authors

  • Mariana Cataldi Universidad Nacional de José C. Paz / Universidad Nacional de Buenos Aires
  • Angeles Commisso Universidad Nacional de José C. Paz
  • Paula Lehner Universidad Nacional de José C. Paz / Universidad Nacional de Buenos Aires
  • Cinthya Belmonte Universidad Nacional de José C. Paz
  • Aldana Villalba Vazquez Universidad Nacional de José C. Paz

Keywords:

Envejecimiento, Percepciones, Trabajo Social, Estudiantes

Abstract

This article analyzes the perceptions of incoming and advanced students of the Bachelor of Social Work at UNPAZ regarding their future profession, specifically in the professional field with older adults, in a context of demographic aging and strengthening of the paradigm of Rights.

The increase in the proportion of people over 65 years of age and over, added to the increase in people's life expectancy, will bring about an unprecedented demand for comprehensive care that, if not cared for, will result in the violation of rights for this age group and their families.

Using a qualitative approach, we analyzed a corpus of interviews carried out with incoming and final year students in Social Work to find out what perceptions they have about old age, the rights of the elderly and how they see themselves working with this population.

The preliminary results that we obtained reveal a wide diversity of motivations for the choice of the career, among incoming students, work with older adults is not usually considered due to the lack of knowledge about the problems of this age group and a greater predisposition is observed in the perceptions of people who are about to graduate. Finally, disparate opinions are observed about the expectations of working in gerontological spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariana Cataldi, Universidad Nacional de José C. Paz / Universidad Nacional de Buenos Aires

(UNPAZ/UBA). Dra. En Ciencias Sociales. Magíster en Investigación Social. Lic. en Trabajo Social.

Angeles Commisso, Universidad Nacional de José C. Paz

(UNPAZ) Magíster en Salud Mental. Lic. en Trabajo Social.

Paula Lehner, Universidad Nacional de José C. Paz / Universidad Nacional de Buenos Aires

(UNPAZ/UBA) Dra. en Ciencias Sociales. Master en Estudios Especializados en Sociología. Lic. en Sociología.

Cinthya Belmonte, Universidad Nacional de José C. Paz

(UNPAZ) Estudiante de Trabajo Social

Aldana Villalba Vazquez, Universidad Nacional de José C. Paz

(UNPAZ) Lic. en Trabajo Social

References

Basta, R. (2005). Procesos de institucionalización y profesionalización del Trabajo Social, aportes desde un análisis histórico – crítico olar [Archivo PDF]. http://www.trabajosocial.unlp.edu.ar/uploads/docs/basta__procesos_de_in stitucionalizacion_y_profesionalizacion_del_trabajo_social_.pdf
Borgianni, E. (2013). El Servicio Social en el ‘campo sociojurídico’: primeras aproximaciones analíticas a partir de una perspectiva crítico-ontológica. Servicio Social y Sociedad, 115, 407-442.
Campos M., Cataldi M., Commisso A., Díaz R., Nuñez M. (2019). Trayectorias educativas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en las Universidades del Conurbano: la experiencia de la UNPAZ. Revista Debate Público. Reflexión de Trabajo Social, 9(18), 143-154. http://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2019/12/15_Cataldi.pdf
Cazzaniga S. (2020). Acerca del otro (otra, otre) en trabajo social. Concepciones y problematizaciones. Revista Debate Público. Reflexión de Trabajo Social, 10(19), 47-54. http://trabajosocial.sociales.uba.ar/wpcontent/uploads/sites/13/2020/07/07_Cazzaniga.pdf
Gastrón L. (2003). Una mirada de género en las representaciones sociales de la vejez. La Aljaba. Segunda época, 8, 177-192. http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/aljaba/n08a09gastron.pdf
Grassi, E. (1989). La mujer y la profesión de Asistente Social. El control de la vida cotidiana. Humanitas.
Hermida M. (2014). El curriculum que prescribe y que proscribe. Por una didáctica de las ausencias en Trabajo Social. Revista de Educación, 7, 327-346. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/996
Iamamoto, M. (1996). El Servicio Social en la contemporaneidad. Trabajo y formación profesional. Cortéz Editora.
Netto, J. (1992). Capitalismo monopolista y Servicio Social. San Pablo: Cortez Editora.
Oliva, A. (2006). Antecedentes del Trabajo Social en Argentina: asistencia y educación sanitaria. Trabajo Social, (8), 73-86. https://revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/8498
Oliva, A. (2015). Trabajo Social y lucha de clases. Análisis histórico de las modalidades de intervención en Argentina. Dynamis.
Pombo, G. (2019). La interseccionalidad y el campo disciplinar: Topografías en diálogo. En L. Riveiro (Comp.), Trabajo Social y feminismos: Perspectivas y estrategias en debate (pp. 149-176). CATSPBA.
Polanco, N. (2019). El feminismo como lente privilegiada para el análisis crítico del ejercicio profesional, de las políticas sociales y de las prácticas cotidianas. En L. Riveiro (Comp.), Trabajo Social y feminismos: Perspectivas y estrategias en debate (pp. 211-242). CATSPBA.
Ramos V. y Sepúlveda A. (2002). Representación social de la vejez en estudiantes de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata [Tesis de grado, Universidad Nacional de Mar Del Plata]. http://rpsico.mdp.edu.ar/handle/123456789/733
Riveiro, L. (2014): Aportes de la teoría feminista para pensar el ejercicio profesional. En M. Mallardi (Comp.), Procesos de intervención en Trabajo Social: contribuciones al ejercicio profesional crítico (pp. 291-311). CATSPBA.
Yuni, J. y Urbano, C. (2008). Envejecimiento y género: perspectivas teóricas y aproximaciones al envejecimiento femenino. Revista Argentina de Sociología, 6(10), 151-169. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistaargentinadesociologia/2008/vol6/no10/9.pdf

Published

2021-07-12

How to Cite

Cataldi, M., Commisso, A. ., Lehner, P., Belmonte, C. ., & Villalba Vazquez, A. (2021). Percepciones sobre el envejecimiento en estudiantes ingresantes y avanzados de Trabajo Social de la UNPAZ. Escenarios, (33). Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/escenarios/article/view/12406

Issue

Section

Avances de investigación