Extensión universitaria: espacio de aprendizaje colectivo y encuentro para deconstruir la discapacidad

Authors

  • Ramiro Cúnsulo Universidad Nacional de San Juan (UNSJ), Argentina
  • Maira Fantoni UNSJ., Argentina
  • Juan Pablo Lucero Samper UNSJ. Argentina
  • Melisa Matus UNSJ, Argentina

Keywords:

University extension, Disability, Social Work

Abstract

It’s our intention, with this paper, to share appreciations about our experience, as students and teachers of the Career of Social Work, in an Extension Poject of Universidad Nacional de San Juan interrelated in a transversal way with the disability, developed during the period of 2017 and 2019. We consider that the academic environment is a favorable space to produce inputs that allow us to reflect on the theoretical, epistemological and ethical-politicians questions who currently nurture the issue. However, the studies about this subject are pending in our university trajectory. This is where the extension becomes relevant as a tool that makes possible the investigation, analysis and intervention in the area of disability. Also, beyond the formal objectives to which the project in question alluded, the experience involved learning within the extension team itself, and it is precisely at this point the one that we will reflect on this occasion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- Barnes, C. (2009). Un chiste malo: ¿rehabilitar a las personas con discapacidad en una sociedad que discapacita? En P. Brogna (comp.), Visiones y revisiones de la discapacidad (pp. 101-122). Fondo Cultura Económica.

- Bourdieu, P. (2010). El sentido práctico. Siglo XXI.

- Brogna, P. (2009). Las representaciones de la discapacidad: la vigencia del pasado en las estructuras sociales presentes. En P. Brogna (comp.), Visiones y revisiones de la discapacidad (pp. 157-187). Fondo Cultura Económica.

- Camilloni, A. W. de (2016). La evaluación en proyectos de extensión incluidos en el currículo universitario. Revista +E versión digital, 6, 24-35.

- De los Rios, M., Dell’Oro Pineda, L., Fantoni, M. y Cúnsulo, R. (2020a). Discapacidad y extensión universitaria: Una experiencia de aprendizajes colectivos en la formación del trabajo. Revista TS. Territorios, 4(IV), 149-164. https://publicaciones.unpaz.edu.ar/OJS/index.php/ts/article/view/839/775

- De los Rios, M., Dell’Oro Pineda, L. y García Mavrich, P. (2020b). Trabajo Social y abordaje en lo grupal: una mirada desde nuestras prácticas docentes. Revista Margen, 97. https://www.margen.org/suscri/margen97/Rios-97.pdf

- De Sousa Santos, B. (2007). La Universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Plural Editores.

- De Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana. 54, 17-39. http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/EpistemologiasDelSur_Utopia%20y%20Praxis%20Latinoamericana_2011.pdf

- Ferreira, M. (2010a). De la minus-valía a la diversidad funcional: un nuevo marco teórico-metodológico. Política y Sociedad, 47(1), 45-65. http://www.um.es/discatif/documentos/PyS /4_Ferreira.pdf

- Ferreira, M. (2010b). Discapacidad y corporalidad: una aproximación genealógica. En B. Bustos (Coord.), Cuerpo y discapacidad: perspectivas latinoamericanas (pp. 55-89). Facultad de Letras-Universidad Nacional de Nuevo León. https://www.mferreira.es/Documentos_nuevo /ontogenesis_disca.pdf

- Freire, P. (2012). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.

- Jara, O. (2019). ¿Por qué y para qué sistematizar las experiencias de extensión universitaria? +E: Revista de Extensión Universitaria, 9(11), 3-9. doi: 10.14409/extension.v9i11.Jul-Dic.8675.

- Long, N. (2007). Sociología del desarrollo: una perspectiva centrada en el actor. Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/El Colegio de San Luis.

- Méndez, M. (2010). El placer de aprender. Aportes para una pedagogía erótica. Diálogos, 6. hdl.handle.net/10972/2043.

- Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. CERMI, CINCA.

- Peralta, M., Bermúdez, S. y García Elettore, P. (2016). Convergencia entre formación y extensión: intervención preprofesional en Trabajo Social en la Universidad Nacional de Córdoba. +E versión digital, 6, 410-415. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6372/9331

- Stevenazzi F. y Tommasino H. (2017). Universidad e integralidad, algunas reflexiones sobre procesos de búsqueda y transformación. En C. Santos, F. Stevenazzi, F. Romero, F. Moratti Serrichio, H. Tommasino, J. Almada, K. Tomatis, L. Bermúdez, M. Carignano, M. Bonicatto, M. I. Gómez, M. N. González, V. Grabino y V. Calvo (Ed.), Fronteras universitarias en el Mercosur: debates sobre la evaluación en prácticas en extensión (pp. 55-72). Universidad Nacional de Córdoba. https://unlp.edu.ar/ontend/
media/77/19877/785699c45e9356c1a522a3469799aa02.pdf

- Tommasino, H. (2017). Políticas de extensión para la transformación. En C. Santos, F. Stevenazzi, F. Romero, F. Moratti Serrichio, H. Tommasino, J. Almada, K. Tomatis, L. Bermúdez, M. Carignano, M. Bonicatto, M. I. Gómez, M. N. González, V. Grabino y V. Calvo (Ed.), Fronteras universitarias en el Mercosur: debates sobre la evaluación en prácticas en extensión (pp. 155-163). Universidad Nacional de Córdoba. https://unlp.edu.ar/frontend/media/77/19877/785699c45e9356c1a522a3469799aa02.pdf

Published

2022-02-14

How to Cite

Cúnsulo, R., Fantoni, M., Lucero Samper, J. P., & Matus, M. (2022). Extensión universitaria: espacio de aprendizaje colectivo y encuentro para deconstruir la discapacidad. Escenarios, (34). Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/escenarios/article/view/13349

Issue

Section

Debates