Discapacidad y modelo social: abordajes en la formación de educadores de la Provincia de Buenos Aires

Authors

  • María Silvia Cesanelli UNLP, Argentina
  • Claudia Díaz UNLP, Argentina

Keywords:

Disability, Social model, Special education, Curriculum design

Abstract

The approach to disability has been framed under a variety of paradigms throughout history. One of them is known as "the social model of disability", which emerged during the 19th Century, and developed itself embracing both complexities and contradictions from different actors. At the educational level, study plans, curricular designs, and pedagogical proposals, left evidence of these changes, and, as a result, they had an impact on the training of teachers. In this work we will be attending the most relevant paradigms, the current social model, and its impact on the curricular design of teachers in special education in the Province of Buenos Aires (Argentina).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- Crow, L. (1996). Nuestra Vida en su totalidad: renovación del modelo social de discapacidad. En J. Morris (Ed.), Encuentros con desconocidas. Feminismo y discapacidad (pp. 229-250). Narcea.

- Danel, P., Martins, M. E., Sala, D. (2020). Discapacidad desde los giros narrativo, corporal y afectivo en ciencias sociales. En A. Pérez y A. Rapanelli (Comp.), Discapacidad, prácticas e investigación: interpelando a las Ciencias Sociales (pp. 112-128). Ediciones Celei.

- DEE-DGCyE (2012) Circular Técnica General N°5. https://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/sistemaeducativo/educacionespecial/normativa/2012/circular_tecnica_gral_nro_5_de_2012.pdf

- DGCyE (2009) Diseño Curricular del Profesorado de educación especial en sus cuatro modalidades: intelectual, neuromotor, sordos e hipoacúsicos y ciegos y disminuídos visuales (Resolución 1009 /09), https://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/documentosdescarga/res1009-09_educ_especial.pdf

- Ferrante, C. (2014). Usos, posibilidades y dificultades del modelo social de la discapacidad. Revista Inclusiones. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 1(3), 31-55

- Finkelstein, V. (1972). Circular Número 3 UPIAS. Contribution to the nature of our Union. UPIAS

- Finkelstein, V. (1980). Attitudes and Disabled People: Issues for Discussion. World Rehabilitation Fund.

- Goffman, E. (2001 [1963]). El Estigma. La identidad deteriorada. Amarrortu.

- Hughes, B. y Paterson, K. (2008). El modelo social de discapacidad y la desaparición del cuerpo. Hacia una sociología del impedimento. En L. Barton (Comp.) Superar las barreras de la discapacidad (pp. 107-123). Ediciones Morata.

- Hunt, P. (1966). A critical condition. En P. Hunt (Ed.), Stigma: The Experience of Disability. Geoffrey Chapman. Disponible para su consulta en: https://disability-studies.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/40/library/Hunt-a-critical-condition.pdf

- Keith, L. (1996). Encounters With Strangers: e public's responses to disabled women and how this affects our sense of self. En J. Morris (Ed.), Encounters With Strangers: Feminism and Disability (pp. 69-88). Women's Press.

- López, D. (Coord.) (2009). Educación Especial, una modalidad del sistema educativo en Argentina: orientaciones I . (pp. 51-52). Ministerio de Educación de la Nación.

- Oliver, M. (1983). Social work with Disabled People. Macmillan.

- Oliver, M. (1998). ¿Una sociología de la discapacidad o una sociología discapacitada?. En L. Barton (Comp.), Discapacidad y Sociedad (pp. 34-59). Morata.

- Oliver, M. (2008). Políticas sociales y discapacidad. Algunas consideraciones teóricas. En Barton, L. (Comp.) Superar las barreras de la discapacidad (pp. 19-38). Morata.

- Parsons, T. (1951). The social System. Free Press.

- UNESCO (1995). Necesidades especiales en el aula. Formación docente en el ámbito de la integración escolar (Boletín 36, abril 1995).

- Shakespeare, T. (2014). Disability Rights and Wrongs Revisited. Routledge

- UPIAS (1974/1975). Declaración política. UPIAS (1974/5). Policy Statement. Disponible para su consulta en: https://disability-studies.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/40/library/UPIAS-UPIAS.pdf

Published

2022-02-14

How to Cite

Cesanelli, M. S., & Díaz, C. (2022). Discapacidad y modelo social: abordajes en la formación de educadores de la Provincia de Buenos Aires. Escenarios, (34). Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/escenarios/article/view/13350

Issue

Section

Debates