The market as an expression of daily life
Analysis of the network of relationships to think about a situated Social Work
DOI:
https://doi.org/10.24215/26837684e008Keywords:
Social work, social psychology, everyday life, social interventionAbstract
The main objective of this article is to analyze from the Social Work perspective the physical and symbolic space of the market located in Tilcara, province of Jujuy (Argentina), which contributes to the professional work of the discipline. The market is a space where local people sell their products (vegetables, fruits, foods, clothes, medicinal herbs, plants and more), meet and socialize. It is interesting to think and rethink this physical and symbolic space, from the categories of Social Work and Social Sciences, to contribute to situated knowledge of the territory. Understanding the logics, finding the meaning of social practices, knowing the representations and meanings collaborates in the construction of an integral thought that contemplates the singularity of the communities when thinking about the possible interventions from Social Work.
Downloads
Metrics
References
Achilli, E. (2005). Investigación y formación docente. Laborde.
Berger, P. L., Luckmann, T. y Zuleta, S. (1968). La construcción social de la realidad (Vol. 975). Amorrortu.
Bourdieu, P. (1980). Le capital social. Actes de la recherche en sciences sociales, 31(1), 2-3.
Carballeda, A. (2002). La intervención en lo social. Exclusión e integración en los nuevos escenarios sociales. Paidós.
Carballeda, A. (2015). El territorio como relato. Una aproximación conceptual. Revista Margen, 76, 1-6.
Carballeda, A. (2010). La cuestión social como cuestión nacional, una mirada genealógica. Revista Palabra, Palabra Que Obra, 11(11), 12–23. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.11-num.11-2010-112
Carballeda, A. y Juan, A. (2008). Problemáticas sociales complejas y políticas públicas. CS, (1), 261-272.
Gómez Rojas, G. V. y Riveiro, M. E. (2014) Hacia una mirada de género en los estudios de movilidad social: interrogantes teórico-metodológicos. Boletín Científico Sapiens Research, 4 (1), 26-31. http://hdl.handle.net/11336/34338
Guber, R. (2010). Métodos etnográficos en uso y discusión en la antropología argentina. En J. Juncosa (Coord.), Etnografía y actorías sociales en América Latina (pp. 47-72). Abya Yala.
Guerra, Y. (2007). El proyecto profesional crítico: estrategia de enfrentamiento de las condiciones contemporáneas de la práctica profesional. En M. Rozas Pagaza (Coord.), La profesionalización en trabajo social: rupturas ycontinuidades, de la reconceptualización a la construcción de proyectos ético-políticos (pp. 253-272). Espacio.
Heller, A. (1987). Sociología de la vida cotidiana. Grijalbo.
Iamamoto, M. y Shuster, F. (2002). Trabajo Social y Mundialización. Etiquetar desechables o promover la inclusión. Espacio.
Kusch, R. (2020). América profunda. Biblos.
Lefevre, M. (2015). Las palabras del poder-La lengua española en Italia en el Siglo XVI. En N. Bianchi Bensimon, B. Darbord y M. C. Gomez-Géraud (Eds.), Le Choix du vulgaire. España, Francia, Italia (XIIIe-XVIe siècle) (pp. 161-176). Ediciones clásicas Garnier. https://hdl.handle.net/2108/249936
Lugano, C. (2002). El concepto de vida cotidiana en la intervención del Trabajo Social. Margen. Revista de Trabajo Social y Ciencias Sociales, (24), 1.
Marx, K. (2019). Trabajo asalariado y capital (Vol. 1). Verbum.
Netto, J. P. (2012). Trabajo social: crítica de la vida cotidiana y método en Marx. Productora del Boulevard.
Quiroga, A. P. y Racedo, J. (1988). Crítica de la vida cotidiana. Ediciones Cinco.
Racedo, J. (2013). Construcción de la identidad en las nuevas organizaciones de pueblos indígenas originarios. Continuidades y cambios. Runa, 34(1), 49-57.
Racedo, J., Galli, J. M., Rodriguez, F. C., Mendoza, P. y Mamaní, E. (2006). Modelos de identidad docente en la transformación educativa. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, (30), 107-117.
Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch'ixinakaxutxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Tinta limón.
Riviére, E. P. (1997). Proceso Grupal. Nueva.
Rockwell, E. y Ezpeleta, J. (1983). La escuela: relato de un proceso de construcción teórica. Revista Colombiana de Educación, (12).
Stolkiner, A. (1997). Posibilidades de construcción de ciudadanía en la actualidad y transformaciones producidas en la vida cotidiana [Conferencia]. VII Congreso latinoamericano de Medicina Social, Buenos Aires, Argentina.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elena Espindola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNLP SEDICI y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.