Aproximación a los usos de la comunidad scene en el intercambio no comercial de series televisivas en Internet

Authors

  • Miguel Ángel Martínez Díaz Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad Católica de Murcia, UCAM, España

Keywords:

Internet, communication, technology and social change, technological processes, technological innovation

Abstract

The problem behind copyright and the Internet is based on disruptive innovation that led to the digitization of the film image. This technological system allows any user the exact reproduction of the original replica easily and at low cost. This process causes immediate loss of exclusive film and television industry distribution of audiovisual content. Thus, the use of digital copying jeopardizes the stability of the classical system, which bases its economic benefit in marketing physical copies. The technological paradigm shift that comes after the appearance of the binary encoding, was the perfect catalyst for the file sharing of film and television products on the Web. Similarly, the dissociation between media and content that caused the assimilation of digital process and allowed the free propagation of audiovisual works on the Internet, has been a point of no return in the way people consume these filmic products. In this sense, the television series, as a result of high demand, have not been outside this situation. Thus, this article makes a brief historical tour that identifies the main technical milestones that support the current access model and also, performs a concrete analysis of the ways of file sharing about television series by the scene community, the initial responsable for this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Ángel Martínez Díaz, Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad Católica de Murcia, UCAM, España

Miguel Ángel Martínez Díaz es profesor en la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad Católica de Murcia, UCAM, España. Doctor en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Católica de Murcia. Sus trabajos de investigación incluyen estudios sobre el intercambio no comercial de contenidos audiovisuales en Internet, nuevos hábitos de consumo audiovisuales, producción audiovisual y cinematográfica e historia de los medios de comunicación audiovisual. Es miembro del grupo de investigación Digitalac donde investiga en torno a los nuevos sistemas de intercambio de contenidos audiovisuales en Internet desde hace más de diez años.

Published

2019-06-27

How to Cite

Miguel Ángel Martínez Díaz. (2019). Aproximación a los usos de la comunidad scene en el intercambio no comercial de series televisivas en Internet. Hipertextos, 6(9), 137–152. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/hipertextos/article/view/7649

Issue

Section

Artículos