From Documentary Narrative to Structured Data: Semantic Annotation with Recogito in a Corpus of Colonial Mexican Painters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/27187470e072

Keywords:

annotating, modeling, Recogito, cleanup, relational analysis

Abstract

This article presents a methodological exercise in transforming narrative historical sources into structured data through semantic annotation with Recogito. Within the framework of a doctoral study on painters in Mexico (1680–1730), a corpus of 23 parish records related to the Cuentas family, a dynasty active in several New Spanish cities, was analyzed. The workflow is detailed from transcription to data export, including the use of controlled vocabularies, disambiguation strategies, and tag hierarchies. The study highlights Recogito’s potential as an adaptable tool for generating reusable datasets, as well as the inherent limitations of the selected sources. It argues that converting narrative into tabular form is an interpretive operation requiring a clear data model, consistent protocols, and a critical reading of documentary absences.

References

Cabrera, M. (1756). Maravilla americana y conjunto de raras maravillas, observadas con la direccion de las reglas de el arte de la pintura en la prodigiosa imagen de Nuestra Sra. de Guadalupe de México. Imprenta del Real y más antiguo Colegio de San Ildefonso. http://archive.org/details/maravillaamerica00cabr

Diego-Fernández Sotelo, R. y Mantilla Trolle, M. (Eds.). (2003). La Nueva Galicia en el ocaso del imperio español: los papeles de derecho de la audiencia de la Nueva Galicia del licenciado Juan José Ruíz Moscoso su agente fiscal y regidor del Ayuntamiento de Guadalajara, 1780-1810. El Colegio de Michoacán.

Flores Barba, M. L. (2009). El obrador de la familia Cuentas en Guadalajara. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 31(95), 69–84.

Flores Barba, M. L. (2014). Diego de Cuentas, pintor de entresiglos en la Nueva Galicia (1654-1744) [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/5342

Flores Barba, M. L. (2025). From Historiography to networks: A digital approach to colonial Mexican painters (1680-1730) [Tesis de doctorado, Western University]. https://ir.lib.uwo.ca/etd/10894

Gila Medina, L. (2015). Aproximación a la vida y obra del pintor novohispano Antonio de Torres (1667-1731) y estudio de una serie inédita mariana del convento de la Encarnación de Granada de franciscanas clarisas. Anales del Museo de América, 18, 82–113.

González Franco, G., Olvera Calvo, M. del C. y Reyes y Cabañas, A. E. (1994). Artistas y artesanos a través de fuentes documentales. (Vol. I). INAH.

Gutiérrez Haces, J. (Ed.). (1997). Cristóbal de Villalpando: catálogo razonado, 1549-1714. Fomento Cultural Banamex, CONACULTA, Instituto de Investigaciones Estéticas.

Mayorga Chamorro, J. I. (2019). Fact. Mexico. El pintor novohispano Pedro López Calderón (activo ca. 1681- ca. 1734) [Tesis de doctorado, Universidad de Málaga]. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/19051

Mota Padilla, M. A. de la. (1870). Historia de la conquista de la provincia de la Nueva Galicia. Impr. de gobierno, á cargo de J.M. Sandoval.

Orendáin, L. (1951). El pintor Diego A. de Cuentas. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 5(19), 75–85. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1951.19.520

Pasin, M., y Bradley, J. (2015). Factoid-based prosopography and computer ontologies: Towards an integrated approach. Digital Scholarship in the Humanities, 30(1), 86–97. https://doi.org/10.1093/llc/fqt037

Ramírez, M. V. (2009). Ignacio Berben: un pintor del reino de la Nueva Galicia, siglo XVIII. Amate Editorial.

Ramírez Montes, M. y Luckie, G. (1993). Catálogos de documentos de arte. Archivo de Notarías de la Ciudad de México. Protocolos I. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.

Rubial García, A. (2010). El paraíso de los elegidos. Una lectura de la historia cultural de Nueva España. Fondo de Cultura Económica.

Toussaint, M. (1965). Pintura colonial en México. Imprenta Universitaria, Universidad Nacional Autonoma de Mexico.

Vargas Lugo, E., Victoria, J. G. y Curiel, G. (1991). Juan Correa: Su vida y su obra. Cuerpo de documentos. (Vol. III). UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas.

Vázquez, G. S. O. (2019). Mediatización y digitalización del patrimonio cultural. El caso de la Mediateca del Instituto Nacional de Antropología e Historia. Revista de Humanidades Digitales, 4, 69-85. https://doi.org/10.5944/rhd.vol.4.2019.25110

Opciones de marcado en Recogito

Downloads

Published

2025-12-16

How to Cite

Flores Barba, M. L. (2025). From Documentary Narrative to Structured Data: Semantic Annotation with Recogito in a Corpus of Colonial Mexican Painters. Publicaciones De La Asociación Argentina De Humanidades Digitales, 6, e072. https://doi.org/10.24215/27187470e072