How and why digitize? The Digitization Service of PREBI-SEDICI Repository

Institutional Framework and Technical Characteristics

Authors

  • Carlos Javier Nusch Universidad Nacional de La Plata
  • Esteban Cristian Fernández Universidad Nacional de La Plata
  • Lorenzo Calamante Universidad Nacional de La Plata
  • Marisa Raquel De Giusti Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27187470e021

Keywords:

Digitization, PREBI-SEDICI, National University of La Plata, Ibero-American Consortium for Education in Science and Technology, Digital Preservation and Distribution

Abstract

The Digitization Service of PREBI-SEDICI Repository is described since its beginnings in the institutional framework of the National University of La Plata (UNLP) and the IberoAmerican Consortium for Education in Science and Technology (ISTEC). This service makes its appearance in the framework of Library Linkage (LibLink) initiative and the Open Access movement since its inception. The procedures of work, oriented towards digital preservation and distribution, are detailed, and the scanners in use and the workflow with its characteristics are presented. Two distinctive cases of digitization are described: The Exact Sciences Faculty Libro copiador and some of the volumes from the UNLP Colección Cervantina (1742-1905).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACM Conference on Digital Libraries. (2000). Extending Interoperability of Digital Libraries: Building on the Open Archives Initiative. http://hdl.handle.net/10919/52828.

Cervantes Saavedra, M. de. (1880). El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. Tomo 1. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/85353.

Cornell University Library. (s. f.). Open Archives Initiative. http://www.openarchives.org.

De Giusti, M. R. (2001). Proyecto de Enlace de Bibliotecas PrEBi. VII Workshop IBERCHIP (Montevideo, 2001). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/87524.

De Giusti, M. R., García, D., Jordán, R., Moreno, W., y Nusch, C. (2012). Ibero American Science and Technology Education Consortium (ISTEC): New Challenges in Collaborative Work. International Conference on Engineering Education, ICEE-2012, Finlandia. http://hdl.handle.net/10915/27314.

De Giusti, M. R., y Nusch, C. (2018). Los proyectos del Consorcio Iberoamericano para Educación en Ciencia y Tecnología (ISTEC). VIII Conferencia Internacional sobre Bibliotecas y Repositorios Digitales, BIREDIAL-ISTEC, Lima. http://~/10915/70370.

De Giusti, M. R., Nusch, C., y Villarreal, G. L. (2021). La iniciativa LIBLINK de ISTEC: Sus proyectos y acciones en la senda del acceso abierto, la ciencia abierta y la difusión del conocimiento. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/107406.

Fernández, E. C., Calamante, L., Nusch, C., De Giusti, M. R., Calabrese, M. E., y Chicote, G. B. (2019). La experiencia del repositorio institucional SEDICI (UNLP) en la digitalización de obras antiguas: Un ejemplo sobre tomos de la colección Cervantina de la biblioteca Pública de la UNLP. I Congreso Internacional de Ingeniería Aplicada a la Innovación y Educación, Asamblea General de ISTEC, Córdoba, Argentina. http://~/10915/91364.

Fernández, E. C., Nusch, C., Calamante, L., y De Giusti, M. R. (2019). Servicio de digitalización de los repositorios SEDICI y CIC Digital. VIII Edición del foro de responsables informáticos de las Universidades Nacionales de Argentina, TICAR, Rosario. https://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/10456.

Foster, S., Russell, R., Lyall, J., y Marshall, D. (1995). Directrices para la salvaguardia del patri-monio documental. UNESCO Biblioteca Digital. https://~/pf0000105132_spa.

Fox, E. A. (2001). International Interdisciplinary Open Archives and ETDs. Workshop on Interna-tional Interdisciplinary Open Archives and Subject Specific Services in Mathematics and Physics, (47).

Fox, E. A., Mcmillan, G., y Suleman, H. (1999). From theory to practice in digital libraries: 5S and educational applications (NDLTD, CSTC). NSF-CONACyT-ISTEC Workshop on Digital Libraries.

Fox, E. A., Yang, S., y Kim, S. (2006). ETDs, NDLTD, and open access: A 5S perspective. Ciência da Informação, 35(2). http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1143.

Ghisler, C. (1993). Total Commander. https://www.ghisler.com.

International Organization for Standardization (ISO). (2008). Norma UNE-ISO 19005-1:2008 Gestión de documentos. Formato de fichero de documento electrónico para la conservación a largo plazo. Parte 1: Uso del PDF 1.4 (PDF/A-1). https://www.une.org/encuentra-tu-norma/busca-tu-norma/norma?c=N0041844.

International Organization for Standardization (ISO). (2011). ISO 19005-2:2011 Document management. Electronic document file format for long-term preservation - Part 2: Use of ISO 32000-1 (PDF/A-2). https://~/iso/?c=050655.

International Organization for Standardization (ISO). (2012). ISO 19005-3:2012 Document management - Electronic document file format for long-term preservation - Part 3: Use of ISO 32000-1 with support for embedded files (PDF/A-3). https://www.une.org/encuentra-tu-norma/busca-tu-norma/iso/?c=057229.

Jordán, R., De Giusti, M. R., Franco, P., Koechner, D., y Agi, K. (2018, noviembre). 28 Years of Walking the Global Streets and a Challenge: ISTEC 1990-2018. VIII World Engineering Educa-tion Forum WEEF, X Global Engineering Deans Council GEDC, XIV Global Student Forum GSF, Albuquerque. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/70606.

Jordán, R., Pollard, L. H., Lotufo, R., De Giusti, M. R., Docampo, D., y Viveros, F. (1998). The Ibero-American Science and Technology Education Consortium (ISTEC): The Initiative Approach for Science and Technology Education, Research and Development. International Conference on Engineering Education, Río de Janeiro, Brasil. http://hdl.handle.net/10915/27670.

Mangiaterra, N. E., y Chicote, G. (2005). Aventuras del Quijote en la UNLP. Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61575.

Megías, J. M. L. (2005). Un paseo por las joyas cervantinas de la Biblioteca Pública de la Universidad Nacional de La Plata. En N. E. Mangiaterra y G. Chicote, Aventuras del Quijote en la UNLP (pp. 19-32). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61575.

Moreno, W., y Cruz Quiroga, L. F. (2016). R+D+E Management y Innovation from the Complex Systems Perspective. Research, Development y Education (R+D+E): Management and Innovation Required for the XXI Century, Tampa. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72666.

Nusch, C., Fernández, E. C., Méndez Moura, P., Reichenbach, M. C. von, Cozzuol, A., Santamaría, M., y De Giusti, M. R. (2018). Digitalización y Preservación Digital del patrimonio museológico de la Universidad Nacional de La Plata: Copiador - Facultad de Ciencias Físicas, Matemáticas y Astronómicas (1918-1925). XXVIII Asamblea General del ISTEC 2018 - Congreso Internacional “La influencia de la tecnología en las comunidades del conocimiento”, La Paz, Bolivia. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/69958.

Puglia, S., Reed, J., y Rhodes, E. (2016). Technical Guidelines for Digitizing Cultural Heritage Materials Creation of Raster Image Files. Federal Agencies Digital Guidelines Initiative (FADGI).

Suleman, H., Atkins, A., Gonçalves, M. A., France, R. K., Fox, E. A., Chachra, V., Crowder, M., y Young, J. (2001). Networked Digital Library of Theses and Dissertations. Bridging the Gaps for Global Access - Part 1: Mission and Progress. D-Lib Magazine, 7(9).

Universidad de Nuevo México. (1990). Declaración de Acuerdo para el Establecimiento del Consorcio Iberoamericano para la Educación en Ciencia y Tecnología (ISTEC). http://hdl.handle.net/10915/65963.

Universidad Nacional de La Plata. (2003). Ordenanza no. 264/03. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/18183.

Vera Bacarreza, M. (2018). La Estrategia de la Educación Universitaria en la Revolución Tecno-lógica en camino a la Teoría del Transhumanismo. Asamblea General ISTEC 2018 y Congreso Internacional “La influencia de la tecnología en las comunidades del conocimiento”, Universidad La Salle.

Published

2021-12-15

How to Cite

Nusch, C. J., Fernández, E. C. ., Calamante, L. ., & De Giusti, M. R. . (2021). How and why digitize? The Digitization Service of PREBI-SEDICI Repository: Institutional Framework and Technical Characteristics . Publicaciones De La Asociación Argentina De Humanidades Digitales, 2, e021. https://doi.org/10.24215/27187470e021