Observatório Fake News: Informational Sources and Resources in the Post-Truth Scene
DOI:
https://doi.org/10.24215/27187470e004Keywords:
Fake News, Post-Trut, Information Sources, Information Resources, Information DisseminationAbstract
This article presents the Observatório Fake News (Fake News Observatory) and its methodology for the development of studies about post-truth, fake news and audited information sources. From a methodological perspective, three dimensions are proposed for the collection, the analysis and the identification of fake news: the informational dimension, the cultural dimension and the technological dimension. Thus, from the selection and ordered analysis of fake news in typified categories such as health, politics, religion, advertising, science and technology and entertainment, it was possible to establish the concepts of source of audited information and audited spaces of information, which provide contributions to mitigate damages caused by the dissemination and interlocution actions with false information in the media spaces of the internet.
Downloads
References
Angelis, C. de (2017). A ascensão da pós-verdade ou como construir deuses na medida. Uno: D+I desenvolvendo ideias, (27). https://www.revista-uno.com.br/numero-27/ascensao-da-pos-verdade-ou-como-construir-deuses-na-medida/
Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. (Tradução Plínio Dentzien). Jorge Zahar.
Campello, B. S, Cendón, B. V e Kremer, J. M. (Orgs.) (2000). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Editora UFMG.
Cunha, M. B. (2001). Para saber mais: fontes de informação em ciência e tecnologia. Briquet de Lemos/Livros.
Damasceno, D e Lima, C. (2014). A construção da informação jornalística na pós-modernidade: hoaxes e ruídos da rede. Cadernos Zygmunt Bauman, 4(8), 69-82. http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bauman/article/view/2883
Paula, L. T. de, Silva, T. R. S. e Blanco, Y. A. (2018). Pós-verdade e Fontes de Informação: um estudo sobre fake news. Revista Conhecimento em Ação, 3(1). https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/16764
Tomaél, M. I. et al. (2004). Critérios de qualidade para avaliar fontes de informação na Internet. In M. I. Tomaél e M. L. P. Valentim (Orgs.). Avaliação de fontes de informação na Internet (pp. 19-40). Eduel.
Wardle, C. e Derakhshan, H. (2017). Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe Report.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lorena Tavares de Paula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los artículos publicados en la revista se encuentran disponibles en acceso abierto.
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciarlo bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato y remezclar, transformar y construir a partir del material bajo los siguientes términos: debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios.
- Los autores pueden depositar el trabajo en un repositorio de preprints, postprints, establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se alienta a los/as autores/as a realizar el depósito de datos en SEDICI, o en cualquier otro repositorio de datos de investigación (como Zenodo, donde la AAHD ha creado un repositorio temático para HUMANIDADES DIGITALES), de manera previa a realizar el envío de la contribución a la revista. De este modo, al remitir el artículo solo se deberá indicar la URL donde se encuentran los datos de investigación.