An exercise of mapping and digital visualization of travel narratives: The Diario del viaje de Montevideo a Paysandú by Dámaso Larrañaga, 1815

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/27187470e046

Keywords:

visualization, mapping, georeferencing, travel narratives, priest

Abstract

This article presents a visualization exercise based on the Diario del viaje de Montevideo a Paysandú, a source written by the Priest Dámaso Antonio Larrañaga in 1815. It constitutes a general observation of the priest´s diary through a tool designed for visualizing stories in digital format, StoryMapJS. The organizing principle is based on a selection of geographical locations that were particularly significant to the way in which Larrañaga represents the spaces and places that he visited in his travel both in physical, natural or cultural terms. This is a first approach to this source that is part of a broader work on the study of space  in the Río de la Plata at the beginning of the 19th century and the role of ecclesiastical agents in territorial configurations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, N. (2015). On literary geography. Literary Geographies, 1(1), 3-6. https://www.literarygeographies.net/index.php/LitGeogs/article/view/1-2

Barral, M. E. (2016). En el pasado colonial y en el presente revolucionario: los curas párrocos y las parroquias como soportes del cambio político. Mundo Agrario, 17(35), e014. https://www.mundoagrario.unlp.edu.ar/article/view/MAe014

Barral, M. E. (Coord.). (2021). La visita del obispo Lué y Riega. Prohistoria.

Besse, J. M., Clerc, P., Orain, O. y Robic, M-C. (2017). Qu’est-ce que le ‘spatial turn’? En Revue d’histoire des sciences humaines, 30, 207-238.

Cary, J. y Cary G. (1827). Carta Geographica que Comprende los Rios de la Plata, Parana, Uruguay y Grande y Los Terrenos Adyacentes. David Ramsey Map Collection. https://davidrumsey.georeferencer.com/maps/e9501549-eba3-50dc-a6ac-5b920dc05286/

Cantwell, C. y Petersen, K. (2021). Digital Humanities and Religious Studies: A “Why” To Guide. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110573022-001

Cerarols, R. y García, A. L. (2017). Geohumanidades. El papel de la cultura creativa en la intersección entre la geografía y las humanidades. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 84, 19-34. https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/article/view/98489

Devoto, F. (1986-1991). Espacio e historia. Un recorrido a través de la historiografía francesa contemporánea. Anales de Historia Antigua y Medieval, 24-25, 375-389.

Di Stefano, R. (2010). Colegas clérigos del joven Darwin. Anuario IEHS, 25, 259-280.

Duarte, M., Serra, C. y Venturini, L. (2016). Dámaso Antonio Larrañaga. Naturaleza ilustrada. Montevideo.

Ferrari, A. (2018). Un film de la Patria Vieja. Algunas reflexiones sobre el Diario de Viaje de Montevideo a Paysandú (1815). Monograma. Revista Iberoamericana de Cultura y Pensamiento, 2, 101-122. http://revistamonograma.com/index.php/mngrm/article/view/3

Frega, A. (2016). Prólogo. En Larrañaga, D. A., Diario del viaje de Montevideo a Paysandú (pp. 9-16). UDELAR.

García Gómez, S. (2018). Del papel al mapa. Las posibilidades de la georreferenciación en los Estudios Literarios. Revista De Humanidades Digitales, 2, 120–141. https://doi.org/10.5944/rhd.vol.2.2018.22141

Gelman, J. (1992). Producción campesina y estancias en el Río de la Plata colonial: la región de Colonia a fines del siglo XVIII. Paradigmas de la conquista: historia, historiografía y política. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, 6, 41-65.

González Demuro, W. (2013). Presbíteros y ciudadanos. Los clérigos electos para representar a los pueblos orientales en la Asamblea Constituyente. En A. Ribeiro y G. Caetano (Coords.), Las Instrucciones del año XIII: 200 años después (pp. 467-489). Planeta.

Guldi, J. (s.f.). What is the Spatial Turn? Saptial Humanities. https://spatial.scholarslab.org/spatial-turn

Larrañaga, D. (s.f.). Lámina Foja 90. Archivo General de la Nación. Fondo Dámaso Antonio Larrañaga. https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/60004

Larrañaga, D. (1930). Escritos de Don Dámaso Antonio Larrañaga (Parte II). Instituto Histórico y Geográfico del Uruguay. https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/57393

Larrañaga, D. (1965). Selección de Escritos (Vol. 92). Ministerio de Instrucción Pública y Previsión Social.

Leon, S. M. (2008). Slowing down, talking back, and moving forward: Some reflections on digital storytelling in the humanities curriculum. Arts and Humanities in Higher Education, 7(2), 220–223. https://doi.org/10.1177/1474022208088650

Iogna Prat, D. (2016). La invención social de la Iglesia en la Edad Media. Miño y Dávila.

Iogna Prat, D. y Zadora-Rio, E. (2005). Formation et transformations des territoires paroissiaux. Médiévales, 49, 5-10.

Jockers, M. (2013). Macroanalysis: Digital methods & literary History. University of Illinois Press.

Lauwers, M. (2005). Paroisse, paroissiens et territoire. Remarques sur parochia dans les textes latins du Moyen ge. Médiévales, 49, 11-32.

Mazel, F. (2016). L’éveque et le territoire. L’invention médiéval de l’espace (Ve-XIIIe siècle). Éditions du Seuil.

Moretti, F. (2015). Lectura distante. Fondo de Cultura Económica.

Ramos, V. (2020). El primer estudio geológico de las Provincias Unidas del Río de la Plata: Los aportes de Dámaso A. Larrañaga. Revista Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 7(1), 53-62.

Torre, A. (2008). Un ‘tournant spatial’ en histoire? Paysages, regards, ressources. Annales. Histoire, Sciences Sociales, 63(5), 1127-1144.

Warf, B. y Arias, S. (eds.). (2008). Introduction: The reinsertion of space into the social sciences and humanities. En The spatial turn: Interdisciplinary perspectives (pp. 1-10). Routledge Taylor & Francis Group.

Retrato de Dámaso Larrañaga

Published

2023-07-25

How to Cite

Barral, M. E., & Santos, J. J. (2023). An exercise of mapping and digital visualization of travel narratives: The Diario del viaje de Montevideo a Paysandú by Dámaso Larrañaga, 1815. Publicaciones De La Asociación Argentina De Humanidades Digitales, 4(1), e046. https://doi.org/10.24215/27187470e046