Silvina Ocampo’s Unforgotten Journey: An Analysis of Her Short Stories’ Stylometric Evolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/27187470e057

Keywords:

Silvina Ocampo, stylistic analysis, cluster analysis, AntConc, R Stylo

Abstract

This research makes a first approach from computational literary studies to Silvina Ocampo’s complete work of short stories. The aim of this research is to observe the relationship between the author's different collections of stories, identify the main topics present in the stories and analyze the evolution of Ocampo's writing style and the relevance that the different topics acquire with this development. For this, different AntConc tools and the Stylo package in R are used. The main conclusion is that a marked and consistent evolution is shown throughout Ocampo's short story books, with La furia (1959) as a turning point, and that three topics are stably present: the house, the woman and the body.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anthony, L. (2022). AntConc (Version 4.2.0) [Computer Software]. Waseda University. https://www.laurenceanthony.net/software

Deibel, M. R. (2012). El extraño mundo de Silvina Ocampo [Tesis doctoral, University of Cincinnati]. http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=ucin1367944634

Eder, M., Rybicki, J. y Kestemont, M. (2016). Stylometry with R: A package for computational text analysis. R Journal, 8(1), 107–121. https://journal.r-project.org/archive/2016/RJ-2016-007/index.html

Fahim, I. F. (2014). Cinco fórmulas de metamorfosis en la narrativa de Silvina Ocampo. Cuadernos de Hipogrifo. Revista de Literatura Hispanoamericana y Comparada, 2, 128–141.

García, M. (2008). Pasiones metamórficas: la transformación en algunos relatos inéditos de Silvina Ocampo. Rilce, 24(2), 306–322. https://dadun.unav.edu/handle/10171/6950

Izaguirre Fernández, B. (2016). La mujer toma el mando: la exhibición del poder de los personajes femeninos de Silvina Ocampo. Les Ateliers du SAL, 8, 77–88.

Izaguirre Fernández, B. (2017). La obra narrativa de Silvina Ocampo en su contexto: confluencias y divergencias con una época [Tesis doctoral, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/56027

Izaguirre Fernández, B. (2019). La presencia de Silvina Ocampo en la revista Sur. Dibujos, creaciones y traducciones entre la transgresión y la tendencia. Tonos digital, 36, 1-19.http://hdl.handle.net/10201/67539

Mackintosh, F. (2003). Childhood in the works of Silvina Ocampo and Alejandra Pizarnik. Tamesis.

Martínez Pérsico, M. (2012). Resurrección de la infancia y literalidad discursiva en Viaje olvidado de Silvina Ocampo. Lejana. Revista Crítica de Narrativa Breve, 4, 1–9.

Mengolini, C. (2018). La performance como herramienta de rebeldía social en los cuentos de Silvina Ocampo. Chasqui, 47, 245–256.

Mengolini, C. (2019). Performance y clasismo en los cuentos de Silvina Ocampo. Hispania, 102(2), 191–201. https://doi.org/10.1353/hpn.2019.0041

Molloy, S. (1978). Simplicidad inquietante en los relatos de Silvina Ocampo. Lexis, 2(2), 241–251. https://doi.org/10.18800/lexis.197802.005

Podlubne, J. (2013). La visión de la infancia en los cuentos de Silvina Ocampo. Confluenze, 5(2), 97–106.

Rajoy Feijoo, M. D. (2010). Relato y reflexividad en Silvina Ocampo. Lejana. Revista Crítica de Narrativa Breve, 2(2). https://doi.org/10.24029/lejana.2010.2.22

Suárez Hernán, C. (2009). Propuestas en la narrativa fantástica del grupo Sur (José Bianco, Silvina Ocampo, María Luisa Bombal y Juan Rodolfo Wilcock): la poética de la ambigüedad [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. http://hdl.handle.net/10486/3175

Zapata, M. (2005). Breves historias de género: las feminidades tramposas de Silvina Ocampo. Pandora: Revue D'études Hispaniques, 5, 251–62.

Tópicos en la obra de Silvina Ocampo.

Published

2024-05-10

How to Cite

Cabrera, K. (2024). Silvina Ocampo’s Unforgotten Journey: An Analysis of Her Short Stories’ Stylometric Evolution. Publicaciones De La Asociación Argentina De Humanidades Digitales, 5(1), e057. https://doi.org/10.24215/27187470e057