Who enters university? Reconstruction of sociodemographic and educational profiles of new students in the Faculty of Agricultural and Forest Sciences of UNLP (2015-2017)

Authors

  • Jesica Montenegro Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS) CONICET, Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Julieta Alcoba Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS) CONICET, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/16699513e085

Keywords:

university, new students, socio educational profiles, student heterogeneity, engineering careers

Abstract

In this article we describe sociodemographic and educational profiles of new students of the engineering careers at the Faculty of Agricultural and Forest Sciences of the National University of La Plata (FCAyF). The objective is to comprehend the enrolment composition and its variations, between 2015 and 2017. This article is framed in a more extensive research aimed at understanding the academic trajectories and the ways to be students that the subjects construct in relation to the institutional and curricular culture at the mentioned academic unit. In this work, we present a statistical study that allow us to recognize the socio educational characteristics of new students of FCAyF. To this analysis we processed information relating to the following variables: age, sex, social, geographic and scholar origin, working condition, based on data provided by university information systems (SIU) GUARANÍ and ARAUCANO and processed by the Academic Observatory of FCAyF.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alcoba, J.; M. Fava; J. Montenegro & L. Garatte. (2016). Qué ves cuando me ves. Modos de nombrar al “estudiante diferente en políticas y prácticas en Agronomía de la Universidad Nacional de La Plata. IV Jornadas de Sociología de la UNLP. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. UNLP. Ensenada. pp. 1-16.

Bard Wigdor, G. & G.C. Artazo. (2016). L@s otr@s de la universidad pública: exclusiones y desafíos que persisten en Argentina. Revista latinoamericana de educación inclusiva 10(2): 183-199.

Bonder, G. (1994). Mujer y Educación en América Latina: hacia la igualdad de oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación 6: 9-48.

Bourdieu, P. & J.C. Passeron. (2009). Los herederos, los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Editores, Buenos Aires. 183 pp.

Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Siglo XXI Editores, Buenos Aires. 240 pp.

Chiroleu, A. (1998). Acceso a la Universidad: sobre brújulas y turbulencia. Revista Pensamiento Universitario 7: 3-11.

Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (CRES). (2008). Declaración y Plan de acción de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y El Caribe. Unesco- IESALC. 78 pp. Disponible en: https://www.uv.mx/cuo/files/2014/06/CRES2008.pdf Último acceso: 3 marzo de 2021.

Cotignola, M.; M. Legarralde & J. Margueliche. (2017). Las trayectorias universitarias de estudiantes de Sociología de la FaHCE. Un análisis desde los registros administrativos. Cuestiones de Sociología 17: 1-19.

Del Valle, D.; C. Suasnábar & F. Montero. (2017). Perspectivas y debates en torno a la universidad como derecho en la región”. En: El derecho a la universidad en perspectiva regional. D. Del Valle, F. Montero, & S. Mauro (compiladores). CLACSO, IEC-CONADU, Buenos Aires pp. 37-60.

Dubet, F. (2005). Los estudiantes. CPU-e, Revista de Investigación Educativa 1: 1-78.

Dubet, F. (2010). Sociología de la experiencia. Editorial Complutense, Barcelona. 144 pp.

Ezcurra, A.M. (2011). Igualdad en Educación Superior. Un desafío mundial. Universidad Nacional de General Sarmiento. IEC, Buenos Aires. 108 pp.

Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales. (2015). Resolución 695/15. Universidad Nacional de la Plata, La Plata. Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales. (2017). Resolución 563/17. Universidad Nacional de La Plata, La Plata.

Guzmán Gómez, G. (2004). Entre el estudio y el trabajo. La situación y las búsquedas de los estudiantes de la UNAM que trabajan. CRIM-UNAM. 337pp.

Krotsch, P. (2002). Los universitarios como actores de reformas en América Latina: ¿han muerto los movimientos estudiantiles? Espacios en Blanco. Revista de Educación, serie Indagaciones 12: 19- 50.

Lagrave, R.M. (1993). Una emancipación bajo tutela: educación y trabajo de las mujeres en el siglo XX. En: Historia de las mujeres en occidente. G. Duby, M. Perrot. (dirección). Taurus, España. pp. 506- 551.

Margaría, C.; C. López; M.H. Abre & A. Vasicek. (2012). Taller de Ambientación Universitaria de la Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales de la Universidad Nacional de La Plata: análisis de encuestas iniciales”. IV Congreso Nacional y III Congreso Internacional de Enseñanza de las Ciencias Agropecuarias. La Plata, UNLP: pp. 53-61. Tomo I.

Montenegro, J. (2016). Políticas de acceso a la Universidad Nacional de La Plata. Un análisis de las estrategias de ingreso desde la sanción de la Ley de Educación Superior (1995-2015). Tesis de maestría. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. Ensenada, Argentina. 204 pp.

Montenegro, J. (2020). La Reforma Puiggrós a la Ley de Educación Superior y sus efectos en el acceso a la Universidad Nacional de La Plata. El caso de la Facultad de Ciencias Médicas. Tesis doctoral. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. Ensenada, Argentina. 246 pp.

Montenegro, J.; J. Alcoba; M. Fava & L. Garatte. (2019). Cambios y tensiones en las políticas de ingreso en Argentina. Revista Inter-Cambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior 6(1): 1-10.

Palermo, A. (2012). Estrategias y Proyectos profesionales de las estudiantes de carreras “masculinas”. De Prácticas y Discursos. Cuadernos de Ciencias Sociales 1: 1-34.

Paso, M. (2013). Políticas de inclusión y de abordaje de la heterogeneidad y la diferencia en el tramo de ingreso y primer año de carreras de ingeniería de la Universidad Nacional de La Plata. Las perspectivas y prácticas de los actores intervinientes. Proyecto de Investigación acreditado. Secretaría de Ciencia y Técnica, Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.

Paso, M. (2017). Trayectorias académicas y experiencias de formación e inclusión en el tramo inicial y medio de las carreras de Ingeniería Agronómica e Ingeniería Forestal de la Universidad Nacional de La Plata. La perspectiva de los estudiantes. Proyecto de investigación y desarrollo. Universidad Nacional de La Plata. 40 pp.

Paso, M.; C. Carrera; C. Felipe & A. Roa. (2017). Perspectivas y estrategias actuales de abordaje de

la heterogeneidad y la diferencia estudiantil en una universidad pública. Un estudio en carreras de Ingeniería de la Universidad Nacional de La Plata. VIII Encuentro Nacional y V Latinoamericano La Universidad como objeto de investigación, Santa Fe, Universidad Nacional del Litoral. pp. 553- 556.

Perrenoud, P. (1990). La construcción del éxito y fracaso escolar. Madrid: Ediciones Morata. 288 pp.

Sigal, V. (1993). El acceso a la Educación Superior. El ingreso irrestricto: ¿una falacia? Revista Desarrollo Económico 33(130): 265-280.

Tamayo Sáez, M. (1997). El análisis de las políticas públicas. En: La nueva administración pública. R. Bañon & E. Carrillo (compiladores). Alianza Universidad, Madrid pp. 285-314.

Varela, S. & S. Barandiarán. (2012). Los estudiantes de la UNLP: apuntes cuantitativos para una caracterización estructural. Cuestiones de Sociología 8: 163-170.

Varela, S.; D. Atairo & Y. Duarte. (2012). Universitarios y política. Notas para una caracterización general de los estudiantes de la UNLP. VII Jornadas de Sociología de la UNLP. La Plata. pp. 1-21.

Published

2022-07-14

How to Cite

Montenegro, J., & Alcoba, J. (2022). Who enters university? Reconstruction of sociodemographic and educational profiles of new students in the Faculty of Agricultural and Forest Sciences of UNLP (2015-2017). Journal of the Agronomy College, 121(1), 085. https://doi.org/10.24215/16699513e085