In-class reading practices: considerations about a possible system of analysis
DOI:
https://doi.org/10.24215/2422572Xe129Keywords:
reading, text comprehension, educational practice, schoolingAbstract
This paper takes up and synthesises research that has employed the system of analysis of educational practice proposed by Sánchez Miguel and collaborators, with the aim of investigating reading situations in the classroom. The system, mainly used at primary level, differentiates units and dimensions of analysis. In order to achieve our objective, we searched for articles in databases and selected nine studies, which were analysed in terms of their theoretical basis, methodological approach and the results obtained. The research focuses on text comprehension, distinguishing between explicit teaching of strategies and implicit instruction while learning about content. Reading is recognised as a typical classroom activity in which reading aloud and interpretation-evaluation episodes predominate. Reading with assistance is essential when students have not yet mastered the complex processes involved in comprehension.
Downloads
Metrics
References
Biancarosa, G. (2019). Measurement of reading comprehension and growth. En V. Grover, P. Uccelli, M. Rowe y E. Lieven (eds.), Learning through language. Cambridge University Press.
Broncano, A., Ciga, E. y Sánchez, E. (2011). ¿Qué papel tiene la lectura de los textos en el seno de las unidades didácticas? Cultura y Educación, 23(1), 57-74. https://doi.org/10.1174/113564011794728605
Bustos, A., Montenegro, C., Tapia, A. y Calfual, K. (2017). Leer para aprender: Cómo interactúan los profesores con sus alumnos en la educación primaria. Ocnos. Revista de Estudios Sobre Lectura, 16(1), 89-106. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1208
Bustos-Ibarra, A., Montenegro, C. S., Jarpa-Azagra, M. V., Calfual-Catalán, K. P. y Tapia-Ibacache, A. (2018). En las salas de primaria ¿Cómo se lee para aprender? Revista Espacios, 40(41), 25-36.
Bustos-Ibarra, A. V., Montenegro-Villalobos, C. S., Sandoval-Santana, W. L. y Melo-Letelier, G. F. (2018). Creando contextos de comprensión: Rol estudiantil en las instancias de lectura en la sala de clases. Revista Educación, 42(2), 21-41. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23432
Cartwright, K. B. (2015). Executive skills and reading comprehension: A guide for educators. The Guilford Press.
Cartwright, K. B. y Duke, N. K. (2019). The DRIVE model of reading: Making the complexity of reading accessible. The Reading Teacher, 73(1), 7-15. https://doi.org/10.1002/trtr.1818
Iturra Herrera, C. (2013). Los diálogos construidos y los contenidos elaborados en clases dedicadas a la comprensión de textos, en aulas chilenas. Psicología Educativa, 19(2), 113-122. https://doi.org/10.1016/S1135-755X(13)70018-6
Iturra Herrera, C. (2015). La organización de la enseñanza de la lectura en las aulas chilenas. Diferencias entre profesores calificados como básicos o como competentes. Universitas Psychologica, 14(2), 535-547. https://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-2.oela
Iturra, C. y Rosales, J. (2015). Lectura conjunta en el aula. Un estudio sobre la distancia entre la interacción profesores alumnos y las prescripciones del Ministerio de Educación Chileno. Cultura y Educación, 27(1), 64-92. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1006848
Kintsch, W. (1988). The role of knowledge in discourse comprehension: A construction-integration model. Psychological Review, 95(2), 163-182.
Kintsch, W. (1998). Comprehension: A paradigm for cognition. Cambridge University Press.
Kintsch, W. y Rawson, K. A. (2005). Comprehension. En M. J. Snowling y C. Hulme (eds.), The science of reading: A handbook (pp. 209-226). Blackwell Publishing.
Lemke, J. L. (1997). Aprender a hablar ciencia: lenguaje, aprendizaje y valores. Paidós.
Molina-Valdés, E. y Haas-Prieto, V. (2018). Estudio de las interacciones profesor-alumno en la alfabetización de la geografía. Revista Colombiana de Educación, 75, 59-76. https://doi.org/10.17227/rce.num75-8101
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OECD]. (2016). PISA 2015 Results (vol I): Excellence and equity in education. PISA, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264266490-en
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OECD]. (2019). PISA 2018 Results (vol I): What students know and can do. PISA, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Robledo Ramón, P., Fidalgo Redondo, R. y Méndez del Río, M. (2019). Evaluación de la comprensión lectora a partir del análisis de la práctica del profesorado y la interacción docente-estudiante. Revista de Educación, 384, 97-113. https://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-414
Rojas Rojas, S., Meneses, A. y Sánchez Miguel, E. (2019). Teachers’ scaffolding science reading comprehension in low-income schools: How to improve achievement in science. International Journal of Science Education, 41(13),1827-1847. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1641855
Rosales, J., Vicente, S., Chamoso, J. M., Muñez, D. y Orrantia, J. (2012). Teacher-student interaction in joint word problem solving. The role of situational and mathematical knowledge in mainstream classrooms. Teaching and Teacher Education, 28(8), 1185-1195. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2012.07.007
Ruano Hernández, E., Sánchez Miguel, E., Ciga Tellechea E. y García, J. R. (2011). Un protocolo para observar cómo los profesores ayudan a sus alumnos cuando leen textos en el aula. Psicología Educativa, 17(2), 127-145. https://doi.org/10.5093/ed2011v17n2a2
Sánchez, E. y Rosales, J. (2005). La práctica educativa. Una revisión a partir del estudio de la interacción profesor-alumnos en el aula. Cultura y Educación, 17(2), 147-173. http://dx.doi.org/10.1174/1135640054192865
Sánchez, E., García, J. R., Castellano, N., Sixte, R. de, Bustos, A. y García-Rodicio, H. (2008). Qué, cómo y quién: tres dimensiones para analizar la práctica educativa. Cultura y Educación, 20(1), 95-118. https://doi.org/10.1174/113564008783781431
Sánchez, E., García, J. R., Rosales, J., Sixte, R. de y Castellano, N. (2008). Elementos para analizar la interacción entre estudiantes y profesores: ¿qué ocurre cuando se consideran diferentes dimensiones y diferentes unidades de análisis? Revista de Educación, 346, 105-136.
Sansó Galiay, C., Navarro Sierra, J. L. y Huguet Canalis, Á. (2016). Análisis de la interacción en un aula con alta diversidad sociocultural. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 159-174. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.224711
Snow, C. (2002). Reading for understanding: toward an R&D program in reading comprehension. Science and Technology Policy Institute. RAND.
Snow, C. E. (2018). Simple and not-so-simple views of reading. Remedial and Special Education, 39(5), 313–316. https://doi.org/10.1177/0741932518770288
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Verónica Zabaleta, Luis Ángel Roldán, María Eugenia Simiele

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain the copyright and assign the right of first publication to the journal, with the work registered under a Creative Commons attribution license (CC-BY), which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal webpages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access ).