Psychology, coloniality, and decolonization processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe154

Keywords:

coloniality, decolonization, psychology, world-system

Abstract

The work makes an introduction to the theme of the dossier, Psychology, coloniality, and decolonization processes, focusing on some conceptual axes that have implications for developing alternatives in psychology. It constitutes a work of theoretical analysis and makes some programmatic proposals. It analyzes the following conceptual axes: the geopolitics of knowledge, the simultaneous relations with and from the periphery and the exteriority, and the formulation and treatment of an agenda of relevant problems (both local and global) in the context of the world-system. This analysis will be accompanied by a programmatic proposal from a decolonial perspective to overcome both universalism and localisms, and on the value and possibility of participating in international dialogues and consensus building. Finally, the works that make up this dossier will be briefly presented, highlighting their contributions to the incipient processes of decolonization of psychology.

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Author Biography

Ana María Talak, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata (Argentina)

Es Lic. En Psicología (UBA), Lic. En Filosofía (USal) y Doctora en Historia (UBA). Actualmente se Profesora Titular Ordinaria de Psicología I en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). En la misma institución se desempeña como Directora de la carrera de Doctorado en Psicología y como Directora del Laboratorio de Historia de la Psicología (LabHiPsi). Ha dirigido proyectos de investigación acreditados por la UNLP y la UBA. Actualmente dirige el proyecto de investigación: “Psicología y orden social: Controversias teórico-políticas en las intervenciones de la psicología en la Argentina (1900-1990)”. Sus intereses intelectuales se centran en la historia de la psicología, la historiografía y los enfoques críticos de la psicología. Ha publicado en coautoría Psicología, niño y familia en la Argentina, 1900-1970 (2014) y coordinado el libro Las explicaciones en Psicología (2014).

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Published

2022-12-29

How to Cite

Talak, A. M. (2022). Psychology, coloniality, and decolonization processes. Journal of Psychology, 21(2), 88–100. https://doi.org/10.24215/2422572Xe154