Emotional well-being in mothers of children diagnosed with ASD

Authors

  • María José Bagnato Facultad de Psicología, Universidad de la República (Uruguay)
  • Eugenia Barboza Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe027

Keywords:

emotional well-being, mothers, ASD, disability

Abstract

We present results of an exploratory study on the emotional well-being of mothers of a center created by a leading organisation working in Autism Spectrum Disorders in the department of San José, Uruguay. We advance results and analyses that corresponds to the first objective of the larger study "Incidence of care in the quality of life of mothers of children with severe disabilities of psychic origin", developed by the Disability and Life Quality Program (Faculty of Psychology, University of the Republic). Our objectives are: (a) to describe the emotional well-being of the mothers participating in the study; and (B) to describe what aspects of emotional well-being are related to having a child diagnosed with ASD. The analysis of the results was done according to the Emotional Well-Being dimension of the concept of family quality of life proposed by Ann Turnbull.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Eugenia Barboza, Universidad de la República

Licenciada en Psicología. Docente Ayudante de Programa de Discapacidad y Calidad de Vida  de la Facultad de Psicología de la Universidad de la República. Maestranda en Integración de personas con discapacidad (Universidad de Salamanca). Diplomada en Autismo y Sindrome de Asperger (Universidad Católica Argentina).

References

Aubeeluck, A. V., Buchanan, H. y Stupple, E. J. N. (2012). ‘All the burden on all the carers’: exploring quality of life with family caregivers of Huntington’s disease patients. Quality of Life Research, 21(8), 1425-1435. https://doi.org/10.1007/s11136-011-0062-x

Bagnato, M. J. (2009). Trabajadores con Discapacidad Intelectual. Abordaje de sus habilidades laborales. Montevideo: CSIC.

Bagnato, M. J., Da Cunha, H. y Falero, B. (2011). Personas en situación de dependencia por discapacidad. Documento de trabajo para el debate. Montevideo: Grupo de Trabajo de Sistema Nacional del Cuidados / MIDES.

Beck, A., Hastings, R. P., Daley, D. y Stevenson, J. (2004). Pro‐social behaviour and behaviour problems independently predict maternal stress. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 29(4), 339-349. https://doi.org/10.1080/13668250400014509

BPS. (2015). Informe sobre Encuesta Longitudinal de Protección Social (Ronda 2012-2013).

Brasfield, C. (2008). An exploration of the stressors, coping resources, and resiliency of rural mothers of children with special needs. US, ProQuest Information & Learning, 69, 665.

Cabanyes Truffino, J. y García Villamisar, D. (2004). Identificación y diagnóstico precoz de los trastornos del espectro autista. Revista de Neurología, 39(01), 81-90. https://doi.org/10.33588/rn.3901.2004098

Canal Bedia, R., García Primo, P., Touriño Aguilera, E., Santos Borgujo, J., Martín Cilleros, M. V., Ferrari, M. J., … Posada de la Paz, M. (2006). La detección precoz del autismo. Psychosocial Intervention, 1(15), 29-45.

Gómez, M. y Sabeh, E. (2001). Calidad de vida. Evolución del concepto y su influencia en la investigación y la práctica. Salamanca: Instituto Universitario de Integración en la Comunidad, Facultad de Psicología, Universidad de Salamanca.

Gómez, V. (2008). El debate en torno a la regulación de la igualdad de género en la familia. Política y Sociedad, 45(2), 13-28.

INE. (2011). Censo Nacional 2011. Informe final. Montevideo: INE.

Kobe, F. H. y Hammer, D. (1994). Parenting stress and depression in children with mental retardation and developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 15(3), 209-221.

Lessenberry, B. M. y Rehfeldt, R. A. (2004). Evaluating stress levels of parents of children with disabilities. Exceptional Children, 70(2), 231-244. https://doi.org/10.1177/001440290407000207

Marradi, A. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Emecé.

Martin, S. y Baker, D. (2001). Families and children with severe disabilities: Daily lives, systems, and concerns. Presentado en American Association of Behavioral and Social Sciences Meeting, Las Vegas.

Martínez, M. y Bilbao León, M. (2008). Acercamiento a la realidad de las familias de personas con autismo. Psychosocial Intervention, 17(2), 215-230.

Merino, M., Martínez, M., Cuesta, J., García, I. y Pérez de la Varga, L. (2012). Estrés y familias de personas con autismo. España: Federación Autismo Castilla y León.

Peralta López, F. y Arellano Torres, A. (2010). Familia y discapacidad. Una perspectiva teórico-aplicada del Enfoque Centrado en la Familia para promover la autodeterminación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1339-1362.

Pozo, P. (2010). Adaptación psicológica en madres y padres de personas con trastornos del espectro autista: Un estudio multidimensional (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid. Recuperado a partir de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=tesisuned:Psicologia-Mppozo&dsID=Documento.pdf

Rodríguez, J. M. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista de Investigación Silogismo, 8, 1-33.

Schalock, R. y Verdugo Alonso, M. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38(4), 21-36.

Turnbull, A. (2003). La calidad de vida de la familia como resultado de los servicios: el nuevo paradigma. Siglo Cero, 34(3), 59-73.

Verdugo Alonso, M. (2002). Evaluación de la percepción de calidad de vida en la infancia. Psicothema, 14(1), 86-91.

Verdugo Alonso, M., Rodríguez Aguiella, A. y Sainz Modino, F. (2012). Escala de calidad de vida familiar. Manual de aplicación. Salamanca: INICO.

Viola, L., Garrido, G. y Varela, A. (2008). Estudio epidemiológico sobre la Salud Mental de los niños uruguayos. Montevideo: Universidad de la República.

Withers, P. y Benett, L. (2003). Myths and marital discord in a family with a child with profound psychological and intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 31, 91-95.

Published

2019-05-13

How to Cite

Bagnato, M. J., & Barboza, E. (2019). Emotional well-being in mothers of children diagnosed with ASD. Journal of Psychology, 18(1), 46–60. https://doi.org/10.24215/2422572Xe027

Issue

Section

Research articles