Accesibilidad en musicoterapia

La especificidad terminológica en la interdisciplina

Authors

  • Graciela Broqua Universidad de Buenos Aires (UBA) Centro Terapéutico Integral (CTI)

Keywords:

adapted instruments, music therapy, accessibility, supportive products, interdiscipline

Abstract

It is usual in Music Therapy environments to apply what we call adapted instruments with the clients who have difficulties to produce sound with instruments. However, other disciplines use another term to refer to the same meaning. In fact, in rehabilitation environs the concept Assistive Technology has emerged to refer also to the technical aids and supportive products that people with some difficulties require to complete an action in a satisfactory way. Adapted instruments are (in terms of Assistive Technology) supportive products or other aids placed on musical instruments to generate accessibility. That is why, to distinguish between both concepts and to find their common ground will allow to agree in the usage of the terms with professionals from other disciplines. This could improve the way to communicate the music therapeutic achievements for better integration in contexts of interdiscipline.

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Author Biography

Graciela Broqua, Universidad de Buenos Aires (UBA) Centro Terapéutico Integral (CTI)

Musicoterapeuta graduada en la UBA. Profesora en Docencia Superior (UTN). Trabaja desde hace 15 años en la rehabilitación de niños y adolescentes con neuropatologías severas y profundas. Se desempeña en el ámbito educativo como docente desde 1996. Desde 2007 es docente de la Licenciatura en Musicoterapia de la UBA en la materia Instrumentos de Percusión. Jurado de tesinas de la UBA. Ha realizado desarrollos de instrumentos adaptados y Tecnología Asistida aplicada a la música desde 2006, así como escritos, charlas y cursos sobre este tema.

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Published

2020-06-23

How to Cite

Broqua, G. (2020). Accesibilidad en musicoterapia: La especificidad terminológica en la interdisciplina. ECOS - Revista Científica De Musicoterapia Y Disciplinas Afines, 5(1), 1–16. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/ECOS/article/view/10382

Issue

Section

Artículo de Revisión