Ethnomusicology and Education: Notes on practices and experiences

Authors

  • Soledad Venegas Instituto de Investigación en Etnomusicología (IIEt) / Conservatorio Superior de Música “Manuel de Falla”
  • María del Rosario Haddad Instituto de Investigación en Etnomusicología (IIEt) / Conservatorio Superior de Música “Manuel de Falla”

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186199e007

Keywords:

Argentine ethnomusicology, Ethomusicology and Education, Applied Ethnomusicology, Systematization of experiences.

Abstract

The present work aims to reflect on the intersections between Ethnomusicology and Art Education from the systematization of experiences that arise from the implementation of recent educational and ethnomusicological research projects that took place in the Autonomous City of Buenos Aires during 2013 to 2018. We will present a brief overview of the teaching of Ethnomusicology in our country, and then make reference to the institutional framework that guided the actions that will be focused on under the methodology of the systematization of experiences. The presentation of the projects carried out has a double objective: on the one hand, to offer practical experiences to inspire proposals in other spaces and, on the other, to pay from an ethnomusicological approach to the characterization of the pedagogical needs for the teaching of musical diversity in the actuality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blacking, J. (2015). ¿Hay música en el hombre? Alianza Editorial

Boletín Oficial de la Ciudad de Buenos Aires Nro. 2223/05, Decreto N°924. https://documentosboletinoficial.buen osaires.gob.ar/publico/20050701.pdf

Carrera de Etnomusicología (2 de junio de 2017) Proyecto de Etnomusicología social 2016. [Archivo de Vídeo] http s://www.facebook.com/327314677281750/videos/1557577990922073

Corti, B., Venegas, S., Balcazar, C. (2021). El archivo sonoro del Instituto de Investigación en Etnomusicología (IIEt). Políticas de archivo y patrimonio inmaterial en tiempos de redefinición de los derechos culturales. D. Tejeda (ed.). Del archivo a la playist: historias, nostalgias, tecnologías.Actas XIII Congreso de la Rama Latinoamericana de la IASPM (pp. 232-240), IASPM-AL. Recuperado de: http://iaspmal.com/index.php/2021/07/07/del-arc hivo-a-la-playlist-actas/

Díaz, C. F. (2009). Variaciones sobre el" ser nacional": una aproximación sociodiscursiva al "folklore" argentino. Ediciones Recovecos

Díaz, C. F. (2019). Introducción. Nuevas articulaciones entre Folklore, Política y Nación en América Latina. Recial, 10(16). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.26992

Dosso, M. P. (2018). De la calle a la escuela: Variaciones de la forma escolar para incluir a estudiantes en situación de calle. Eduvim

El canto qom. (17 de julio de 2014). Nam amapolecpi (Las chauchitas). [Archivo de Vídeo] YouTube. https://www. youtube.com/watch?v=LwGq-WBa4Wc

Gadamer, H. G. (2009). Lenguaje y música. Escuchar y comprender. En G. Schröder, H. Breuninger, (coords.) Teoría de la cultura: Un mapa de la Cuestión. (pp. 13-24) Fondo de Cultura Económica

Gandini, V., et al. (2019). La música, ¿para qué? Música, universidad y transformación social. Ed. Damus/UNA

García Muñoz, C. (1993). Formación de musicólogos: la formación del investigador. Revista Musical Chilena, 47(180), 29-36. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7825680

González, J. P. (2008). Los estudios de música popular y la renovación de la musicología en América Latina: ¿La gallina o el huevo? Trans.Revista Transcultural de Música, (12). Recuperado de: https://www.sibetrans.com/trans/articulo/100/los-estudios-de-musica-popular-y-la-renovacion-de-la-mus icologia-en-america-latina-la-gallina-o-el-huevo

Goyena, H. (2016). Pasado y presente en la investigación musical en Argentina. En Y. Bitrán Goren, y C. Rodríguez Leija (coords) (2015) Perspectivas y desafíos de la investigación musical en Iberoamérica. Memorias del Coloquio Iberoamericano sobre investigación musical, Ibermúsicas (pp. 107-118), CENIDIM. Recuperado de: https://ww w.segib.org/wp-content/uploads/memorias_I_coloquio.pdf

Haddad, R., González, N., López, C., y Rojas, S. (2017). Práctica musical colectiva en el Centro Educativo Isauro Arancibia. Novedades Educativas. Ed. Noveduc

Haddad, R. (2019). Nam Amapolecpi (Las chauchitas). Construcción de nviques junto a niños y niñas en una escuela bilingüe de la provincia del Chaco. G. En Gendin y S. Villalba (comps.) Diversidad en la educación y producción musical de las Américas (pp. 393-401), UNNE. Recuperado de: https://www.artes.unne.edu.ar/assets/pdf/Pub licaciones/201907Conferencia/index.html#p=2

Haddad, R. y Venegas, S. (2019) Los aportes de la Etnomusicología en la Educación artística. En A. Mendes, et al. (coords) Musicar Local: Aprendizagem e Prática. IX Encontro da Associação Brasileira de Etnomusicologia XII Encontro de Educação Musical da UNICAMP (pp. 939-949) UNICAMP. https://www.abet.mus.br/wp-con tent/uploads/2020/09/ANAIS-Inteiro-FINAL.pdf

Hecht, A. C., García Palacios, M.y Enriz, N. (2018), ¿Hay población indígena en Argentina? Material de difusión del equipo de Investigación de la Universidad de Buenos Aires Ciencia y Técnica (UBACyT): “Interculturalidad y educación en comunidades toba/qom y mbyá-guaraní de Argentina: una aproximación histórico-etnográfica a la diversidad étnica y lingüística en las escuelas”

Ley Nacional de Educación N°26.206, República Argentina (2006) https://www.argentina.gob.ar/educacion/valide z-titulos/glosario/ley26206

Mejía, M. R. (2008). La Sistematización Empodera y Produce Saber y Conocimiento. Desde Abajo

Mendívil, J. (2016). En contra de la música. Gourmet Musical Ediciones

Ochoa, A. M. (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Grupo Editorial Norma

Small, Ch. (1999). El musicar: un ritual en el espacio social. Revista Transcultural de música, 4, 1-16

Suárez Urtubey, P. (2011) La Musicología en la Universidad Católica Argentina. Consonancias, 10(37), 9-13. Recuperado de: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/7433

Published

2021-12-22

How to Cite

Venegas, S., & Haddad, M. del R. (2021). Ethnomusicology and Education: Notes on practices and experiences . ECOS - Revista Científica De Musicoterapia Y Disciplinas Afines, (Especial), 007. https://doi.org/10.24215/27186199e007

Issue

Section

Relatos de Experiencias Profesionales