Alternative Communication: contributions of Music erapy with children and adolescents with multiple functional diversities during telehealth

Authors

  • Graciela Broqua Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Licenciatura en Musicoterapia, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186199e026

Keywords:

Musicoterapia, necesidades complejas de comunicación, comunicación, teleasistencia

Abstract

In music therapy work with children and adolescents with Complex Communication Needs without oral verbal language, Alternative Communication (AC) is incorporated if it is the communication resource that they usually use. Although the end of the music therapy treatment is not the acquisition of this communication system, it is usually an objective to develop communication skills in their sound discourses, linked to expression, exchanges and the search for sound variants that expand the resources to communicate. This clinical note describes the influence of Music Therapy in the resolution of communication difficulties detected between patients and their caregivers during telehealth. From the observation, listening and analysis of changes in the sound discourses with AC, music therapy interventions were proposed in video. This generated changes in the rhythms, densities and textures of the responses of users and caregivers, which favored the communicative results. Thus we conclude that the variants introduced on the discourses, now interpreted not only as sound but also as sound-visual, can benefit communicative exchanges, manifesting a contribution of Music Therapy to the analysis and intervention on AC.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Basil Almirall, C., Soro-Camats, E. y Rosell Bultó, C. (1998). Sistemas de signos y ayudas técnicas para la Comunicación Aumentativa y la escritura. Masson.

Basso, G. (2006). Percepción auditiva. Universidad Nacional de Quilmes.

Bogdan, R. y Taylor S. (1986). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación. Paidós.

Brandalise, A. (2019). A musicoterapia, o telehealth, a pessoa com TEA e seus familiares: relato de experiência e revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira da Musicoterapia, XXI,(27), 8-23. https://musicoterapia.revistademusicoterapia.mus.br/index.php/rbmt/issue/view/1

Broqua, G. (2020a). Accesibilidad a la música con Comunicación Alternativa Aumentativa. XI Encuentro ROCE: Música en comunidad, participación, inclusión y bienestar. España. https://rocemusica.org/app/uploads/2020/12/Broqua.-Accesibilidad-a-la-musica-con-CAA.pdf

Broqua, G. (2020b). Accesibilidad en musicoterapia. ECOS-Revista Científica De Musicoterapia Y Disciplinas Afines, 5(1), 1-16. https://revistas.unlp.edu.ar/ECOS/article/view/10382

Broqua, G. (2020c). Sujetos con retos múltiples severos: buscando al sujeto sonoro. Revista Universitaria de Psicoanálisis, 2020, 20, 51-57. http://www.psi.uba.ar/accesos.php?var=investigaciones/revistas/psicoanalisis/revista20/index.php&id=331

Broqua, G. (2021a). Comunicación Alternativa-Aumentativa en teleasistencia musicoterapéutica. IX Simposio Latinoamericano de Musicoterapia. Panamá. https://youtu.be/ObnfdrqkXwM

Broqua, G. (2021b). ¿Qué nos pasa con las tecnologías? Mitos y resistencias a la teleasistencia terapéutica. XIII Congreso Internacional de Psicología y III Encuentro de Musicoterapia, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, 24 de noviembre. http://jimemorias.psi.uba.ar/

Calleja Reina, M. y Rodríguez Santos, J. M. (2018). La CAA para hacer frente a las NCC en usuarios de bajo perfil cognitivo. En Postigo Pinazo, E., Calleja Reina, M. y Gabau Vila, E. Disability and communication Scientific Analysis, Total Communication, ICT Tools and Case Studies. Mc Graw-Hill Education.

CEAPAT (2009). Comunicación Alternativa-Aumentativa. Guía de Referencia. CEAPAT. Crespino, C. y Broqua, G. (2008). Análisis descriptivo de discursos sonoros. Ficha de Cátedra, Instrum. de Percusión, Lic. Musicoterapia, Fac. Psicología, Univ. Bs. As.

Fernández García, D.; Campa Menéndez, E.; Gómez Salgado, J. y Navarro Abal, Y. (2018). Efectos de la musicoterapia en las habilidades de comunicación de niños con autismo. Rev. Rol enferm.; 41(5): 374-383. https://medes.com/publication/138570

Gold, C., Wigram, T. y Elefant, C. (2008). Musicoterapia para el trastorno de espectro autista. La biblioteca Cochrane Plus, 2008, núm. 2. John Wiley & Sons Ltd. https://zdocs.mx/doc/musicoterapia-para-el-transtorno-de-espe-d6wnmkwkly68

Light, J. y Mcnaughton, D. (2015). Designing AAC Research and Intervention to Improve Outcomes for Individuals with Complex Communication Needs. Augmentative and

Alternative Communication; International Society for Augmentative and Alternative Communication, 31(2): 85–96. https://doi.org/10.3109/07434618.2015.1036458

Martín-Luengo Guzmán, B. (2010). Musicoterapia aplicada a los trastornos generalizados del desarrollo. Educación y Futuro, 23 (2010), 63-80. https://cesdonbosco.com/documentos/revistaeyf/EYF_23.pdf

Mateos Hernández, L. (1998). Musicoterapia aplicada a la comunicación del niño con parálisis cerebral. Actas XX Cong. Nac. Asoc. Española de Logopedia, Foniatría y Fonoaudiología. https://www.researchgate.net/publication/310646151_MUSICOTERAPIA_APLICADA_A_LA_COMUNICACION_DEL_PARALITICO_CEREBRAL

Oliveros Hernández, L. (2020). La musicoterapia como método para la mejora de la expresión y comunicación en niños con TEA. Tesis de grado. Univ. de Valladolid.

Palacios, A. y Romañach, J. (2007). El modelo de la diversidad. La Bioética y los Derechos Humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Diversitas.

Portellano, J. A. (2005). Introducción a la Neuropsicología. Mc Graw Hill Interamericana. Romski, M.A. y Sevcik, R.A. (2005). Augmentative Communication and Early Intervention. Myths and Realities. Infants & Young Children, 18(3), 174-185. https://www.researchgate.net/publication/230852866_Augmentative_communication_and_early_intervention_Myths_and_realities

Rosales Espinoza, D. (2009). Aplicación de Comunicación visual para la construcción de imágenes digitales de niveles de iconicidad y técnicas mixtas. Tesis de Licenciatura. Iconos, Instituto de Investigación en Comunicación y Cultura.

Saitta, C. (1975). Creación e Iniciación Musical. Ricordi.

Salomon-Gimmon, M. y Elefant, C. (2018). Development of vocal communication in children with autism spectrum disorder during improvisational music therapy. Nordic Journal of Music Therapy, 28 (3), 174-192. DOI: doi.org/10.1080/08098131.2018.1529698

Sigren, V. (2003). Musicoterapia y el niño sordo. Revista Médica Clínica Las Condes, 14 (1). https://www.elsevier.es/es-revista-revista-medica-clinica-las-condes-202-pdf-X0716864003319719

Soro-Camats, E., Basil, C. y Rosell, C. (2012). Pluridiscapacidad y contextos de intervención. Univ. Barcelona, Inst. Ciències de l´Educació.

Soto, G. y Solomon-Rice, P. (2012) Relación entre experiencia, rehabilitación y desarrollo del lenguaje. En Soro-Camats, E., Basil, C. y Rosell, C. Pluridiscapacidad y contextos de intervención. Univ. Barcelona, Inst. Ciències de l´Educació.

Talavera Jara, P. y Barrio, F. G. (2016). El uso de la musicoterapia para la mejora de la comunicación de niños con Trastorno del Espectro Autista en Aulas Abiertas Especializadas. Revista Complutense de Educación, (1), 257-284. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45732

Tellechea, M. y Martínez, F. (2019). Sistemas aumentativos-alternativos de comunicación combinados con una interfaz cerebro computadora. Tesina de Licenciatura. Facultad de Informática. Universidad Nacional de La Plata.

Tresierra Cabrera, J. (2005). Musicoterapia y pediatría. Rev. peruana de pediatría, 58 (1), 54- 55. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/rpp/v58n1/contenido.htm

Vilaseca Vilaseca, M. (2018). Musicoterapia y comunicación en adultos hospitalizados con Trastorno afectivo Bipolar. Una propuesta de intervención. Tesis de maestría. Universidad Internacional de La Rioja.

Watzlawick, P., Helmick Beavin, J. y Jackson, D. (1985). Teoría de la comunicación humana. Herder.

Published

2022-09-13

How to Cite

Broqua, G. (2022). Alternative Communication: contributions of Music erapy with children and adolescents with multiple functional diversities during telehealth. ECOS - Revista Científica De Musicoterapia Y Disciplinas Afines, 7, 026. https://doi.org/10.24215/27186199e026