The chamber music lesson

A pedagogical experience with a guitar duo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e042

Keywords:

Music pedagogy, performance, chamber music, guitar, communicative musicality

Abstract

This paper narrates a pedagogical experience with a duo during a chamber music's lesson in the classroom context of an undergraduate university course. The events that took place are narrated focusing on teacher-student and student-student interactions. In order to account for these dyads, two classroom situations were selected and described in detail, based on a video recording. This approach highlights aspects of teaching and learning that are not often considered for a chamber music's pedagogy. The exposition of this interactions makes a special point on those involving concertation and communication skills in group performance. To conclude, we review and discuss the assumptions, skills, characteristics and pedagogical practices of group performance with musicians in music education settings.

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Author Biography

Edwin Arguello, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical - Facultad de Artes - Universidad Nacional de La Plata

Licenciado y Profesor en Música con orientación en Guitarra, egresado de la Universidad Nacional de La Plata, bajo la guía del guitarrista Juan Almada (2019). Inició su formación musical en el año 2010, en la Academia Luis A. Calvo (Colombia) con los maestros Nicolás Domínguez, Marco Villareal y Alexander Ascanio. En esta misma institución inició sus estudios en Guitarra con los maestros Johan Olaya, Reinaldo Monroy y Juan Carlos Guido. Desde el 2016 participa como ayudante alumno en la cátedra Música de Cámara I-II-III (FBA-UNLP) a cargo del Profesor Eduardo Rodríguez. Asistió a clases magistrales con los guitarristas Paulo Inda (Brasil), Bruno Madeira (Brasil), Eduardo Isaac, Rafael Iravedra, Marcos Dalmacio (Argentina) José Luis Lara (Venezuela), José Miguel Suarez (México), Daniel Forero (Colombia), Fabio Zanon (Brasil), Simon Innarelli (Italia), Manuel Espinás (Cuba), entre otros. Integró el “Ensamble de Guitarras Jacarandá” de la Ciudad de La Plata (2013-2016). Fue participe como cuatrista acompañante en la orquesta “La Trama Ensamble” dirigido por Fernanda Lastra (2015). Participo del ciclo Musical de Jóvenes Intérpretes” del ‘‘Museo Dr. Emilio Azzarini’’ (2016), en el ‘‘VII Encuentro Juvenil de Música de Cámara’’ de la Fundación Cofradía (San Carlos de Bariloche, 2017), el XIII Seminario Internacional de Guitarra de Uruguay y en I y II Campamento de Guitarras de la Comunidad Guitarrística Colombiana (2018 - 2019). Fue finalista 16º Concurso Internacional de Guitarra Raúl Sánchez Clagett (Uruguay). Actualmente se desempeña como concertista de guitarra solista, integra la agrupación camarística Fabla Antigua y Café dúo. Ha realizados diversos cursos de perfeccionamiento, de técnica e interpretación en la guitarra como el curso “La  Guitarra: La preparación para tocar en vivo” dictado por el Dr. Rafael Iravedra, el Taller “Música Renacentista y Barroca para guitarristas” por el profesor Miguel de Olaso y el curso “Inventando la guitarra” por Eduardo Fernández. Participa como colaborador en el Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM- FBA- UNLP) en el proyecto Música, Cognición y Experiencia: Modos de elaboración del sentido en contextos sociales de Práctica Musical, proyecto dirigido por la Doctora Isabel Cecilia Martínez.

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Published

2022-07-15

How to Cite

Arguello, E., & Tanco, M. (2022). The chamber music lesson: A pedagogical experience with a guitar duo. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 10(1), 042. https://doi.org/10.24215/18530494e042

Issue

Section

Relatos de Experiencias Pedagógicas