A platform for acousmatic productions and its crossmodal linking
DOI:
https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2969.2Keywords:
acousmatic, spacialization, cognition, crossmodalityAbstract
The article presents a proposal for the realization of acousmatic concerts where intervenes the vision of spatiality and sound dynamics in conjunction with physical/vibration propa-gates addressed to the public. Through the visual and tactile channels it seeks to emphasize paths surround sound spatialization, as well as dynamic variations made in the composition, or those produced during the re-spatialization by a performer. Finally the motivations of the project, its theoretical basis (crossmodality), the origins of the fieldsinvolved (surround, ligthr-round, and sensurround), the hardware components of the platform and future projections are described.
Downloads
Metrics
References
Bahrick, L.E. y Hollich, G. (2008). Intermodal perception. En M. Haith y J. Benson (Eds.), Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development, 2, 164-176.
Bahrick, L.E. y Lickliter, R. (2000). Intersensory redundance guides attentional selectivity and perceptual learning in infancy. Developmental Psychology, 2(36), 190-201.
Bahrick, L.E.; Flom, R. y Lickliter, R. (2002). Intersensory redundancy facilitates discrimination of tempo in 3-month-old infants. Developmental Psychology, 41, 352–363.
Bahrick, L.E. (2004). The development of perception in a multimodal environment. En G. Bremner y A. Salter (Eds.), Theories of Infant Development (pp. 90-120). Malden, MA:Blackwell Publishing.
Gértrudix Barrio, F. y Gértrudix Barrio, M. (2009). Etnografía de una música envolvente. Notas y reflexiones sobre los antecedentes del ideario técnico. ICONO 14, Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, 13, 259-277.
Breder, E. y McIntyre, D. (2000). Csound-based auditory localization. En R. Boulanger (Ed), The Csound book. Perspectives in software synthesis, sound design, signal processing, and programming (pp 493-503). Cambridge, MA: The MIT Press.
Cetta, P. (2007). Un modelo para la simulación del espacio en música. Buenos Aires: EdUCA.
Chalckho, J.R. (2004). Transdisciplina y percepción en las artes audiovisuales. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación 16, 29-43.
Chion, M. (1999). El sonido. Música, cine, literatura. Barcelona: Paidós.
Cura, M.M. (2009). Sistemas de sonido multicanal para la industria audiovisual. En G. Basso, P. Di Liscia y J. Pampin (Comps), Música y espacio: Ciencia, tecnología y estética (pp. 203-226). Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Data, G. (2013). Sonido envolvente en formatos y soportes comerciales. Relevamiento de los formatos más difundidos y reseña histórica de la evolución del sonido multicanal. El Límite, 3, 44-60.
Eimert, H. (1973). ¿Qué es la música electrónica? Buenos Aires: Nueva Visión.
Español, S. (2006). Las artes del tiempo en psicología. En Actas de la V Reunión de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música. Buenos Aires, Argentina.
García, A.C. (2012). Instalaciones. El espacio resemantizado. En J. La Ferla y S. Reynal (Comp.), Territorios Audiovisuales (pp. 227-251). Buenos Aires: Libraria.
Holmes, T. (2002). Electronic and experimental music. Nueva York: Rouledge.
Jousmäki, V. y Hari, R. (1998). Parchment-skill illusion: sound-biased touch. Current Biology, 8(6), 190-198.
Kayser, C.; Petkov, C.; Augath, M. y Logothetis, N. (2005). Integration of touch and sound in auditory cortex. Neuron, 48, 373-384.
Maratos, O. (1973). The Origin and Development of Imitation in the First Six Month of Life. Tesis Doctoral Inédita. Department of Psychology, Geneva University.
Meltzoff, A.N. y Moore, M.K. (1977). Imitation of facial and manual gestures by human neonates. Science, 198, 75-78.
Morioka, M. y Griffin, M. (2006). Magnitude-dependence of equivalent comfort contour for fore-and-aft lateral and vertical hand-transmitted vibration. Journal of Sound and Vibration, 295, 633-648.
Lewkowicz, D.J. (1992). Infants’ responsiveness to the auditory and visual attributes of a sounding/moving stimulus. Perception & Psychophysics, 52, 519-528.
Lewkowicz, D. J., y Flom, R. (2014). The audiovisual temporal binding window narrows in early childhood. Child development, 85(2), 685-694.
Malham, D. (2009). El espacio acústico tridimensional y su simulación por medio de Ambisonics. En G. Basso, P. Di Liscia y J. Pampin (Comps), Música y espacio: ciencia tecnología y estética (pp. 161-202). Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Martinez, I. (2007). La composicionalidad de la performance adulta en la parentalidad intuitiva. En M. de la P. Jacquier y A. P. Ghiena (Eds.), Música y Bienestar Humano (pp. 25-37). Buenos Aires: SACCoM.
Michaelidi, E. (2011). Music to be seen. The Diatope (1978) by Iannis Xenakis. Tesis de Maestría inédita. Danube University Krems, Department for Image Science.
Otondo, F. (2008). Contemporary trends in the use of space in electroacoustic music. Organised Sound, 13(1), 77-81.
Otondo, F. (2005). Some considerations for spatial design and concert projection with surround 5.1. Artículo presentado en Digital Music Research Network. Summer Conference. Glasgow: Univ. York. http://www.otondo.net/research/article_Glasgow.pdf
Perez Latorre, O. (2012). El lenguaje videolúdico. Análisis de la significación del videojuego. Barcelona: Laertes.
Prager, J. (2012). L´Interpretation acousmatique. Fondements artistiques et techniques de l´interpretation des ceuvres acosumatiques en concert. Recuperado desde http://www.inagrm.com/sites/default/files/Interpretation-acousmatique_0.pdf
Romero, M.A.; Segura, G.J. y Navarro, C.E.A. (2011). Análisis de la policoralidad en espacios sacros. Artículo presentado en International Seminar on Virtual Acoustics. Valencia.
Stern, D. (1985). El mundo interpersonal del infante. Una perspectiva desde el Psicoanálisis y la Psicología Evolutiva. Buenos Aires: Paidós.
Sterken, S. (2001). Towards a space-time art: Iannis Xenakis´s Polytopes. Perspectives of New Music, 39(2), 262-273.
Shaeffer, P. (1988). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza.
Shifres, F. (2006-a). Comprensión transmodal de la expresión musical. En Actas de la V Reunión de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música. Buenos Aires, Argentina.
Shifres, F. (2006-b). Relaciones entre psicología y musicología en el derrotero de la interpretación musical. Revista de Historia de la Psicología, 27(2/3), 21-29.
Supper, M. (2004). Música electrónica y música con ordenador. Historia, estética, métodos y sistemas. Madrid: Alianza.
Truax, B. (1999). Composition and diffusion: space in sound in space. Organised Sound, 3(2), 141-146.
Tutschku, H. (2001). On the interpretation of multichannel electroacoustic works. On loudspeaker orchestras: some thoughts on the GRM acousmonium and BEAST. Recuperado desde http://www.tutschku.com/content/interpretation.en.php?lang=en
Werner, E. y Arns, L. (2004). Olfactory, haptics, motor capabilities, & sensory interaction. Indiana: Indiana University. Recuperado desde http://uzys2011.tistory.com/attachment/
cfile23.uf@1721A4454F2EBB1E1754B8.pdf
Wishart, T. (1996). On Sonic Art. Amsterdam: S. Emmerson.
Zvonar, R. (1999). A History of Spatial Music. Montreal: CEC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Epistemus los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Epistemus depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.