Revisiting the colonial heritage in music education

Authors

  • Favio Demian Shifres Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM) / Facultad de Bellas Artes – Universidad Nacional de La Plata (UNLP)
  • Daniel Gonnet Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM) / Facultad de Bellas Artes – Universidad Nacional de La Plata (UNLP)Tecnicatura en Música Popular – Fundación Música Esperanza – Asociación Madresde Plaza de Mayo Línea Fundadora – Facultad de Bellas Artes – UNLP

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2971.2

Keywords:

coloniality, music education, jesuitic model, conservatory model

Abstract

This paper reviews the ontologies and epistemologies involved in formal music education models as a result of institutional crystallization of colonial thinking throughout centuries by two Modernity's educational models: the Jesuitic Model and the Conservatory Model.Colonization of musical thought in America from the sixteenth century exceeds silencing and the consequent replacement of the original repertoires extending the very concepts of music, musician and their respective forms of existence. Thus the colonial worldview sur-vives in music education through its targeted goals often unquestioned aiming a distinction between musicians and non-musicians. That mark has two pillars: the domain of musical notation and the expert development of instrumental performance skills. This perspective provides a particular pedagogy for each case (musician and non-musician), on the basis of ontological differences that are definedin relation to the and privileged modes of music education characteristically reflectedin the concert, and more recently in the discographic and broadcasting industries. The paper describes both pedagogies and proposes bases for a decolonial music pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Favio Demian Shifres, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM) / Facultad de Bellas Artes – Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Pianista, graduado como Profesor de Conjuntos Instrumentales y de Cámara y Licenciado en Dirección Orquestal en la Universidad Nacional de La Plata. Es doctor con mención en psicología de la Música por la Universidad de Roehampton (Reino Unido). Docente investi-gador, categoría II, en la Universidad Nacional de La Plata. Director del proyecto "Hacia una educación musical decolonial" (UNLP).

Daniel Gonnet, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM) / Facultad de Bellas Artes – Universidad Nacional de La Plata (UNLP)Tecnicatura en Música Popular – Fundación Música Esperanza – Asociación Madresde Plaza de Mayo Línea Fundadora – Facultad de Bellas Artes – UNLP

Musicoterapeuta (UBA) y Magíster en Psicología Cognitiva y Aprendizaje (Facultad Latino-americana en Ciencias Sociales -FLACSO - Universidad Autónoma de Madrid -UAM). Co-ordinador en la carrera Tecnicatura en Música Popular, conformada por las organizaciones Asociación Madres de Plaza de Mayo Línea Fundadora, Fundación Música Esperanza y la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, que funciona en el Espacio Memoria y DDHH (Ex - ESMA). Docente en las materias Proyectos de abordaje socio - mu-sicales I y Seminario: Debates acerca de la construcción de conocimientos en música popular.Investigador (categoría V - sistema de incentivos-SPU) miembro del Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM – FBA -UNLP). Adscripto en las materias Edu-cación Musical Comparada y Desarrollo de Proyectos en Música en la Licenciatura en Edu-cación Musical (FBA- UNLP). Como profesional trabaja en el Centro de tratamiento ambu-latorio integral (CTAI), programa del Organismo Provincial - Niñez y Adolescencia.

References

Agawu, K. (2009). Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press.

Alonso Bolaños, M. (2008). La “Invención” de la Música Indígena de México. Buenos Aires: Editorial SB.

Barriga Monroy, M. L. (2006) La educación musical durante la Colonia en los virreinatos de Nueva Granada, Nueva España y Río de la Plata. El Artista, 3, 6-23.

Beard, D. y Gloag, K. (2005). Musicology: the key concepts. London: Routledge.

Burcet, M. I. (2014) Realidad perceptual de la nota como unidad operativa del pensamiento musical. Tesis de Maestría inédita. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/41539.

Dahlhaus, C. (1991). The idea of absolute music. Chicago: University of Chicago Press.

Dussel, E. (2011). Filosofía de la liberación. México: Fondo de Cultura Económica.

Kingsbury, H. (1988). Music Talent, and Performance. A Conservatory Cultural System. Philadelphia: Temple University Press.

Mignolo, W. (2011). Aiesthesis decolonial. CALLE14: Revista de Investigación en el campo del Arte, 4(4), 10–25.

Olson, D. R. (1991). Literacy as a metalinguistic activity. En D. R. Olson y N. Torrance (eds.), Literacy and orality. Cambridge: Cambridge University Press, pp.251- 270.

Shepherd, J. y Wicke, P. (1997). Music and cultural theory. Cambridge: Polity Press.

Shön, D. A. (1987). Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Tomlinson, G. (2003). Musicology, Anthropology, History. En M. Clayton, T. Herbert, y R. Middleton (eds.), The Cultural Study of Music: a critical introduction. New York y London: Routledge, pp. 31–41.

Tropea, A., Shifres, F. y Massarini, A. (2014). El origen de la musicalidad humana. Alcances y limitaciones de las explicaciones evolutivas. En S. Español (comp.), Psicología de la Música y del Desarrollo. Una exploración interdisciplinaria sobre la musicalidad humana. Buenos Aires: Paidós, pp. 217-260.

Turino, T. (2008). Music as Social Life. The politics of participation. Chicago: University of Chicago Press.

Published

2015-12-18

How to Cite

Shifres, F. D., & Gonnet, D. (2015). Revisiting the colonial heritage in music education. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 3(2), 51–67. https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2971.2

Issue

Section

Artículos originales de investigación