Conceptual development, metaphor & metonimy. A model for understanding the cognitive trajectory of the ‘appoggio’ concept
DOI:
https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2972.2Keywords:
conceptual development, abilities, metaphor, metonimy, singing, vocal pedagogy, appoggioAbstract
Within the research fieldof Psychology and Vocal Pedagogy, a set of studies has demon-strated the usefulness of the Conceptual Metaphor Theory to understand certain educational phenomena that take place in classroom situations. In particular, it was shown that the move-ment that this theory proposes regarding metaphor from the level of naming to the level of thinking allows us to better understand the use of figuratve language in the singing class as a tool for promoting greater degrees of significanceand conceptualization of vocal practice. However, there is an issue that has not been sufficientlyinquired: the relationship between metonymic thought and the concepts associated with vocal performance. In this paper we argue that certain educational-vocal problems can be rethought from a discussion about the nature of the concepts of the fieldin terms of the categories of metaphorical and metonymic thought. Appealing to data from a survey carried out previously, we propose and discuss a de-velopmental model of the appoggio concept, based on three conceptual instantiations: primary, secondary and tertiary. We suggest that such discussion could help in elucidating the nature of the technical and conceptual development in Vocal Technique.
Downloads
Metrics
References
Alessandroni, N. (2010). El appoggio: diferentes visiones y derivaciones del término. En Becas Nacionales para Proyectos Grupales - Investigaciones en Música. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes (FNA).
Alessandroni, N. (2013). Pedagogía Vocal comparada. Qué sabemos y que no. Arte e Investigación, 9(1), 7–13.
Alessandroni, N. (2014). Las expresiones metafóricas en Pedagogía Vocal. Entre la didáctica y la significación cognitiva (1ra). Cognición Musical: Vol. 1. La Plata: GITeV - Editorial del Grupo de Investigaciones en Técnica Vocal.
Alessandroni, N., & Martínez, I. C. (2015). La comprensión de metáforas multimodales no mediadas lingüísticamente. Efectos acústicos sobre la ejecución vocal. En I. C. Martínez, A. Pereira Ghiena, M. Valles, y M. Tanco (Eds.), Actas de ECCoM. Vol. 2 No 1, “La Experiencia Musical: Cuerpo, Tiempo y Sonido en el Escenario de Nuestra Mente. 12o
ECCoM” (Vol. 2, pp. 17–22). Buenos Aires: SACCoM - Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música.
Alessandroni, N., Burcet, M. I., y Shifres, F. (2012). Aplicaciones de la Teoría Contemporánea de la Metáfora a la Pedagogía Vocal. Un estudio preliminar sobre la utilización de metáforas vinculadas al lenguaje musical y la performance. En F. Shifres (Ed.), Actas del II Seminario de Adquisición y Desarrollo del Lenguaje Musical en la Enseñanza Formal de la Música (pp. 97–107). Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música (SACCoM).
Alessandroni, N., Burcet, M. I., y Shifres, F. (2013). De libélulas, elefantes y olas marinas. La utilización de imágenes en Pedagogía Vocal: un problema de dominio. En F. Shifres, Jacquier, María de la Paz, D. Gonnet, M. I. Burcet, y R. Herrera (Eds.), Nuestro Cuerpo en Nuestra Música. Actas del 11º ECCoM (pp. 9–14). Buenos Aires: Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música (SACCoM).
Alessandroni, N., y Shifres, F. (2014). Aportes de la Cognición Musical a la construcción epistemológica de la Pedagogía Vocal: pensamiento metafórico y significación. En Actas de las III Jornadas de la Escuela de Música 2014: “Música Latinoamericana, tradición e innovación”. Rosario: Universidad Nacional de Rosario.
Barcelona, A. (Ed.). (2000). Metaphor and Metonymy at the Crossroads. A Cognitive Perspective. Berlin: Mouton de Gruyter.
Barnden, J. A. (2010). Metaphor and metonymy: Making their connections more slippery. Cognitive Linguistics, 21(1), 1–34. doi:10.1515/cogl.2010.001
Boersma, P., y Weenink, D. (2014). Praat: doing phonetics by computer. Recuperado a partir de http://www.praat.org/
Bunch Dayme, M. (2009). Dynamics of the Singing Voice (5th Editio). New York: Springer-Verlag/Wien.
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I., y Zabala, A. (1997). El constructivismo en el aula. Barcelona: Grao.
Davis, S. G. (2010). Metaphorical process and the birth of meaningful musical rationality in beginning instrumentalists. Research Studies in Music Education, 32(1), 3–21. http://doi.org/10.1177/1321103X10373055.
Elliot, M. (2006). Singing in Style. New Haven y London: Yale University Press.
Forceville, C., y Urios-Aparisi, E. (Eds.). (2009). Applications of cognitive linguistics. Multimodal Metaphor. Berlin / New York: Mouton de Gruyter.
Frost, N. (2011). Qualitative research methods in psychology: Combining core approaches. Maidenhead / New York: Open University Press.
Furnó, S., y Mauléon, C. (1996). El “appoggio” en el canto: un estudio preliminar sobre posibles formas de medición. Arte e Investigación, 1(1), 80–85.
Gainza, V. d. (2002). Pedagogía musical: dos décadas de pensamiento y acción educativa. Buenos Aires: Lumen.
Haser, V. (1973/2005). Metaphor, Metonymy, and Experientialist Philosophy. Berlin: Mouton de Gruyter.
Jestley, J. A. (2011). Metaphorical and Non-Metaphorical Imagery Use in Vocal Pedagogy: An Investigation of Underlying Cognitive Organisational Constructs. University of British Columbia.
Kimmel, M. (2010). Why we mix metaphors (and mix them well): Discourse coherence, conceptual metaphor, and beyond. Journal of Pragmatics, 42(1), 97–115. doi:10.1016/j.pragma.2009.05.017
Koller, V. (2009). Brand images: Multimodal metaphor in corporate branding messages. En Forceville, C., y Urios-Aparisi, E. (Eds.). (2009). Applications of cognitive linguistics. Multimodal Metaphor (pp.45-72). Berlin / New York: Mouton de Gruyter.
Koller, Veronika (2006) Of critical importance: using corpora to study metaphor in business media discourse. En Corpus-Based Approaches to Metaphor and Metonymy. Trends in linguistics. Studies and monographs (171) (pp.229-257). Mouton de Gruyter, Berlin.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor. A Practical Introduction. New York: Oxford University Press.
Lakoff, G., y Johnson, M. L. (1980/2003). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G., y Johnson, M. L. (1999). Philosophy in the Flesh. New York: Basic Books - Perseus Books Group.
Lamperti, F. (1864). Guida teorico-pratica-elementare per lo studio del canto. Milano-Napoli: R. Stabilimento. Tito di Gio. Ricordi.
Miller, R. (1986). The Structure of Singing. System and Art in Vocal Technique. New York: Schirmer Books.
Miller, R. (1996). On the Art of Singing. New York: Oxford University Press.
Miller, R. (2004). Solutions for Singers: Tools for Performers and Teachers. USA: Oxford University Press.
Moorcroft, L. (2007). Directional imagery in voice production. In Proceedings of the Inaugural International Conference on Music Communication Science (pp. 103–106). Sydney, Australia.
Morales Villar, M. C. (2011). La fuerza motriz de la voz: la respiración en los tratados españoles de canto del siglo XIX. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, (9), 1–11.
Nafisi, J. (2013). Gesture and body-movement as teaching and learning tools in the classical voice lesson: a survey into current practice. British Journal of Music Education, 30(3), 347–367. http://doi.org/10.1017/S0265051712000551.
Overby, L. (1990). The use of imagery by dance teachers - Development and implementation of two research instruments. Journal of Physical education, Recreation and Dance,February, 24–27.
Rabine, E. (2002). Educación funcional de la voz. Método Rabine. Buenos Aires: Centro de Trabajo Vocal.
Richardson, A. (1983). Imagery: Current theory, research, and application. Imagery: Current theory, research, and application. USA: John Wiley y Sons.
Shewell, C. (2009). Voice Work. Art and Science in Changing Voices. United Kingdom: Wiley-Blackwell.
Sonninen, A., Laukkanen, A., Karma, K., y Hurme, P. (2005). Evaluation of Support in Singing. Journal of Voice, 19(2), 223–237. doi:10.1016/j.jvoice.2004.08.003
Stark, J. A. (1999). Bel Canto: A History of Vocal Pedagogy. Toronto, Buffalo: University of Toronto Press. Recuperado desde http://www.deslibris.ca/ID/418351
Stark, J. A. (1999). Bel Canto: A History of Vocal Pedagogy. Toronto, Buffalo: University of Toronto Press. Recuperado desde http://www.deslibris.ca/ID/418351
Stefanowitsch, A., y Gries, S. T. (2006). Corpus-based approaches to metaphor and metonymy. Trends in linguistics. Studies and monographs: Vol. 171. Berlin, New York: M. de Gruyter.
Vennard, W. (1968). Singing: The Mechanism and the Technic. New York: Carl Fischer.
Ware, C. (1998). Basics of Vocal Pedagogy: The Foundations and Process of Singing. New York: McGraw-Hill.
White, B. D. (1985). Singing Techniques and Vocal Pedagogy. Volume I (Tésis Doctoral). University of Surrey.
Xu, C., y Wu, Y. (2014). Metaphors in the perspective of argumentation. Journal of Pragmatics, 62, 68–76. doi:10.1016/j.pragma.2013.12.004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Epistemus los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Epistemus depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.