Fidelity of localization in trajectories of acousmatic versus visualized sorround sound

Authors

  • Fabian Esteban Luna UNTreF

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.6.4214.1

Keywords:

sorround sound, acousmatics, audiovisualization, transmodality

Abstract

The experiment sought to measure and compare the degree of precision that participants put into practice to identify trajectories of sorround sound emission sources experienced in an acousmatic and audiovisual way. The work is part of the field of studies on transmodality. In particular regarding those investigations that have focused on the correspondences between listening and visualization. In this context, we developed a platform for acousmatic music reproduction (Luna, 2015, 2016) in order to promote an alternative mode of presentation in concert for this type of works (Prager, 2012, Truax, 1999, Tutschku, 2001). The proposal combines the fields of surround sound diffusion, as well as lightrround, in synchrony with the propagation of vibratory modes (sensurround) also aimed at the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fabian Esteban Luna, UNTreF

Compositor. Candidato a Magister en Psicología de la música. Facultad de Bellas Artes. UNLP. Miembro de grupos de investigación en la UNTreF. Profesor en programas de grado en diferentes universidades (UNTreF, UADE), e instituciones en música (CSMCBA A. Piazzolla y ESEAM J. P. Esnaola). Integró la conducción académica (2003- 2013) de la carrera en Productor de Artes Electroacústicas – Instituto de Tecnología ORT. Se orientó a la música electroacústica, con obras acusmáticas y medios mixtos. Fundador (2007) de la red Poliedro, para la composición musical colaborativa mediada a través de la web. Sus piezas fueron registradas en sellos discográficos de la UNLa Vol. III, RedASLA/CMMAS Vol. II/III, Fund. Telefónica, y UNTreF/CEIArtE. Es autor de Diseño de sonido para pro­ducciones audiovisuales. Estrategias aplicadas por sus realizadores y teorías afines(Edit. Club Burton, 2016).

References

Bahrick, L. E. (1987) Infants’ intermodal perception of two levels of temporal structure in natural events. Infant Behavior and Development, Núm. 10. USA: pp. 387–416. http://infantlab.fiu.edu/articles/Bahrick%20(1987)%20-%20IBD%20-%20Temporal%20Macro%20and%20Micro%20Structure.pdf

Bahrick, L. E. y Lickliter, R. (2000) Intersensory redundance guides attentional selectivity and perceptual learning in infancy. Developmental Psychology, Num. 2 (36) USA: pp. 190-201. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2704001/pdf/nihms122617.pdf (última visualización 22/3/2014).

Brown, A.D., Stecker, G.C. y Tollin, D.J.(2015) The precedence effect in sound localization. J. Assoc. Res. Otolaryngol 16(1): 1-28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/citedby/ (última visualización 2/4/2015).

Cetta, Pablo (2007) Un modelo para la simulación del espacio en música. Buenos Aires: Educa.

Damaske, P. y Wagener, B. (1969) Investigations on directional hearing using a dummy head. Acustica 21, pp. 30-35.

Harima, Toshio, Yoiti Suzuki y Toshio Sone (1994) Critical rotational speed for a rotating sound image. Journal Acoustic Soc. Japan (E) 15,3. pp. 207-209. https://www.jstage.jst.go.jp/article/ast1980/15/3/15_3_207/_pdf (última visualización 15/11/2016)

Landy, Leigh (1990) Is more than three decades of computer music reaching the public it deerves?. In Proceeding of the 1990 International Computer Music Conference. Glasgow. Pp. 369-372.

Lewkowicz, David J. (1992) Infants’ responsiveness to the auditory and visual attributes of a sounding/moving stimulus. Perception & Psychophysics, 52, pp. 519-528. http://psy2.fau.edu/~lewkowicz/sci_files/Articles/AnimSensDom.pdf (última visualización 10/9/2013)

Luna, Fabian E. (2015) Una plataforma de reproducción de obras acusmáticas y su exploración transmodal. Actas del 12mo Encuentro de Ciencias Cognitivas de la Música. La experiencia musical: cuerpo, tiempo y sonido en el escenario de nuestra mente. Buenos Aires: SACCoM. pp. 68-69.

_________ (2016) Plataforma de producciones acusmáticas y su vinculación transmodal. Epistemus. Revista de estudios en música, cognición y cultura, [S.I.], Vol. 3. N. 2. Buenos Aires: SACCoM. pp. 9-29.

Prager, Jonathan (2012) L´Interpretation acousmatique. Fondements artistiques et techniques de l´interpretation des ceuvres acosumatiques en concert. http://www.inagrm.com/sites/default/files/Interpretation-acousmatique_0.pdf (última visualización 5/3/2014)

Roffler, S. y Butler, R. (1968) Localization of tonal stimuli in the vertical plane. J.A.S.A. 43, 1260-1266.

Truax, Barry (1999) Composition and diffusion: space in sound in space. En Organised Sound. 3 (2) pp. 141-146.

Tutschku, Hans (2001) On the interpretation of multichannel electroacoustic works. On loudspeaker orchestras: some thoughts on the GRM acousmonium and BEAST, Germany. http://www.tutschku.com/content/interpretation.en.php?lang=en (última visualización 12/4/2013)

Weale, B. y Landy, L. (2010) El proyecto Intención/Recepción y su relación en el campo de la producción y en el de la educación musical. En En el límite. Escritos sobre arte y tecnología. Buenos Aires: CEPSA/UNLa. pp. 23-34.

Published

2018-07-22

How to Cite

Luna, F. E. (2018). Fidelity of localization in trajectories of acousmatic versus visualized sorround sound. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 6(1), 76–96. https://doi.org/10.21932/epistemus.6.4214.1

Issue

Section

Artículos originales de investigación