Urban foyers. Theaters for opera on the river coast of Rio de la Plata area (1852-1908). Work in progress
DOI:
https://doi.org/10.24215/24226483e054Keywords:
Opera houses, Architecture in Latin America, Urban spaces, HallsAbstract
Between the management for the construction of the first Colon Theater of Buenos Aires in 1852 and the inauguration of the second one in 1908, a period is framed that has influenced in different degree on the realization of a series of theaters for opera in Argentina. A particular accent - although not exclusive - is recognized in the growing appearance of architectures that allowed to presentshows of a genre that was gaining popularity. The intermediate or smaller cities that were undergoing rapid transformations as a result of the influx of immigrants, especially along the river coast between the Paraná and Uruguay rivers, undertook the construction of auditoriums suitable for these artistic manifestations in various ways. Being necessarily oriented towards the demands of a society in the process of formation, they acquired the character of urban foyers, meeting places that, through the opera, articulated the architecture, the social encounter, the street and the city.
Downloads
Metrics
References
Aliata, F. (2013b). Entre la Federación y el Estado Oriental. La arquitectura de Carlo Zucchi en el Río de la Plata (1827- 1842). En: Crolla, A. C., (dir.) Las migraciones
ítalo–rioplatenses. Memoria cultural, literatura y territorialidades. Santa Fe, Secretaría de Extensión, Universidad Nacional del Litoral. Recuperado de: http://www.fhuc.unl.edu.ar/portalgringo/crear/gringa/publicacionesonline/Las_migraciones_italo_rioplatenses.pdf
Aliata, F. (dir.) (2009c). Carlos Zucchi : arquitectura, decoraciones urbanas, monumentos, La Plata, Ediciones Ar.T Digital.
Barcina, F. (2005). Lorenzo Siegerist: Precursor de la Modernidad en la arquitectura argentina. En: CEDODAL, (ed.) Alemanes en la Arquitectura Rioplatense. Buenos Aires, 2005.
Benzecry, C. (2014). An opera house for the "Paris of South America": pathways to the institutionalization of high culture. Theory and Society, Vol. 43, No. 2 (March), pp. 169-196.
Blondel, J. F. (1756). Architecture françoise, ouRecueil des plans, élévations, coupes et profils des églises, maisonsroyales, palais, hôtels&édifices les plus considérables de Paris, T. 1, Paris, Jombay. Recuperado de: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k108033j/f44.item.r=theatre
Böhm, M., Grementieri, F. (2017). Buenos Aires capital del espectáculo. Buenos Aires, Larrivière.
Bosch, M. (1910). Historia del teatro en Buenos Aires. Buenos Aires: Establecimiento Tipográfico El Comercio.
Ceva, M. (2012) El ciclo de la inmigración. En: Otero, H. (dir.) Población, ambiente y territorio. Colección Historia dela provincia de Buenos Aires. Tomo I. pp. 309-336.
Chervo, S. (1978). Radiografía de San Nicolás de los Arroyos. La historia, el pensamiento y la acción en más de dos siglos de la vida arroyense organizada. Tomo VI, Teatro municipal “Rafael de Aguiar”. Reseña histórica, artístico-cultural. 1908-1978. San Nicolás de los Arroyos, 1978. Municipalidad de San Nicolás de los Arroyos.
Devoto, F.; Rosoli, g. (eds.) (2000). La inmigración italiana en la Argentina, Buenos Aires, Biblos.
Di Sarli, N. (2013). Historia del teatro en el período fundacional de La Plata (1890 –1930): identidad urbana y proyecto artístico. (Tesis de maestría). Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/36340?show=full
Djenderedjian, J. (2008) Expansión agrícola y colonización en Entre Ríos, 1850-1890. Desarrollo Económico, Vol. 47, No. 188 (Ene - Mar., 2008), pp. 577-606
El nuevo Teatro Colón (1899). Revista La Ingeniería. No. 36, pp. 528-530.
Gayol, S. (2007). Sociabilidad en Buenos Aires: hombres, honor y cafés, 1862-1910. Buenos Aires: Ediciones del Signo.
Guillamón, G. (2015). La cultura porteña y la Sociedad del Buen Gusto: una aproximación desde los escritos de fray Camilo Henríquez en El Censor. Coordenadas. Revista de Historia local y regional. (Vol 2, No 1)
Recuperado de: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/coordenadas/article/view/6782
Gómez, J. E. (2009). Los teatros plurales en la Capital: Buenos Aires, 1880-1914. (Tesis del Doctorado inédita). Doctorado en Historia de la Universidad Torcuato Di Tella.
Liernur, J. F. (2001a). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes.
Liernur, J. F. (1992b). Una ciudad efímera. Consideraciones sobre las características materiales de Buenos Aires en la segunda mitad del siglo XIX. Estudios sociales (2). Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/ojs/index.php/EstudiosSociales/article/viewFile/1998/3018
Lindenberger, H. (2007)Opera and Society (assuming a relationship). En: Johnson V, Fulcher, J., Ertman T. Opera and Society in Italy and France from Monteverdi to
Bourdieu. New York, Cambridge University Press, pp. 295-311.
Mari, O. (s.f.).Origen, organización y urbanización de la ciudad de Goya, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional del Nordeste. Recuperado de http://www.unne.edu.ar/unnevieja/Web/cyt/cyt/humanidades/h-022.pdf
Pellegrini, C. E. (1860). Teatro Colón. Revista del Plata, Segunda época, diciembre (2), pp. 24-43.
Pellettieri, O. dir. (2005). Historia del teatro argentino en las provincias. Buenos Aires: Galerna, Instituto Nacional del Teatro.
Riall, L. (2007). Garibaldi: Invention of a Hero. New Haven: Yale University Press.
Sábato, H. (1999). La vida pública en Buenos Aires. En: Bonaudo, M. (dir), Nueva Historia Argentina. Liberalismo, estado y orden burgués (1852-1880), Tomo 4, Buenos Aires, Sudamericana.
Roldán, D. (2017). La producción del municipio. Construcción, reforma y disputas en el gobierno de la ciudad de rosario (1872-935). En: Bonaudo, M. Representaciones de la política. Provincias, territorios y municipios (1860-1955). Buenos Aires, Imago Mundi, pp. 125-158.
Salgado, S. (2003). The TeatroSolís: 150 Years of Opera, Concert, and Ballet in Montevideo. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
Shmidt, C. (2012). Palacios sin reyes. Arquitectura para la ‘capital permanente’. Buenos Aires, 1880-1888. Rosario. Prohistoria.
Sorba, Carlotta (2001). Teatri. L’Italia del melodrammanell’età del Risorgimento, Bologna, IlMulino.
Sors, O. (s. f.) Los 140 años del Teatro 3 de Febrero (1852-1992), mimeo.
Sors, O. (1981). Paraná dos siglos y cuarto de su evolución urbana 1730-1955. Paraná: Colmegna.
Zeberio, B. (1999). El mundo rural en cambio. En: Bonaudo, M. (dir), Nueva Historia Argentina. Liberalismo, estado y orden burgués (1852-1880), Tomo 4, Buenos Aires, Sudamericana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.