Exploring the concept of teaching position. A possible interpretation of the teaching work of physical education teachers in socio-educational programs
Keywords:
teaching positions, Physical Education teachers, work teach, socio-educational programsAbstract
This article develops the concept of teaching position [1] for the study of the teaching work of Physical Education (PE) teachers in socio-educational programs, particularly Child Activity Centers (CAI). The article presents the relevance and novelty that these theoretical concepts represent for the field of Physical Education from exercising a break with those foundational conceptions and proposes some provisional conclusions of the research in progress, namely: that the discourse of socio-educational policy questions the teaching work of PE teachers, that the notions of inclusion about bodily practices hybridize discourses of the educational path with democratizing, moralizing or paternalistic political discourses and that, finally, teaching positions that identify with the role of teacher prevail and teaching.
References
M. Southwell y A. Vassiliades. “El concepto de posición docente: notas conceptuales y metodológicas” Educación, Lenguaje y Sociedad ISSN 1668-4753 Vol. XI Nº 11, 2014, 163-187.
M. Southwell “El Análisis Político del Discurso y la cuestión de la politicidad de la educación” en Padierna Jiménez, M. y García Contreras M. (coord.). Programa de Análisis Político de Discurso e Investigación- México, D.F.: Plaza y Valdés. 2017, 109-131.
A. Vassiliades. Regulaciones del trabajo de enseñar en la provincia de Buenos Aires: posiciones docentes frente a la desigualdad social y educativa. [Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. Repositorio institucional – Facultad de filosofía y letras (UBA). 2012.
E. Laclau. Emancipación y diferencia. Buenos Aires: Ariel. 1996.
M. Southwell “Lo social como interpelación a la pedagogía: mujeres educadoras en disputa con sus épocas” en Krichesky, M. (comp.) Cuadernos de trabajo # 2 año 1: Pedagogía social y educación popular: perspectivas y estrategias sobre la inclusión y el derecho a la educación. Buenos Aires, UNIPE: editorial universitaria. 2011, 23-36.
C. Mouffe. “Hegemonía, política e ideología” en Labastida, J. y Del Campo, M. (coord.) Hegemonía y alternativas políticas en América Latina. México DF: Editorial siglo XXI. 1985.
Ministerio de Educación de la Nación. “Centros de Actividades Infantiles – CAI”. Buenos Aires. 2010.
A. Levoratti. “Educación física, deporte y recreación en las políticas públicas. Un análisis de su inscripción en la agenda de temas de revistas científicas de Argentina, Brasil y Colombia (2004-2014)”. Lúdica Pedagógica, 21 2015, 11-17.
N. Carriquiriborde. “Perspectivas teóricas sobre as desigualdades sociais: contribuições para a análise de políticas compensatórias e socioeducativas na Argentina”. Revista Exitus, 10(1), 2020, 1-30. Disponible en: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1450
N. Carriquiriborde. Un recorrido por las políticas públicas destinadas a la desigualdad socioeducativa en Argentina: De los noventa al 2015. 4º Congreso Latinoamericano de Estudiantes de Posgrado en Ciencias Sociales, 8 al 10 de julio de 2020, Ciudad de México, México. América Latina en movimiento. Debates y reflexiones desde las ciencias sociales al cierre de la segunda década del siglo XXI. EN: Memorias. DF México: FLACSO. 2021 Disponible en:
https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.14082/ev.14082.pdf








