Traces of classical architecture in the Martin Fierro Amphitheatre, a cultural referent of the 20th Century
Keywords:
Amphitheatre, Cultural Heritage, History, Classical Architecture, Scenic InnovationAbstract
Historical-patrimonial assets treasure the legacy of previous generations. Therefore, an analysis in context is essential to preserve or carry out project interventions committed to this testimony. Preliminary research allows defining their historical role, symbolic value, and contribution to memory.
The Martín Fierro Amphitheatre in La Plata, which is part of the Paseo del Bosque since the middle of the 20th century, requires a comprehensive intervention for its reintegration into contemporary life that contemplates, among other issues, its historical footprint and unique values.
Surveying and analysing historically the architectural cultural heritage of the Amphitheatre, a documentary research is developed to address the different variables – such as urban-environmental, sociocultural, political-economical and architectural – that intervened in its construction; and the definition of its various layers: as an architectural piece, as part of the landscape and as a cultural landmark in the city.
Analysing its genesis and possible contradictions allows us to investigate why an amphitheatre built in 1949 is foreign to the scenic innovations of the avant-garde of the beginning of the century and modern architecture in general. As well as an innovative space, cultural landmark for La Plata society that deserves its rehabilitation, updating and consequent perpetuity.
Downloads
References
H. Spinetto, “El teatro, caja de resonancia cultural,” en Patrimonio Argentino V.1: Teatros, cines y auditorios, B. González Montaner, J. N. Bozzano, Ed. Arte gráfico Editorial Argentino: Buenos Aires, 2012, 16-23.
J.A. Morosi, F. De Terán, La Plata: ciudad nueva ciudad antigua: historia, forma y estructura de un espacio urbano singular, Instituto de Estudios de Administración Local. Madrid, UNLP, 1983.
M. Jurado, “Ambientalismo y monumentalidad” en Guías de Arquitectura Latinoamericanas, B. González Montaner, Ed. Clarín, Diario de Arquitectura: La Plata, 2008.
E. Gentile (Dir.), F. Gandolfi (Codir.) “De la ciudad ideal a la ciudad real: La plata en su cartografía 1832-1938,” Informe proyecto de Investigación, IDEHAB-FAU, UNLP, La Plata, 2001.
V. Iturria, et al., “Propuesta de intervención integral para el proyecto de rehabilitación y rescate del teatro Martín Fierro,” Libro de Actas, XIII Congreso Internacional de Rehabilitación del Patrimonio Arquitectónico y Edificado, Tetuán, 2016.
M. García Falcó, P. Méndez, “Informe Estadístico Regional INCAA 2016”, Informe Estadístico Regional. INCAA, Argentina, 2016.
N. Di Sarli, “Historia del teatro en el período fundacional de La Plata (1890- 1930): Identidad urbana y proyecto artístico,” Tesis de Maestría
en Estética y Teoría de las Artes, Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata, La Plata, 2013.
Y. A. Leonardi, “El teatro oficial durante el primer peronismo: Nuevos espacios para un nuevo público,” Ponencia, V Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata, 2008.
J. C. Torre, T. Pastoriza, “La democratización del bienestar,” en Nueva Historia Argentina. Vol. VIII. Los años peronistas (1943-1955), J.C. Torre (Dir.), Ed. Sudamericana: Buenos Aires, 2002, 257-313.
Y. A. Leonardi, “El campo teatral durante la primera gestión peronista: autonomía, polémica y polarización,” en Territorios teatrales, O. Pellettieri (Dir.). Editorial Galerna: Buenos Aires, 2012, 149-158.
A. Ballent, “Las huellas de la política-Arquitectura, Vivienda y ciudad, en las propuestas del peronismo. Buenos Aires, 1945-1955. Vol 2,” Tesis de doctorado, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 1997.
A. Babaglio, Anfiteatro Martín Fierro, un Patrimonio en Riesgo. La Plata: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP), 2020.
D. Van Zanten, “Composición arquitectónica en la Ecole des Beaux-Arts. De Charles Percier a Charles Garnier,” en The Architecture of the Ecole des Beaux-Arts, Museum of Modern Art. A. Drexler (Ed.), V. Bonicatto, A. Gomez Pintus, E. Gentile (Tr.). Nueva York, Museum of Modern Art, 1977.
J. F. Liernur, F. Aliata, Diccionario de arquitectura en la Argentina V.4. Buenos Aires: AGEA, 2004.
P. I. Lacunzi, “El nuevo papel del Estado en la Argentina peronista: Mercante y el Plan Trienal de Trabajos Públicos en la Provincia de Buenos Aires (1947-1949),” Anuario del Instituto de Historia Argentina, N°4, 2004, 101-126.
E. F. Catalano, et al, “Auditorium de la Ciudad de Buenos Aires,” Revista de Arquitectura, n°330, SCA, 1948, 168-181.
D. Ramos Correas, “Gran teatro al aire libre,” Revista de Arquitectura, n°330, SCA, 1948, 188-194.
R. Karman, “Arquitectura cuarto curso. Tema: Un Teatro al Aire Libre,” Revista de Arquitectura, n°180, SCA, 1935, 542
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-25 (2)
- 2022-07-25 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agostina Lelia Babaglio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.