Academic peer tutoring as a strategy for orientation, accompaniment and student retention at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e092

Keywords:

university guidance, academic tutoring, collaborative learning, student persistence, inclusive education

Abstract

Higher education in Latin America faces challenges such as massification, student heterogeneity and high rates of early withdrawal, which call for comprehensive strategies that integrate academic and socio-emotional support. In this context, academic peer tutoring (TEP-A) has emerged as an effective tool that promotes horizontal collaboration among students, facilitating content comprehension, the development of study habits, and institutional integration. Experiences in universities across the Latin American region, including Universidad de la República (Udelar), show significant improvements in retention, academic performance and sense of belonging, particularly among students from vulnerable backgrounds. At Facultad de Ciencias Económicas y de Administración (FCEA, Udelar), TEP-A initiatives are part of an institutional project aimed at strengthening the initial cycle and reducing student attrition. Empirical evidence from 2024 and 2025 demonstrates positive impacts on both pass and persistence rates, as well as on the development of transversal skills among tutors and tutees. Well-structured programs, which include tutor training, faculty monitoring, and continuous evaluation, yield sustainable and equitable outcomes. In sum, TEP-A constitutes a strategic educational policy that integrates academic support, student wellbeing, and collaborative learning, contributing to more inclusive and successful university pathways.

Author Biographies

  • Gabriela Bello, Universidad de la República, Uruguay

    Licenciada en Psicología. Doctoranda en Psicología por la Universidad Nacional de La Plata. Profesora adjunta de la Unidad de Apoyo a la Enseñanza (Universidad de la República, Uruguay).

  • Estefani Camacho, Universidad de la República, Uruguay

    Ingeniera agrónoma. Maestranda en Ciencias Biológicas por la Universidad de la República, Uruguay. Asistente en la Unidad de Apoyo a la Enseñanza (Universidad de la República). 

  • Elena Vernazza, Universidad de la República, Uruguay

    Licenciada en Estadística. Magíster en Análisis Avanzado de Datos Multivariantes (Universidad de Salamanca, España). Profesora adjunta de la Unidad de Planificación, Evaluación y Monitoreo y asistente de la Unidad de Apoyo a la Enseñanza (Universidad de la República, Uruguay).

  • Verónica Mallo, Universidad de la República, Uruguay

    Tecnóloga en Gestión Universitaria. Ayudante en la Unidad de Apoyo a la Enseñanza (Universidad de la República, Uruguay).

References

Barbosa-Herrera, J. C y Barbosa-Chacón, J. W. (2019). La tutoría entre pares: una mirada al contexto universitario en Latinoamérica. Revista Espacios, 40(15), 30.

Carabajal, S. (2014). La permanencia del estudiante durante el año de ingreso a la Universidad de la República. Una construcción colectiva. InterCambios, 1(1), 73-81.

Duran Gisbert, D., Flores Coll, M. y Valdebenito Zambrano, V. (2015). Tutoría entre iguales. Concepto y práctica como metodología para la educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 23–40.

Ezcurra, A. M. (2011). Igualdad en educación superior: un desafío mundial. Instituto de Estudios y Capacitación de la Federación Nacional de Docentes Universitarios y Universidad Nacional de General Sarmiento.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Smith, K. A. (2014). Cooperative learning: Improving university instruction by basing practice on validated theory. Journal of Excellence in College Teaching, 25(3-4), 85-118.

López-Higuera, A., Prado-Mosquera, D. M., Cajas-Paz, E. Y., Chois-Lenis, P. M. y Casas-Bustillo, A. C. (2017). Percepciones sobre la tutoría entre pares en escritura académica. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 165–184. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.ptpe

Mosca, A. y Santiviago, C. (Eds.). (2010). Tutorías de estudiantes. Tutorías entre pares. Universidad de la República, Comisión Sectorial de Enseñanza.

Tinto, V. (1994). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. (2ª ed.). University of Chicago Press.

Topping, K. J. (1996). The effectiveness of peer tutoring in further and higher education: A typology and review of the literature. Higher Education, (32), 321–345. https://doi.org/10.1007/BF00138870

Unidad de Planificación, Evaluación y Monitoreo. (2024). Informe de indicadores de monitoreo 2012- 2024: estudiantes y egresados de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República.

Downloads

Published

2025-12-10

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria

How to Cite

Bello, G., Camacho, E., Vernazza, E., & Mallo, V. (2025). Academic peer tutoring as a strategy for orientation, accompaniment and student retention at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República. Orientación Y Sociedad, 25(2), e092. https://doi.org/10.24215/18518893e092