Emotional intelligence development in students of the Introductory Course in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e090Keywords:
Introductory Course, development, students, Higher Education, emotional intelligenceAbstract
Success in the personal and professional life of the human being depends to a great extent on a good level of emotional intelligence and, of course, on the knowledge and understanding in the management of emotional processes. However, in the formative process of the students of the Introductory Course managing emotions is not always taken as a priority. Therefore, one of the guidelines of this study was to contribute to the development of emotional intelligence in the students, specifically at the Introductory Course of the José Antonio Páez University, in order to achieve a balance in their training, which allows them to understand the fundamental role of emotions in daily, student and work life in higher education. Regarding methodology, the qualitative paradigm and the action research method were chosen and the following techniques were used: observation, interview and survey. Results evidenced an advance in emotional understanding with the application of the action plan in three experiential spaces, which were effective in the knowledge and identification of emotions. This study also revealed the need to continue working on the way of expressing emotions, their manifestation and regulation of them.
References
Ausubel, D. P. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, (1), 1-10.
Bisquerra Alzina, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.
Cisneros, J. (2017). Educando las emociones para un mayor disfrute en el aula [Trabajo de grado]. Universidad de Carabobo.
Escurra Mayaute, L. M. y Delgado Vásquez, A. E. (2001). Inteligencia emocional y necesidad cognitiva en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 4(2), 83-95.
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94(3), 751–755. https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T. y Castejón-Costa, J. L. (2019). Desarrollando la inteligencia emocional en educación superior: evaluación de la efectividad de un programa en tres países. Educación XX1, 22(1), 161-187.
Goleman, D. (2007). Inteligencia emocional. Kairós.
Goleman, D. (2013). El cerebro y la inteligencia emocional: nuevos descubrimientos. (Trad. C. Mayor). B. De Books. (Trabajo original publicado en 2011).
Granda Granda, T. y Granda Carrión, J. (2021). Educación emocional y su vinculación en el proceso de aprendizaje en tiempos de pandemia. Orientación y Sociedad, 21(1), e034.
Grewal, D. y Salovey, P. (2005). Feeling smart: The science of emotional intelligence; a new idea in psychology has matured and shows promise of explaining how attending to emotions can help us in everyday life. American Scientist, 93(4), 330-339.
James, W. (1890). The principles of psychology. Volume I. Macmillan.
Martínez, M. (1986). La capacidad creadora y sus implicaciones para la metodología de la investigación. Psicología, 12(1-2), 37-62.
Morin, E. y Abouessalam, S. (2020). Cambiemos de vía: lecciones de la pandemia. (Trad. N. Petit). Paidós.
Piaget, J. (1996). Pensée égocentrique et pensée sociocentrique. Cahiers Internacionaux de Sociologie, 6(10), 34-49.
Ribeiro, M. A. (2025). El rol de la Universidad en el desarrollo profesional, personal y de carrera de los estudiantes. Orientación y Sociedad, 24(2), e075. https://doi.org/10.24215/18518893e075
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C. y Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, & health (pp. 125–154). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10182-006
Sandín Esteban, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw and Hill Interamericana.
Taylor, S. J. y Bodgan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. (3ª ed.). Paidós.
Tolle, E. (Director). (2008). Buscando el sentido de la vida [Documental en DVD]. Art House Movies.
Velásquez-Pérez, Y., Rose-Parra, C., Oquendo-González, E. J. y Cervera-Manjarrez, N. (2023). Inteligencia emocional, motivación y desarrollo cognitivo en estudiantes. Cienciamatria, 9(17), 4-35. https://doi.org/10.35381/cm.v9i17.1120
Vygotski, L. S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (Trad. S. Furió, 3ª ed.). Crítica. (Trabajo original publicado en 1978).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zoraida Mendez, Renora Marveli Aranguren

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















