THE GUIDANCE BETWEEN PANDEMIC AND THE FUTURE

Authors

  • Mirta Gavilán Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

pandemic, guidance, ICTs, disruptive virtuality

Abstract

The present work appears as a result of some questions emerging at the guidance field in times of the deep changes due to the pandemic caused by COVID-19. Some considerations revealed by national and foreign intellectuals related to the preventive and compulsory social isolation were selected. In view of consultations on guidance specific issues, two analysis levels have been taken into account: A) The future choices of the young, or of population groups who are in the position to choose; and how to support them in making personal, educational, labor and social projects. B) The differences between communication and information technologies and what we have called disruptive virtuality. Regarding this second topic, it arises as a consequence of the confinement and care that in this case implies the isolation and other ways of cultural, academic and political interventions due to the COVID-19 effects. In other words, it is about the massive inclusion of educational, professional, training and consumer activities through the web. Considering this modality, the main way of communication and interaction is through virtuality, generating a new way of inclusion which is diverse in itself.

An analysis of both mentioned topics is performed, taking into account their positive and negative aspects which give arise to the final conclusions of this work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirta Gavilán, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata

Doctor in Psychology.
Director of the Specialization Career in Educational and Occupational Guidance.
Postgraduate Secretary, National University of La Plata.
President of the Ibero-American Association for Educational and Labor Orientation (AIdOEL).

References

Agamben, G. (2020). La invención de una epidemia. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan (pp. 17-20). Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). Instituto de Investigaciones Políticas y Sociales.

Alconada Mon, H. (2020, abril, 26). Coronavirus. Martha Nussbaum: ‘Esta pandemia es una gran oportunidad para abrir nuestras vidas a las realidades de otros’. Diario La Nación. Recuperado de <https://www.lanacion.com.ar/el-mundo/coronavirus-martha-nussbaum-esta-pandemia-es-una-gran-oportunidad-para-abrir-nuestras-vidas-a-las-realidades-de-otros-nid2358310>

Badiou, A. (2020). Sobre la situación epidémica. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan (pp. 67-78). Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). Instituto de Investigaciones Políticas y Sociales.

Butler, J. (2020). El Capitalismo tiene sus límites. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan (pp. 59-65). Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). Instituto de Investigaciones Políticas y Sociales.

Camus, A. (2001). La peste. España: Random House. Mondadori.

Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación & Facultad de Psicología de la Universidad de La Plata. Imaginario Social-Realidad Ocupacional (1994-1998). (11H 067). Recuperado de los archivos de la Secretaria de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP).

Galindo, M. (2020). Desobediencia por tu culpa voy a sobrevivir. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan (pp. 119-127). Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). Instituto de Investigaciones Políticas y Sociales

Gavilán, M. (1997). El desempleo juvenil: evaluación de estrategias. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 43, 46-50.

Gavilán, M. (2000). Investigaciones y Elecciones de Carreras en Orientación. Revista Internacional Orientación y Sociedad, 2, 129-150.

Gavilán, M. (2015). De la salud mental a la salud integral: Aportes de la Psicología Preventiva. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Gavilán, M. (2017). La transformación de la Orientación Vocacional: hacia un nuevo Paradigma. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Gavilán, M. (2020). Orientación y Pandemia. Recuperado de <http://www.aidoel.org/novedades/orientacion-y-pandemia-dra-mirta-gavilan/>

Han, B-Ch. (2020). La emergencia viral y el mundo del mañana. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan (pp. 97-110). Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). Instituto de Investigaciones Políticas y Sociales.

Ordine, N. (2020, abril, 11). Edgar Morin: “Vivimos en un mercado planetario que no ha sabido suscitar fraternidad entre los pueblos’’. Diario El País. Recuperado de <https://elpais.com/cultura/2020-04-11/edgar-morin-vivimos-en-un-mercado-planetario-que-no-ha-sabido-suscitar-fraternidad-entre-los-pueblos.html

Repetto, E. & Malik, B. (1998). Nuevas tecnologías aplicadas a la orientación. En R. Bisquerra (Coord.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (pp.363-376). Buenos Aires: Editorial Praxis.

Sarlo, B. (2020, marzo, 15). “Pandemia y soja”. Diario Perfil. Recuperado de <https://www.perfil.com/noticias/columnistas/pandemia-y-soja.phtml.>

Sobrado Fernández, L., Ceinos Sanz, C. & García Murias, R. (2015). Utilización de las TIC en orientación profesional: Experiencias innovadoras. REMO: Revista Mexicana de Orientación, IX (23), 1-10.

Steinberg, C. & Tófalo, A. (2015). Programa TICs y Educación Básica: Las TICs y la Educación Secundaria en la Argentina. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF. Buenos Aires.

Watts, A. (2000). Desarrollo Vocacional y Política Pública. Revista Internacional Orientación y Sociedad, 2, 17-32.

Žižek, S. (2020). El coronavirus es un golpe al capitalismo al estilo de ‘Kill Bill’ y podría conducir a la reinvención del comunismo. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan (pp. 21-28). Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). Instituto de Investigaciones Políticas y Sociales.

Published

2020-07-13

How to Cite

Gavilán, M. (2020). THE GUIDANCE BETWEEN PANDEMIC AND THE FUTURE. Orientación Y Sociedad, 20(1), e018. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/10238