Visual resources for accompanying university learning and study

Authors

  • María Agustina Rocca Facultad de Ciencias Económicas (FCE), Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Keywords:

university environment, meaningful learning, metacognition, study habits, educational orientation

Abstract

Unidad Pedagógica [Pedagogical Area], which belongs to the Secretariat of Academic Affairs of the School of Economic Sciences of the National University of La Plata, aims to guide students in their difficulties with study and to provide permanent pedagogical advice to teachers. One of its lines of action is Espacio Estudiantes [Student Space], which focuses on the guidance of Economic Sciences’ students in their academic careers. The proposals to guide the students include activities such as workshops, conferences, individual meetings, among others. This paper presents two proposals that account for the work carried out in Espacio Estudiantes, the creation of two visual materials, as a result of the transformations in the ways of studying and learning that were imposed in the pandemic during the year 2020. The form of accompaniment of the Unidad Pedagógica was reconsidered to adapt to the new modality. "A practical calendar for the subjects" seeks to accompany the processes of construction of a personal style of studying of university students. The other material is called "Visual aids" and is a resource with self-instruction guides to perform individually and promote autonomous learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Agustina Rocca, Facultad de Ciencias Económicas (FCE), Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad de Flores; diplomada en Educación Emocional, Planificación en el Aprendizaje por la Universidad de Villa María Córdoba y tallerista en el Centro Educativo Terapéutico de la Fundación EICE. Desde el 2012 forma parte del equipo de la Unidad Pedagógica de la FCE-UNLP. Es, además, miembro de proyectos de investigación y se desempeña en el ámbito de la clínica de niños y adolescentes.

References

Carlino, P. (2005). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: obstáculos y bienvenida a una cultura nueva. En B. Castañeda Góez y J. Ossa Londoño (Eds.), Por los caminos de los semilleros de investigación (pp. 69-79). Biogénesis, Fondo Editorial.

Flavell, J.H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En L.B. Resnic (Ed.), The nature of intelligence (pp. 231-235). L.J. Eribaum.

Malaisi, L, J.J. (2021). Diplomatura en Educación Emocional. Módulo 1. Instituto de Extensión UNVM. Universidad Villa María Córdoba.

Mateos, M. (2001). Metacognición y educación. Aique Grupo Editor S.A.

Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Editorial Popular.

Pintrich, P. R. (1989). The dynamic interplay of student motivation and cognition in the college classroom. En C. Ames y M. L. Maher (Eds.), Advances in motivation and achievement (vol.6). JAI Press.

Rocca, M, A. (2018). La construcción del oficio de estudiante universitario: los hábitos de estudio, la comprensión lectora y la motivación. Su indagación en el primer año de la Facultad de Ciencias Económicas de la UNLP [tesina]. Universidad de Flores.

Rocca, M. A. (2020) Agenda práctica para las materias [material didáctico]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/114847

Terigi, F. (2010, 23 de febrero). Las cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares [conferencia]. Jornada de apertura del ciclo lectivo 2010, Santa Rosa, La Pampa, Argentina.

Tresca, M. (2012). Enseñar a estudiar a niños y adolescentes: cómo desarrollar estrategias y hábitos para el aprendizaje. Noveduc.

Velázquez, J. (1961). Curso elemental de psicología. Selector.

Published

2021-12-20

How to Cite

Rocca, M. A. (2021). Visual resources for accompanying university learning and study. Orientación Y Sociedad, 21(2), e042. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/13153

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria