Role of ICT in the guidance in times of the COVID-19 pandemic

Authors

  • Luis M. Sobrado Fernández Universidad de Santiago de Compostela, España

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e043

Keywords:

virtual guidance, COVID-19 pandemic, information and communication technologies, distance guidance, digital gap

Abstract

This research paper reviews and reflects on the use of information and communication technologies (ICT) during the COVID-19 pandemic in the processes, development and implementation of educational and labour guidance in social, pedagogical and professional contexts. The theoretical references are based on the international studies of the European Center of Professional Development (CEDEFOP) et al. (2020), UNESCO et al. (2021), the Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD,  Mann et al. (2020); Reimers y Schleicher, 2020), the Economic Comission for Latin America and the Caribbean  (CEPAL, 2020) and the researches of Sobrado Fernandez et al. (2012), Sobrado and Ceinos (2001), Sobrado and Cortés (2009), Tejedor et al. (2021), Reimers (2022) and Reamers’ and Marmolejo (2022). The research methodology used was a descriptive one of a comparative nature for the various international settings and that of competence analysis in ICT in the processes of educational and professional guidance. As an essential conclusion, we can mention the need to integrate conventional guidance with online guidance in the future, highlighting the relevance of the latter in guidance processes during the coronavirus pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis M. Sobrado Fernández, Universidad de Santiago de Compostela, España

Doctor en Pedagogía y catedrático de la Universidad de Santiago de Compostela (España).

References

Cabero-Almenara, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24, 1-3.

Castells, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura (vol. I: La sociedad red). Alianza.

Centro Europeo de Desarrollo Profesional, Comisión Europea, Fundación Europea para la Formación e International Centre for Career Development and Public Policy (2021). Career guidance policy and practice in the pandemic. Results of a joint international survey June to August 2020. http://data.europa.eu/doi/10.2801/318103/

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL, 2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Granda Granda, T. y Granda Carrión, J. (2021). Educación emocional y su vinculación en el proceso de aprendizaje en tiempos de pandemia. Orientación y Sociedad, 21(1), e034.

Mann, A., Denis, V. y Percy, C. (2020). Career ready? How schools can better prepare young people for working life in the era of COVID-19. OECD Education Working Papers, 241. https://doi.org/10.1787/e1503534-en

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Comisión Europea, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, Comisión Europea, Organización Internacional del Trabajo, Fundación Europea para la Formación y European Centre for the Development of Vocational Training (2021). Invertir en la orientación profesional.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378215_spa

Reimers, F. (Ed.). (2022). Primary and secondary education during COVID-19. Springer.

Reimers, F. y Marmolejo, F. (Eds.). (2022). University and school collaborations during a pandemic. Springer.

Reimers, F. y Schleicher, A. (2020). Schooling disrupted. Schooling rethought. How the COVID-19 pandemic is changing education. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/education_continuity_v3.pdf

Sobrado, L. y Ceinos, C. (2011). Tecnologías de la información y comunicación. Biblioteca Nueva.

Sobrado, L. y Cortés, A. (Coords.). (2009). Orientación profesional. Nuevos escenarios y perspectivas. Biblioteca Nueva.

Sobrado Fernández, L., Fernández Rey, E. y Rodicio García, M. L. (Coords.). (2012). Orientación educativa. Nuevas perspectivas. Biblioteca Nueva.

Tejedor, S., Cervi, L. Pérez-Escoda, A., Tusa, F. y Parola, A. (2021). Higher education response in the time of coronavirus: Perception of teachers, and students and open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 43. https://doi.org/10.3390/joitmc7010043

Published

2022-07-06

How to Cite

Sobrado Fernández, L. M. . (2022). Role of ICT in the guidance in times of the COVID-19 pandemic. Orientación Y Sociedad, 22(1), e043. https://doi.org/10.24215/18518893e043