Educational guidance in Mexico as a human right

Authors

  • Marilú Camacho López Universidad Autónoma de Chiapas, México

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e044

Keywords:

human rights, guidance, education

Abstract

The role of theory in educational guidance constitutes a complement in the formation of every student, thus we intend greater definition in the tasks of guidance as a field of disciplinary knowledge. It is common in the classroom for the word “theory” to be used by the teacher and the students in a recurring way. However, we can recognize from our experience in classroom work that there is no full understanding, not only of the concept, but of its meaning, and above all, of its effects on the action of research, particularly in the area of ​​knowledge called human rights and guidance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilú Camacho López, Universidad Autónoma de Chiapas, México

Docente investigadora, integrante del cuerpo académico de la Universidad Autónoma de Chiapas en el área de Derecho Educativo y Orientación.

References

De Alba, A. (Coord.) (2000). El fantasma de la teoría: articulaciones conceptuales y analíticas para el estudio de la educación. Plaza y Valdés.

Diccionario Larousse (2007). Pequeño Larousse ilustrado (13a ed.).

García Leiva, L. A. (2008). La dimensión organizativo administrativa. Novedades Educativas, 103/99.

Larroyo, F. (1982). Diccionario Porrúa de Pedagogía y Ciencias de la Educación. Porrúa, S.A.

Meneses Díaz, G. (1997). Orientación educativa: discurso y sentido. Lucerna Diogenis.

Molina Contreras, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-22. https://doi.org/10.35362/rie3512924

Nava Ortiz, J. (1993). La orientación educativa en México. Documento base. Asociación Mexicana de Profesionales de la Orientación A. C.

Ortiz, R. (2012). Introducción histórica a los derechos humanos. Comisión Estatal de los Derechos Humanos. Chiapas, México.

Witket, J. (2002). Metodología Jurídica. Mc. Graw Hill, Universidad del Noroeste y UNAM.

Published

2022-07-06

How to Cite

Camacho López, M. (2022). Educational guidance in Mexico as a human right. Orientación Y Sociedad, 22(1), e044. https://doi.org/10.24215/18518893e044