The co-vision as a space to accompany the training of counselors

Authors

  • Mariela Quiroga Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Victoria Hernández Hilario Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e047

Keywords:

Training, orientation, accompaniment, university, extension

Abstract

This paper reviews the experience carried out in the co-vision space of the Vocational Occupational Guidance Center that depends on the School of Psychology, of the National University of La Plata. This space is dedicated to the training and accompaniment of recent graduates of the Bachelor's Degree in Psychology who are starting in the coordination of specific group Guidance processes with young people close to graduating from the secondary schools of the city of La Plata. The need arising from the practice that originates the construction of a clinical supervision space and its operation since the beginning of the year 2021 is presented in detail, marked by the COVID-19 pandemic situation and Social Isolation, promoting the virtual work modality as the only possible option. In summary, there are exposed the considerations on the innovative work developed and at the same time, the questions that enable new ways of doing, thinking and building professional guidance practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariela Quiroga, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Licenciada y Profesora en Psicología (UNLP). Especialista en orientación educativa y ocupacional. Ayudante Diplomada en la cátedra Orientación Vocacional, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata.

Victoria Hernández Hilario, Universidad Nacional de La Plata

Licenciada y Profesora en Psicología (UNLP). Especialista en orientación educativa y ocupacional. Ayudante Diplomada en la cátedra Orientación Vocacional, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata.

References

Chá, T., De Ortuzar, V., Ruiz, E., Di Meglio, M. y Quiroga, M. (2016). Centro de Orientación Vocacional Ocupacional: espacio de articulación en docencia, investigación y extensión. Revista Anuario Temas en Psicología, 1, pp. 75-89.

Gavilán, M. (2017). La transformación de la orientación vocacional. Hacia un nuevo paradigma. Lugar Editorial.

Jasiner, G. (2019). La trama de los grupos. Dispositivos orientados al sujeto. Lugar Editorial.

Ley 26657 (2010). Ley Nacional de Salud Mental. 2 de diciembre de 2010. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/175000-179999/175977/norma.htm

Müller, M. (2004). Descubrir el camino. Técnicas y estrategias para orientadores. Bonum.

Published

2022-07-06

How to Cite

Quiroga, M. ., & Hernández Hilario, V. (2022). The co-vision as a space to accompany the training of counselors. Orientación Y Sociedad, 22(1), e047. https://doi.org/10.24215/18518893e047

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria