Bio-psycho-social determinants and career choice in first-generation of middle-level graduate young people

Authors

  • Mariela G. Lindozzi Universidad Abierta Interamericana, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.
  • Juliana Galletti Universidad Abierta Interamericana, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.
  • Carla Franco Universidad Abierta Interamericana, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e048

Keywords:

vocational guidance, determinants, middle school, university career

Abstract

This work systematizes reflections on vocational problems from the perspective of professionals in vocational guidance, based on a process carried out in February 2020 with middle-level students.  They constitute the first generation of graduates within their families. The determinants involved in the choice of a university career and the associated image were investigated from the following questions: “what kind of determinants influence the choice?”  and “what occupational images relate to them?”. We worked from a qualitative, critical-hermeneutic analysis and applied open interviews and focus groups for the treatment of the dimensions.  From the analysis, interpretation and systematization of the information, the following thematic nuclei were developed: economic determinants and university admission, image of degrees in health as tools for labor inclusion and social mobility, personal and family reparation, vocational guidance and primary health care (PHC). Finally, the importance of addressing vocational problems through public health policies is highlighted, from the comprehensive approach of PHC, especially in young people at educational risk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariela G. Lindozzi, Universidad Abierta Interamericana, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Psicóloga, especialista en Psicodiagnóstico, directora de Orientación Estudiantil (Universidad Nacional de Rosario), secretaria académica de la Licenciatura en Psicología (Universidad Abierta Interamericana), profesora titular en la cátedra Orientación Vocacional (UAI), jefa de trabajos  prácticos en Práctica Profesional Supervisada (UNR, Facultad de Piscología, Área de Orientación Vocacional y Psicología Laboral).

Juliana Galletti, Universidad Abierta Interamericana, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Posgrado en Clínica Psicoanalítica, Universidad Abierta Interamericana

Carla Franco, Universidad Abierta Interamericana, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Posgrado en Clínica Psicoanalítica, Universidad Abierta Interamericana

References

Achilli, E. (1999/2006). Investigación y formación docente (5ª edición). Laborde Libros Editor.

Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde Libros Editor.

Andalia Ramis, R. M. (2012). Algunas reflexiones acerca de la noción de determinantes, determinantes sociales y desigualdades en salud. Infodir, 8(15), s/p.

Burak, S. D. (2001). Protección, riesgo y vulnerabilidad. Sus posibles aplicaciones en la promoción, prevención, tratamiento y rehabilitación de la salud integral de los adolescentes y las adolescentes. En: S. D. Burak (Comp.) Adolescencia y juventud en América Latina (pp. 489-499). Libro Universitario Regional.

Gavilán, M. y Labourdette, S. (2006). La orientación y la educación: investigación en áreas de alta vulnerabilidad psicosocial. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 7(2), 103-114.

Krauskopf, D. (1995). Las conductas de riesgo en la fase juvenil. Organización Iberoamericana de la Juventud.

Organización Panamericana de la Salud (s/f). Determinantes sociales de la salud. https://www.paho.org/es/temas/determinantes-sociales-salud

Sagastizabal, M. A. y Perlo, C. L. (2002). La investigación-acción como estrategia de cambio en las organizaciones: cómo investigar en las instituciones educativas. La Crujía.

Villarreal, M. C., Menna, M., Martínez, M. E. y Vera, R. (2015). Acerca de algunos núcleos tensionales en la cotidianeidad de lo educativo/lo escolar en las últimas décadas en la provincia de Santa Fe. Boletín de Antropología y Educación, 9, 93-100.

Published

2022-07-06

How to Cite

Lindozzi, M. G., Galletti, J., & Franco, C. (2022). Bio-psycho-social determinants and career choice in first-generation of middle-level graduate young people. Orientación Y Sociedad, 22(1), e048. https://doi.org/10.24215/18518893e048

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria