Orientation Program for Seniors
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e055Keywords:
aging, guidance, projects, extension, programAbstract
Based on the research that resulted in the doctoral thesis Specific guidance process for older adults (Ciano, 2018), an intervention proposal was developed and implemented in the Centro de Orientación Vocacional Ocupacional of the Facultad de Psicología of the Universidad Nacional de La Plata to accompany this population in the elaboration and realization of educational, personal, labor and/or social projects” and thus promote active and healthy aging. Said intervention is designed on the basis of the articulation of two models: the theoretical operative model in orientation (Gavilán, 2006) and the active aging model (Organización Mundial de la Salud, 2002). Given the novelty of the proposal, this program is offered as a flexible intervention that can be adapted according to the context and scope of application, taking institutional aspects into account for said adaptation, as well as considering that most of the techniques in guidance have been developed for adolescents, with which they must also be adapted. Regarding the context, the COVID-19 pandemic has introduced the virtual modality in many activities, and some older people have used technology with satisfactory results, so it is proposed as a possible modality in this case, with the necessary adjustments
Downloads
References
Álvarez, L., Arce Michel, J. y Wasser de Diuk, L. (2003). Las técnicas proyectivas. En M. M. Casullo, A. N. Cayssials, M. Fernández Liporace, L. Wasser De Diuk, J. Arce Michel y L. Álvarez, Proyecto de vida y decisión vocacional (pp. 201-257). Paidós.
Bohoslavasky, R. (1985). Orientación vocacional. La estrategia clínica. Nueva Visión.
Bustillos de Núñez, G. y Vargas, L. (1999). Técnicas participativas para la educación popular. Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.
Ciano, N. (2018). Proceso específico de orientación para adultos mayores. Tesis de doctorado. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/66102
Fogliatto, H. (1991). Cuestionario de Intereses Profesionales. Manual. Guadalupe.
Gavilán, M. (2006). La transformación de la orientación vocacional. Hacia un nuevo paradigma. Homo Sapiens.
Gavilán, M. (2015). De la salud mental a la salud integral. Aportes de la psicología preventiva. Lugar.
Gavilán, M. y Souto, G. (1983). La primera entrevista en el proceso de orientación vocacional. Revista de Psicología, 9, 25-27.
https://revistas.unlp.edu.ar/revpsi/article/view/1056/
Gómez Marroquín, I., Herbosa Martínez, I., Martínez Rodríguez, S., Serrano Argüeso, M., Tomás Martínez, G. y Daprá Castro, E. (2008). Guía para una jubilación satisfactoria. Ministerio de Educación, Política Social y Deporte de España, Secretaría de Estado de Servicios Sociales, Familias y Discapacidad de España, Instituto de Mayores y Servicios Sociales de España (IMSERSO).
Müller, M. (1998). Técnicas lúdicas en orientación vocacional. Asociación de Profesionales de la Orientación de la República Argentina —APORA— (material didáctico destinado al curso de actualización de APORA).
Organización Mundial de la Salud (2002). Envejecimiento activo: un marco político. Contribución de la OMS a la Segunda Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 37(S2). 74-105.
Rascovan, S. (2006). Imágenes ocupacionales (set de fotografías para orientación vocacional). Autoedición. https://imagenesocupacionales.com.ar/
Zarebski, G. (2005). El curso de la vida: diseño para armar. Trabajo psíquico anticipado acerca de la propia vejez: mecanismos y efectos en el modo de envejecer. Universidad Maimónides.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Natalia Ciano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.